Cleaf Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Heisann. Jeg har grubla en stund på om jeg skal skifte til Linux av den ringe grunn at jeg begynner å gå lei av Windows. Akkurat nå bruker jeg Windows 7 men syns ikke det er noen unnskyldning for ikke å bytte dersom det er gode fordeler på Linux / Fedora sine sider. Nå er det sånn at jeg spiller en del, men har sett på løsninger som Cedega og WinE, er det sterke FPS tap i disse programmene når du kjører spill? Er det kompatabilitets problemer? Min hardware nå er: AMD Phenom II 720 CPU 2x ATi Radeon HD 4770 GPU's (fra XFX) Corsair Dominator twin2x ddr2-1066mhz DFI Lanparty 790fx HK. Er det mulig det blir OS / hardware konflikt her? Hva er generelle fordeler med å skifte til Fedora / linux fra Windows? Ble litt mange spørsmål, men jeg lurer nå jeg. Håper noen har lyst å svare. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Jeg tror nok ikke Linux med WINE/Cedega vil være noen fullgod løsning. Usikker på støtten på akkurat det ATI-kortet der, men støtten for ATI er generelt dårligere enn for Nvidia. Jeg vil påstå at det er/kan være fordeler med Linux kontra Windows på de fleste områder, untatt; - Musikkproduksjon - Videoredigering - Spill Ellers vil jeg absolutt anbefale deg å prøve, det er den eneste måten å finne det ut på, egentlig. Heller ingen ulempe å lære seg å bruke et linux-system. Dual boot er lett å sette opp, så du kan f.eks bruke Linux til andre ting, men reboote til Windows når du skal spille. Linux i en virtuell maskin i Windows er også en løsning, greit til å få en smakebit på hvordan det fungerer. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Er du veldig opptatt av hardcore-gaming og FPS så er vel det å kjøre Windows-spill uten Windows aldri det beste alternativet. Jeg har i alle fall med suksess konvertert et par gamere til Ubuntu (vil anbefaler Ubuntu foran Fedora om du vil ha minst mulig kluss og flest mulig guider og folk som kan hjelpe deg). Har fått spill som WoW, CS 1.6, CS Source, Half-Life 2, GTA San Andreas, GTA Vice City, Call of Duty 4, osv til å fungere helt fint så lenge maskinen er kraftig nok. Som nevnt over er NVIDIA å foretrekke. Dette må du nesten bare prøve deg fram med. Lag til en liten partisjon for Ubuntu og prøv. Bruker Windows 7 hele disken din, bruk Window 7 sin egen krympe-funksjon for å lage ledig plass til en evt Ubuntu-installasjon (installeren til Ubuntu bør ikke brukes for å krympe Vista eller Windows 7-NTFS-partisjoner, kun XP). Du finner den i Kontrollpanel > Administrative Verktøy > Datamaskinbehandling > Diskbehandling i Windows. Siste versjon av Wine (som brukes for å kjøre Windows-programmer) er ofte å foretrekke: http://www.winehq.org/download/deb (for Ubuntu) Her søker du på spill og programmer (før du installerer dem) for å se hvor godt støttet de er, og hvilke evt triks må til eller som kan forbedre programmet/spillet: http://appdb.winehq.org/ Ofte kan det hjelpe å gjøre endringer for et program via winecfg (grafisk konfigurasjon av Wine), eller i registeret (samme som Windows-registeret), kjør da kommandoen "regedit" i terminal. Hvis du er avhengig av f.eks Ventrilo, kan det bli litt kluss, men som regel fungerer det fint hvis du installerer etter instruksjonen på AppDB. Litt problematisk kan det bli hvis du har mikrofon og høytaler på to forskjellige lydkort (har fått det til selv). Push-to-talk fungerer kun i Windows-programmer/spill. Har selv fått til en hack som gjør at det fungerer også i GNU/Linux-programmer/spill. Du får si i fra om du trenger hjelp til det. Endret 11. august 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Takk for gode svar, når du nevner lydkort så har jeg bare det integrerte i HK og det fungerer helt greit for meg, bruker ikke ventrilo, men Mumble. Er jo litt synd at ATi ikke støtter linux noe særlig, slik som det virker ut fra det dere sier, men det har vel noe med ATi å gjøre, ikke Linux. Kjører forøvrig 2 harddisker så jeg kan ta den ene uten noe problem til linux. Poenget er at enten bytter jeg eller jeg bytter ikke. Orker ikke vas med dual boot lenger, det har jeg hatt nok av med to Windows systemer. Hm, jeg må vel tenke litt til.. Kan være jeg kjøper meg Windows XP 64bit istedenfor, Windows 7 imponerer meg ikke stort. Hadde vært greit å fått et gratis OS med gratis oppdateringer til nyere versjoner, men jeg er ikke interessert i en haug av nedsider. Dere må så gjerne fortsette å legge inn svar. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Ok. Jeg fant ingenting om "Mumble" på AppDB. Men, for de som har et ATI-kort som støttes _godt_ av de nyeste driverne til ATI, så skal ytelsen være veldig bra den. Det er vel bare generelt mer problem med ATI-kort enn NVIDIA-kort, men mange fungerer bra. Litt av problemet er at nyeste Ubuntu har ny X-server, og den nyeste ATI-driveren støtter denne, men da kun for de nyeste ATI-kortene. Så fra og med nyeste Ubuntu kan det se ut som om den offisielle ATI-driveren ikke lengre støtter en rekke eldre kort. Mange eldre kort fungerer forsåvidt bra med de åpne driverne. Jeg har bare erfaring med Radeon 9700 og Radeon 9700 Mobile. God ytelse på begge. To-skjermer og TV-ut fungerer fint også. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hvis du spiller (mye), og du kun vil ha ett OS, så vil jeg anbefale deg å beholde windows. I alle fall en stund til. Før du gjør ett evt. OS bytte så bør (må?) du finne ut av hva du bruker pc'en til, og hvordan OS'et og tilhørende programvare vil tilfredstille disse behovene. Noe av dette gjør du med denne tråden Er det noen programmer du er avhengig av så er det greit å se hva slags alternativer linux kan tilby og hvor godt disse dekker ditt behov, evt om windows programmet fungerer greit i wine. Selv om linux har mange fine ting, så er ikke nødvendigvis linux rett OS for alle. Og det er synd at folk skal få ett dårlig inntrykk av linux fordi man tror det er noe annet enn hva det faktisk er. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Og det er synd at folk skal få ett dårlig inntrykk av linux fordi man tror det er noe annet enn hva det faktisk er. Og husk: Linux er ikke Windows, eller et forsøk på å ligne Windows mest mulig. Man må være villig til å sette seg inn i nye ting. Man må gi et OS noen måneder før man evt forkaster det. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Kort liste over mine daglige programmer: - Firefox - Spotify - iTunes (for iPhone synkronisering) - Filezilla - Notepad++ - uTorrent (av og til, ikke alltid, tenker meg at det fins en versjon for Linux?) - Photoshop - Navicat - Steam - World of Warcraft - Mumble + Crysis til tider og utider, sammen med spill som kommer ut etter hvert. Greit kort liste av hva jeg bruker på PCen og so mer viktigst for meg å beholde, jeg vet at en del av dem fungerer greit på Linux, men noe må gjennom emulator eller WinE. Vet at Linux ikke er Windows, er interessert i å prøve noe nytt, men det må likevel dekke mine behov. Her er Mumble sine sider: http://mumble.sourceforge.net/ Ser ikke noe til Linux støtte, så jeg regner med at WinE blir løsningen for den, og den MÅ jeg ha til å fungere, like mye som Filezilla, navicat og photoshop, ellers er egentlig dette byttet dødfødt. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) - Firefox - Firefox for Linux - Spotify - Spotify funker helt bra under Wine - iTunes - Finnes flere alternativer, som Songbird (ganske lik iTunes) eller gtkpod - Filezilla - Finnes for Linux, finnes også flere alternativer - Notepad++ - Finnes en haug med ulike editorer - uTorrent - Finnes mange alternativer, som Transmission (følger med Ubuntu), Deluge, Vuze, kTorrent, eller uTorrent via Wine - Photoshop - Skal vel funke via Wine, ellers har man GIMP som får til det meste om man vil lære seg noe litt nytt, og man har Inkscape - Navicat - Finnes for Linux ser det ut som, skal ellers fungere OK i Wine - Steam - Fungerer i Wine, men om alle spill gjør det er en annen sak. Har kun testet CS 1.6, Half-life 2 og CS Source med suksess (men noe tweaking) - World of Warcraft - Fungerer helt fint i Wine. Bare kopier over mappen fra Windows-partisjonen og kjør Launcher.exe med Wine (lag snarvei) - Mumble - Denne er kanskje et problem. Ser ikke ut som den er testet i Wine + Crysis til tider og utider, sammen med spill som kommer ut etter hvert. - Aner ikke med disse Endret 11. august 2009 av oj88 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 - Firefox +Firefox, følger med gnome - Spotify +Spotify i wine - iTunes (for iPhone synkronisering) Songbird - Filezilla +Filezilla - Notepad++ +gedit, følger med gnome - uTorrent (av og til, ikke alltid, tenker meg at det fins en versjon for Linux?) Deluge - Photoshop +funker i wine, gimp er håpløs på interface - Steam +Om kortene dine er støttet av ATI så funker CSS, TF2, HL2, audiosurf, m.fl - World of Warcraft +Wine - Crysis til tider og utider, sammen med spill som kommer ut etter hvert. +Legg inn windows. De nyeste spillene er alltid mange timer å få til å funker, og mange funker aldri i det hele tatt, jeg tror ikke crysis eller fc, eller fc2 funker i wine. Lenke til kommentar
Cleaf Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Ok, vel, da må jeg tenke litt til. Takk for svar så langt iallefall. Lenke til kommentar
Øsse Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Mumble finnes til Linux, så det trenger du ikke bekymre deg over Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Ok, vel, da må jeg tenke litt til.Takk for svar så langt iallefall. Anbefaler deg å lage en windows xp partisjon til spill, kjør gjerne nlite på den for raskere boot. Og så bruk linux til alt annet. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hvordan bør en partisjonere opp disken? Primary, logical, extended osv.? La oss si at en skal ha: OS A (XP) OS B (Seven) OS C (Fedora) En bitteliten boot-partisjon? En partisjon for swap, hibernate, temp, annet? for alle OS? Dokument A (NTFS) Dokument B (FAT32) Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hvordan bør en partisjonere opp disken? Primary, logical, extended osv.?La oss si at en skal ha: OS A (XP) OS B (Seven) OS C (Fedora) En bitteliten boot-partisjon? En partisjon for swap, hibernate, temp, annet? for alle OS? Dokument A (NTFS) Dokument B (FAT32) På windows så ville jeg enten ha lagd en for hvert OS, evt en ekstra partisjon for "alt annet enn system". På Fedora så ville jeg ha hatt en partisjon til home, en til swap, en til root og evt en til boot. Har noe tilsvarende på min dual boot maskin, Vista + Fedora. Vista har to partisjoner, ntfs. Fedora fire, ext3+4 (som over). Dette er fordelt på to harddisker, med ett OS på hver hd. Vista har en 500GB ca delt i to, Fedora har ca 200-250mb boot, 1-2gb (husker ikke helt) swap, ca 30gb root og resten av en 500gb disk til home. Hva som er mest optimalt har jeg ingen formening om. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hva med Primary, logical, extended osv.? Hvem skal være hva? Bør en ha en boot-partisjon med en egen boot-manager, f.eks. GAG? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) Hva med Primary, logical, extended osv.? Hvem skal være hva? Det tror jeg du kun trenger å bry deg med på windows. En primær, og resten på extended/logical. Tror ikke det har så stor betydning, med unntak av at det er en begrensing på hvor mange primære partisjoner du kan ha. Tror det er maks 4. Bør en ha en boot-partisjon med en egen boot-manager, f.eks. GAG? Innstaller Windows først, og linux etterpå. Skal du ha dual, triple osv boot må du ha en boot manager. De fleste (alle?, som jeg har prøvd) installerer Grub som boot loader. Du må ikke ha en egen boot partisjon, da blir /boot liggendes på root partisjonen. Er ikke helt sikker på om det er noen spesiell fordel av å ha en egen boot partisjon. Tror det er praktisk om du vil bytte distro og slikt, men ønsker å beholde boot manager oppsettet og slik du allerede har. Utover det har ikke jeg fått med meg noen grunner til egen boot partisjon. Noen med bedre kompetanse kan sikkert komme med bedre svar Endret 12. august 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Egen bootpartisjon er nødvendig hvis du kjører et oppsett som ikke er støttet av GRUB, dvs skal boote fra et RAID eller et eksotisk filsystem e.l. For de aller fleste er det mest praktisk at /boot ligger på samme filsystem som /. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Er ikke helt sikker på om det er noen spesiell fordel av å ha en egen boot partisjon. Tror det er praktisk om du vil bytte distro og slikt, men ønsker å beholde boot manager oppsettet og slik du allerede har. Det var akkurat det jeg tenkte på. Når en ville prøve noe nytt er det bare å formatere hele partisjonen uten at det har noen innvirkning på de andre OSene. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Er ikke helt sikker på om det er noen spesiell fordel av å ha en egen boot partisjon. Tror det er praktisk om du vil bytte distro og slikt, men ønsker å beholde boot manager oppsettet og slik du allerede har. Det var akkurat det jeg tenkte på. Når en ville prøve noe nytt er det bare å formatere hele partisjonen uten at det har noen innvirkning på de andre OSene. Du trenger ikke nødvendigvis en egen boot partisjon for dette, det holder med root og home (evt system og "annet" på f. eks windows). Vil du bytte linux distro så formaterer du root, og alt på home er uberørt. Boot manageren blir installert på nytt med den nye distroen, det meste blir automatisk oppdaget, hvis ikke så bruker man ikke mye tid på å sette den opp nå nytt igjen slik man ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå