Pricks Skrevet 20. august 2009 Del Skrevet 20. august 2009 Blåbær skrev: Wow, jeg tar skammelig feil her. 3% sier du, 1% jeg sier, wikipedia sier 2%. Ser liksom helt den store forskjellen. Tallet er uansett ganske lavt Kilden som påstår 2% er 100% ubrukelig. Operas brukermasse på 40 millioner er ca. 3% av det totale antall PCer på nettet, som er rundt 1,4 milliarder. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Hvem er det som sier at Operas brukermasse er på 40 millioner? (Bortsett fra deg.) Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Dette rapporterte Opera for flere måneder siden til investorene sine. Informasjon Opera leverer ut til investorene sine må være korrekt, ellers vil selskapet bli straffet. http://www.opera.com/company/investors/finance/ Dessuten er det sagt i intervjuer og diverse. Et kjapt Google-søk ville gitt deg haugevis med kilder. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Ja, selvskryt skal en ikke kimse av, for det kommer fra hjertet ... De skriver på side 19 i sin 1Q09-presentasjon: ~40 million use Opera for PCs. Men ikke et ord om hvor de har trukket dette tallet ut fra ... Foreløpig er det altså ikke annet enn en udokumentert påstand fra Opera Software. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Nå er det ikke vanlig at man bruker kilder i denne type børs-/rapporteringsinfo. Jeg har i alle fall aldri sett det. Men det er heller ikke tvil om at all informasjon som gis i rapporteringen fra et børsnotert selskap skal/må være verifiserbar. Dersom investorene tviler på informasjonen eller finner ut at den er ikke er korrekt vil det påtales, kan gi bøter og ikke minst slå ut i aksjekursene relativt fort. Ukorrekt informasjon kan også medføre at selskapet blir suspendert fra børsen i en periode. Profesjonelle investorer, som Opera primært har som aksjonærer, har folk som gjennomgår børsmeldinger, pressemeldinger og kvartals-/halvårs- og årsrapporter fra Opera med lys og lupe. Så Opera hadde ikke turt å oppgi tallet om de ikke var relativt sikre på at det innenfor en fornuftig margin er korrekt. Tallet kan nok være 38 mill eller 42 mill. En av grunnene til at slike kilder ikke oppgis er at det faktisk regnes som forretningshemmeligheter. Du vil legge merke til at Microsoft aldri oppgir kilde for sine salgsdata. Så du har helt rett i at opplysningen ikke er dokumentert. Men stedet opplysningen er gitt borger for at sannsynligheten for at tallet er rett (+- 5 %) er svært stor. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 38 mill. eller 42 mill. ... +-5% ... Tatt rett ut av lufta, ikke sant? Jeg tviler ikke på at Opera har et "regnestykke" i bunnen når de går ut med ~40 mill., men de sier ingenting om hvor stor usikkerheten er i dette estimatet. (Det kan sikkert investorene få svar på dersom de spør, men det er ikke informasjon som er alment tilgjengelig.) Så langt er det bare Opera Software som legger fram data som skulle tilsi at Opera har 3% av browsermarkedet - og de gjør det på én linje. Hardly convincing ... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Generelt sett så aksepteres ikke store avvik knyttet til slike opplysninger. Andres påstand om at Opera har 1 % markedsandel vi si at tallet skulle ha vært 13 mill, dvs et avvik på 67 %, 2 % som enkelte har brukt tilsier et avvik på 33 %. Dette er begge så store avvik fra Opera sine estimat at var disse tallene sannsynlige hadde markedet/børsen reagert spontant. Ikke minst fordi ca 30 % av Opera sine inntekter er et direkte resultat av antall brukere av Opera på desktop. StatCounter har ellers Opera på 2,58 % pr dato og et snitt på 2,94 % i Q1 2009. Opera sine tall støttes således av en annen kilde. Nå er ingen av disse kildene direkte troverdige, ikke minst fordi enkelte av de har ekstrem overvekt knyttet til USA, noe som flere har påpekt. NetApplication har pga av dette måttet justere metodikken, noe som medførte at bruken av Safari falt og bruken av Opera økte. Så vidt jeg har forstått gir det Opera en markedsandel på 2,5 % i første kvartal 2009. XiTi ligger vel også på ca 2,5 - 3 %. Altså er Opera sine anslag langt mer underbygget enn flere her vil ha det til. Og grunnen til at jeg brukte +- 5 % er det at det er et avvik som man jevnt over ikke bryr seg om som analytiker. Er det snakk om avvik mye over dette, da begynner man å bli skeptisk. Så jeg tok ikke akkurat mye ut av lufta, faktisk er dette noe jeg driver på med. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 nebrewfoz skrev: Ja, selvskryt skal en ikke kimse av, for det kommer fra hjertet ... Det er greit at du ikke vet så mye om slikt, men jeg forklarte deg nettopp at Opera etter loven må gi korrekte opplysninger til aksjonærene sine, ellers blir de straffet. Sitat De skriver på side 19 i sin 1Q09-presentasjon: ~40 million use Opera for PCs.Men ikke et ord om hvor de har trukket dette tallet ut fra ... Det har de forklart før, men jeg lar det være opptil deg om du ønsker å tilegle deg kunnskap, eller om du bare vil kverulere på fakta. For å gi deg et lite hint: Opera sjekker etter oppdateringer både på browseren og på "site patches". Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 25. august 2009 Del Skrevet 25. august 2009 Pricks: Jeg vet ikke hva det er du prøver på, men de fleste analytikere driter i om markedsandelen er på 1 eller 3%, bunnlinjen er alphaomega her, og når de fleste annerkjente statistikker sier noe annet, er det kanskje på tide å gi seg. Ang argumentet om at Opera sjekker nettleseren for oppdateringer, men la meg minne deg om at de fleste som har opera installert gjerne har flere andre nettlesere og sannsynligvis ikke bruker det som sin faste nettleser(meg inkludert) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Blåbær skrev: Ang argumentet om at Opera sjekker nettleseren for oppdateringer, men la meg minne deg om at de fleste som har opera installert gjerne har flere andre nettlesere og sannsynligvis ikke bruker det som sin faste nettleser(meg inkludert) Nei, utfra den definisjonen er til og med jeg Opera-bruker ... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Blåbær skrev: Pricks: Jeg vet ikke hva det er du prøver på, men de fleste analytikere driter i om markedsandelen er på 1 eller 3%, bunnlinjen er alphaomega her, og når de fleste annerkjente statistikker sier noe annet, er det kanskje på tide å gi seg. 1. Hvilke "annerkjente statistikker"? Browserstatistikk er helt umulig å lage pga. alle feilkildene, så det eneste du får er ville påstander. Bortsett fra hvis man beregner brukermassen i forhold til det totale antallet mennesker på nettet, og da har Opera ca. 3%. 2. Analytikere, hva? De er fra seg av glede over at Opera stadig setter nye omsetningsrekorder, og går med overskudd gjør de også. Sitat Ang argumentet om at Opera sjekker nettleseren for oppdateringer, men la meg minne deg om at de fleste som har opera installert gjerne har flere andre nettlesere og sannsynligvis ikke bruker det som sin faste nettleser(meg inkludert) Dette er bare en ubegrunnet påstand. At ikke du bruker Opera som fast nettleser betyr ikke at ingen andre gjør det. Faktum er at hvis du bruker Opera, så bruker du Opera. Så enkelt er det. Det blir bare tåpelig å prøve å bortforklare fakta med vill spekulasjon. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. august 2009 Del Skrevet 26. august 2009 Pricks skrev: Blåbær skrev: Pricks: Jeg vet ikke hva det er du prøver på, men de fleste analytikere driter i om markedsandelen er på 1 eller 3%, bunnlinjen er alphaomega her, og når de fleste annerkjente statistikker sier noe annet, er det kanskje på tide å gi seg. 1. Hvilke "annerkjente statistikker"? Browserstatistikk er helt umulig å lage pga. alle feilkildene, så det eneste du får er ville påstander. Bortsett fra hvis man beregner brukermassen i forhold til det totale antallet mennesker på nettet, og da har Opera ca. 3%. Akkurat ... Så det er umulig å lage browserstatistikk pga. alle feilkildene? Påstår du at det ikke er noen feilkilder i: 1. Opera's anslag over antall Opera browser-brukere? 2. Det totale antallet mennesker på nettet? Men vi kan godt bli enige om at mellom 1% og 2% er det samme som "ca. 3%", hvis det gjør deg glad. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) nebrewfoz skrev: Så det er umulig å lage browserstatistikk pga. alle feilkildene? Ja, det stemmer. Sitat Påstår du at det ikke er noen feilkilder i:1. Opera's anslag over antall Opera browser-brukere? 2. Det totale antallet mennesker på nettet? Ingen som er like store som browserstatistikk. Opera vet hvor mange brukere de har, så der er tallet ganske så sikkert. IWS er basert på kjente og pålitelige kilder som f.eks. CIA Fact Book. Sitat Men vi kan godt bli enige om at mellom 1% og 2% er det samme som "ca. 3%", hvis det gjør deg glad. Nei, Opera har ca. 3%, ikke "mellom 1 og 2%". Ganske utrolig hvor mye energi du bruker på å rakke ned på en browser du hater, og prøve å få det til at det står så forferdelig dårlig til altså... Endret 27. august 2009 av Pricks Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 (endret) Pricks skrev: Ganske utrolig hvor mye energi du bruker på å rakke ned på en browser du hater, og prøve å få det til at det står så forferdelig dårlig til altså... Ganske utrolig hvor mye energi du bruker på å forsvare en browser du elsker, og prøve å få det til at det står så forferdelig bra til altså... edit: Og jeg hater ikke Opera; jeg ser bare ikke noe poeng i å endre på mitt bruksmønster med Firefox, Chrome og IE8 (til hvert sitt bruk). Hvem vet, kansje det er fordi det aldri er noen "fanboys" av disse browserne som bruker så mye energi på å skryte opp browseren sin et ekstra prosentpoeng eller to ... Endret 27. august 2009 av nebrewfoz Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Sitat Men vi kan godt bli enige om at mellom 1% og 2% er det samme som "ca. 3%", hvis det gjør deg glad. Antall antall som blir updatert/nettbrukere totalt = anslått antall brukere. Feilkildene her? F.eks private repos til Ubuntu, folk som ikke har oppgradert, opera kjøres på 20-30 pcern til den ene firen eller i 10-20 VMS. Etc. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 nebrewfoz skrev: Pricks skrev: Ganske utrolig hvor mye energi du bruker på å rakke ned på en browser du hater, og prøve å få det til at det står så forferdelig dårlig til altså... Ganske utrolig hvor mye energi du bruker på å forsvare en browser du elsker, og prøve å få det til at det står så forferdelig bra til altså... Nei, det er ikke så rart at jeg forsvarer en browser jeg liker mot løgner. Det er derimot veldig rart at noen gidder å kaste bort tiden på å sitte og trolle om browsere de ikke liker uansett. Hva er poenget? Sitat Og jeg hater ikke Opera; jeg ser bare ikke noe poeng i å endre på mitt bruksmønster Men hvorfor bruker du all din tid på å rakke ned på Opera da? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Pricks skrev: Sitat Og jeg hater ikke Opera; jeg ser bare ikke noe poeng i å endre på mitt bruksmønster Men hvorfor bruker du all din tid på å rakke ned på Opera da? Jeg bruker ikke all min tid til å rakke ned på Opera. Jeg har ikke rakket ned på Opera i det hele tatt. Jeg har bare stilt meg tvilende til Operas påstander om markedsandel - akkurat som jeg stiller meg tvilende til tilsvarende påstander fra et hvilket som helst annet softwarefirma. Skal det være med Opera som med deltagere i Paralympics? Man skal liksom ikke ha lov til å kritisere noe av det de gjør? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 nebrewfoz skrev: Jeg har bare stilt meg tvilende til Operas påstander om markedsandel Hvilke påstander fra Opera om markedsandel. Det eneste Opera har rapportert er antall brukere. Man kan ut ifra det regne ut markedsandel: 40 millioner er ca. 3% av 1,4 milliarder. Sitat Skal det være med Opera som med deltagere i Paralympics?Man skal liksom ikke ha lov til å kritisere noe av det de gjør? Det er forskjell på relevant kritikk, og nedrakking i enhver sammenheng. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 Pricks skrev: nebrewfoz skrev: Jeg har bare stilt meg tvilende til Operas påstander om markedsandel Hvilke påstander fra Opera om markedsandel. Det eneste Opera har rapportert er antall brukere. Man kan ut ifra det regne ut markedsandel: 40 millioner er ca. 3% av 1,4 milliarder. Beklager - du har rett i at det ikke var Opera som kom med de udokumenterte påstandene om Operas (i.e. browserens) markedsandel. Opera kom med et cirka-tall over "antall brukere" - hva nå det innebærer -, og så tok du det cirka-tallet og dividerte det på et annet cirka-tall (- som jeg heller ikke har sett dokumentert noe sted -), og endte på 3% markedsandel. Det er vel cirka 3% markedsandel, da, slik at det reelle tallet kan ligge mye nærmere det som faktisk måles rundt omkring .... Det er nå en gang greit å bruke samme målemetode for alle browserne, synes jeg. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 31. august 2009 Del Skrevet 31. august 2009 nebrewfoz skrev: Beklager - du har rett i at det ikke var Opera som kom med de udokumenterte påstandene om Operas (i.e. browserens) markedsandel. Opera kom med et cirka-tall over "antall brukere" - hva nå det innebærer -, og så tok du det cirka-tallet og dividerte det på et annet cirka-tall (- som jeg heller ikke har sett dokumentert noe sted -), og endte på 3% markedsandel. Nei. Antall brukere som rapportert av Opera er basert på det faktiske antall brukere, og er svært pålitelig. Det andre tallet er basert på bl.a. CIA Factbook, en av verdens mest anerkjente kilder. Sitat Det er vel cirka 3% markedsandel, da, slik at det reelle tallet kan ligge mye nærmere det som faktisk måles rundt omkring .... Ja, ca. 3%. Nei, det ligger ikke nærmere latterlige påstander som 1% og slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå