norsemanGrey Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Heisann Jeg er en fyr på 25 som skal begynne og trene og ønsker å gå litt opp i vekt (da helst andre steder enn rundt magepartiet ) Jeg er ca 182 høy og veier i underkant av 70 kg. Jeg har ganske høy forbrenning og legger så og si ikke på meg uansett hvordan jeg spiser. Jeg er ikke veldig sterk, men har grei kondis. Og er det tider hvor jeg ikke har det så får jeg det fort igjen ved å løpe/sykle litt. Jeg har til nå ikke trent noen form for styrke. Mine spørsmål er: Hva slags trening bør jeg fokusere på (hva slags treningsprogramm bør jeg følge) for å få litt muskler på overkroppen. Hvor ofte? Hvordan bør jeg spise, og hva bør jeg eventuelt ta av kosttilskudd (protein, kreatin, etc.) for å legge på meg og få mest mulig ut av styrketrening for får en litt større overkropp. Er det linker/sider dere kan henvise meg til med god info om disse tingene og eventuelt nettsider hvor de selger kosttilskudd osv som jeg bør vurdere. Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
Knife Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hva slags trening bør jeg fokusere på (hva slags treningsprogramm bør jeg følge) for å få litt muskler på overkroppen. Hvor ofte? Fokuser på de store musklene som brystet,ryggen og beina. Ha bare baseøvelser, som benkpress,dips,markløft,ståendroing,pull ups,chin ups, knebøy. Knebøy er beste øvelsen for nygynnere, og start alltid økten med knebøy. Og ikke tren lenge, prøv også å tren 3 ganger i uken. Hvordan bør jeg spise, og hva bør jeg eventuelt ta av kosttilskudd (protein, kreatin, etc.) for å legge på meg og få mest mulig ut av styrketrening for får en litt større overkropp. Du må opp i kalorioverskudd, spis mye mat, mye fett (umettet of course). Ta proteintilskudd og gainer. Du kan godt ta en ss olivenolje for hvert måltidd. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 13. august 2009 Forfatter Del Skrevet 13. august 2009 Hva slags trening bør jeg fokusere på (hva slags treningsprogramm bør jeg følge) for å få litt muskler på overkroppen. Hvor ofte? Fokuser på de store musklene som brystet,ryggen og beina. Ha bare baseøvelser, som benkpress,dips,markløft,ståendroing,pull ups,chin ups, knebøy. Knebøy er beste øvelsen for nygynnere, og start alltid økten med knebøy. Og ikke tren lenge, prøv også å tren 3 ganger i uken. Hvordan bør jeg spise, og hva bør jeg eventuelt ta av kosttilskudd (protein, kreatin, etc.) for å legge på meg og få mest mulig ut av styrketrening for får en litt større overkropp. Du må opp i kalorioverskudd, spis mye mat, mye fett (umettet of course). Ta proteintilskudd og gainer. Du kan godt ta en ss olivenolje for hvert måltidd. Takk for svar! Noen tips til hvor det er best å kjøpe proteintilskudd og gainer? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 For det første, begynn forsiktig! Ikke ødlegg kroppen første gang. Du må også forvente å få gangsperr (huske ikke hva resten av norge kaller det) de første gangene. For å minske dette, hjelper det å strekke ut 20-30 min etter trening. Når det gjelder øvelser så kan du høre på Pijus. Benkpress, markløft og knebøy er veldig gode øvelser! Ellers anbefaler jeg å ta dips, armhevninger og kroppsløft også (dette går mer for å holde et godt egenvekt/styrke forhold. I og med at du bare skal begynne å trene, vil jeg ikke si at proteiner er nødvendig. Dette er kun nødvendig for de som trenger masse! Vanlig kosthold hvor du fokusere på å spise høy-protein innholdig mat(kjøtt, fist, egg, ost, melk) holder lenge, men du kan trolig spise litt mer enn du ville normalt. Prøv å få i deg 3-4 måltider hver dag. Kreatin er et godt hjelpemiddel for å bli sterkere (Faktisk det eneste som gjør deg sterkere) Så et inntak av dette vil hjelpe, du vil også legge på deg vann i musklene som gjør at du vil bli litt større Gainer er det mulig at du trenger, men dette er også mer for de veldig intereserte. Et godt måltid før du legger deg er veldig behjelpelig når det gjelder å legge på seg. Lenke til kommentar
norsemanGrey Skrevet 14. august 2009 Forfatter Del Skrevet 14. august 2009 For det første, begynn forsiktig! Ikke ødlegg kroppen første gang. Du må også forvente å få gangsperr (huske ikke hva resten av norge kaller det) de første gangene. For å minske dette, hjelper det å strekke ut 20-30 min etter trening. Når det gjelder øvelser så kan du høre på Pijus. Benkpress, markløft og knebøy er veldig gode øvelser! Ellers anbefaler jeg å ta dips, armhevninger og kroppsløft også (dette går mer for å holde et godt egenvekt/styrke forhold. I og med at du bare skal begynne å trene, vil jeg ikke si at proteiner er nødvendig. Dette er kun nødvendig for de som trenger masse! Vanlig kosthold hvor du fokusere på å spise høy-protein innholdig mat(kjøtt, fist, egg, ost, melk) holder lenge, men du kan trolig spise litt mer enn du ville normalt. Prøv å få i deg 3-4 måltider hver dag. Kreatin er et godt hjelpemiddel for å bli sterkere (Faktisk det eneste som gjør deg sterkere) Så et inntak av dette vil hjelpe, du vil også legge på deg vann i musklene som gjør at du vil bli litt større Gainer er det mulig at du trenger, men dette er også mer for de veldig intereserte. Et godt måltid før du legger deg er veldig behjelpelig når det gjelder å legge på seg. Takk igjen for svar med gode tips. Men ang. det med måltid før jeg legger meg. Jeg har hørt at det ikke er så veldig lurt å spise rett før man legger seg. At det kan føre til problemer senere. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Når jeg sier rett før, snakker jeg om 30+ før du legger deg. Og det spørs jo veldig på hva du spise og aktivitets nivået den dagen. Jeg styrer inntaket etter aktivitets nivået mitt den dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå