Gå til innhold

Bakgrunnsresearch...

Anbefalte innlegg

Leste nettopp testen av lydkort i budsjettklassen, og så et par ting som vitner om mangelfull kunnskap om utviklingen innen lydkort de siste årene.

"Creative sine Audigy-kort er kjent for å bruke svært lite av prossessorens krefter. Resultatene her tyder på at det har fått visse konsekvenser også for billigere kort. Creative Soundblaster Live! Player 5.1 kommer stort sett best ut i alle testene, bortsett ved bruk av 32 stemmer."

Live! Player er overhode ikke bassert på Audigy serien. Audigy serien er bassert på en nyere chip. Live! serien dukket opp i 1999 eller rundt der, og har brukt samme chip hele tiden, eneste grunnen til at den er så billig nå er at den har tjent seg inn for lenge siden.

EMU Labs som er en divisjon av Creative, laget en nyere versjon av EMU10k1 chip'en i Live, som er den som nå benyttes i Audigy. Altså bli det helt feil å si at Audigys gode resultater i forhold til CPU forbruk har hatt konsekvenser for det billige Live! Player, det er heller motsatt.

I tillegg, virker det som om det er en smule overaskende for testeren, at Live! Player har helt overlegent best lyd i spill. Mulig det bare er måten det er skrevet på, men det er jo tross alt Creative som har utviklet EAX (Environmental Audio eXtensions) som for tiden er den "eneste" gode måten å presentere spillyd på. Det er kun 2 kort som slår SB Live! serien i spill, og det er Audigy og Audigy 2 serien, med sin EAX Advanced HD.

Ta ikke dette som et angrep på vedkommende som utførte testen, da hardware.no er en av de nyttigste sidene norske pc-forbrukere kan få. Men mere som et lite tips, om at det er greit å ta en liten titt på site'ene til de om har laget tingene dere tester, for en rask gjennomgang av "historien" til produktene.

Når det gjelder Terratec kortet: Om dette har samme mixer som dyrere modeller ifra Terratec (altså den typiske sorte mixer'n de har benyttet i årevis) så ville det ikke overaske meg om dere må skru på "Sensaura 3D" eller liknende i speaker setup'en for å få lyden i spill til å fungere.

Selv opplever jeg at lyder spilles av i feil samplingfrekvens og liknende ting når jeg glemmer å skru på denne på mitt DMX 6Fire 24/96. Men testen er jo over...så hvilken betydning har det? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...