Gå til innhold

Grønnskolling ønsker råd om hvordan "stille inn" oppstart/programmer på pc (xp home), og hvordan redigere brukerkonto for barn.

Anbefalte innlegg

Forferdelig dårlig overskrift, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det kort.

(Og, beklager om det er feil kategori!!) Må bokstavelig talt ha inn ting med teskje, da jeg ikke har peiling på dette.. :ermm:

Altså, jeg venter nå på min nye pc (acer d751h) og ønsker å sette opp den helt etter egne ønsker, siden det er første pc'en som bare er min.

Jeg trenger tips (fra dere eller om nettsider) som kan hjelpe meg å stille inn de forskjellige programmene til og starte når jeg starter pc'en osv.

Noen av de viktigste tingene jeg ønsker å endre:

1. Hvordan få oppstarten til å "hoppe over" at man må trykke på brukerkonto?

2. Jeg ønsker at msn og outlook starter automatisk når pc'n startes, hvor kan jeg stille inn dette?

3. Hvordan får jeg til at outlooken legger seg (slik som msn) nede i oppgavelinjen som hurtigikon, og fortsatt er aktiv (mottar/sender mail) når jeg x'er ut for å fjerne den brede "knappen" i oppgavelinjen?

4. Kan jeg stille inn på noe vis at mine to outlook-kontoer er åpne og aktive (men samtidig skjulte) samtidig?

---------------

På min gamle pc ønsker jeg og lage en slags konto for min fire-årige datter. Jeg selv skal også ha en der, men på hennes skal det kun gå ann å se film, evt spille noen disneyspill som finnes på nett osv. Vet jeg kan stille inn det meste på desken (?) hennes, men hva med på nett? Hvordan kan jeg få nettleseren (firefox eller explorer) til feks kun å vise to sider, med ferdig innstilte adresser, og sperrede linker? Går det ann å stille inn at programmer åpnes av enkeltklikk og ikke dobbeltklikk?

Og ja, jeg vil tro en del av spørsmålene her er latterlig dumme, men jeg prøver nå likevel.. :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Åpne Run/Kjør (hurtigtast Windows-knapp+R) og skriv følgende: Control Userpasswords2, og trykk OK.

Fjern merket i boksen som kommer opp der (det er ganske åpenbart når du ser det).

2. Legg en snarvei til hvert av programmene i mappen Oppstart/Startup (avhengig av norsk eller engelsk OS. Denne mappen finner du normalt i startmenyen. På MSN kan det også gjøres i instillingene.

3. Dette vet jeg ikke om er mulig, for jeg har ikke prøvd på det, men du kan ihvertfall angi at den skal laste ned ny e-post f.eks. hvert 15. min. Dette gjøres i instillingene i programmet.

4. Er ikke sikker på om jeg forstår spørsmålet, men du kan laste ned e-posten til forskjellige adresser samtidig. Denne posten kan også sorteres i hver sin mappe.

--------

Hvorfor så redd? :hmm: Det er neppe vits i å stenge av alt, men hvis du vil så kan du. Jeg antar at datteren din ikke har så veldig mye pc-kunskaper, så da kan du bare fjerne adresselinjen. I Firefox er det bare til å høyreklikke ved siden av den, og fjerne merket på "Navigasjon". Det er sikkert noe lignende i IE. Hva skumle nettsider angår, kan du skaffe deg det som kalles foreldrekontroll. Jeg bare brukt det for å holde kontrollen på foreldrene, men det er jo egentlig meningen at det er foreldrene som skal holde kontrollen. Med noe slikt kan du nok velge "Forby alle sider", og deretter legge inn unntak for de enkeltsidene du ønsker. Disse adressene kan du legge som bokmerker på bokmerkelinjen øverst, eller du kan angi dem som startsider, som da åpnes i egne faner når nettleseren starter.

Jeg vet ikke om du kan bruke bare enkeltklikk, men du kan sette ned hastigheten mye i instillinger for mus (finnes i kontrollpanel). Da kan du dobbeltklikke veldig sakte, og likevel starte programmet.

Lenke til kommentar
--------

Hvorfor så redd? :hmm: Det er neppe vits i å stenge av alt, men hvis du vil så kan du. Jeg antar at datteren din ikke har så veldig mye pc-kunskaper, så da kan du bare fjerne adresselinjen. I Firefox er det bare til å høyreklikke ved siden av den, og fjerne merket på "Navigasjon". Det er sikkert noe lignende i IE. Hva skumle nettsider angår, kan du skaffe deg det som kalles foreldrekontroll. Jeg bare brukt det for å holde kontrollen på foreldrene, men det er jo egentlig meningen at det er foreldrene som skal holde kontrollen. Med noe slikt kan du nok velge "Forby alle sider", og deretter legge inn unntak for de enkeltsidene du ønsker. Disse adressene kan du legge som bokmerker på bokmerkelinjen øverst, eller du kan angi dem som startsider, som da åpnes i egne faner når nettleseren starter.

Jeg vet ikke om du kan bruke bare enkeltklikk, men du kan sette ned hastigheten mye i instillinger for mus (finnes i kontrollpanel). Da kan du dobbeltklikke veldig sakte, og likevel starte programmet.

Takker for svar!! :) Da skal jeg prøve meg litt frem med outlooken!

Vitsen i å stenge av alt er ikke fordi hun har pc-kunnskaper, men tvert imot, hun har absolutt ingen. ;) Hun er bare fire år, så siden hun skal få bruke min gamle pc til film og spill, ønsker jeg og gjøre det enkelt sånn at hun kanskje kan klare det selv. Hun har lært seg dvd-spilleren, derfor tenkte jeg hun kunne klare og sette på filmen selv også.

Så, ergo ønsker jeg hurtigknapper som kun går til det hun skal bruke, for at hun ikke skal trykke feil. (Mestring er ett mildt sagt viktig punkt i en fire-årings trass-hode, bommer hun er gang kan hun finne ut at mamma alltid må hjelpe. Hehe.. Ønsker jo at hun vil lære mer med tiden også.)

Og takk for tipsene, regner med jeg finner en eller annen side for disneyspill, så da bruker jeg den som startside, og sperrer alle, og åpner for unntak av den.

Lenke til kommentar

1.

Et generelt tips på Windows XP er å ikke bruke PC-en til daglig med en administrator-konto. Nå er hun bare fire år så det er ikke strengt tatt nødvendig, men du unngår mye uønsket såkalt malware.

Gjør følgende:

Trykk Windows-tast og R samtidig, tast inn compmgmt.msc og trykk OK. Gå til local users -> Users. Har du der både en administrator og en annen bruker så høyreklikker du administrator og velger sett passord. Husk/skriv ned dette passordet! Du trenger det for å gjøre endringer og installere programmer. Deretter dobbeltklikker du brukeren som dattera skal bruke og åpner "member of/medlem av". Fjern adminstrators og legg til users. Ferdig.

Når dette er gjort er det ikke lenger mulig å gjøre systemendringer og installere programmer med den brukeren. Det må gjøres via høyreklikk og kjør som -> administrator der du taster inn passordet du satte tidligere.

2.

For å åpne programmer/snarveier og lignende med bare ett klikk åpner du min datamaskin og trykker verktøy -> mappealternativer. Valget skal være på førstesida der tror jeg.

3.

Et tips for enkel "foreldrekontroll" er å bytte DNS-server-adressene dine til OpenDNS sine servere. Der kan du opprette gratis konto og selv velge nivå av innholdsfiltrering. Hvis du velger å sperre en kategori vil nettleseren din bare vise en OpenDNS info-side istedenfor den sperrede websiden på en gitt adresse.

Du sier at du er grønnskolling, så jeg regner med du trenger litt assistanse. :)

Se her for hvordan endre DNS-server-adresser: http://www.mediacollege.com/computer/network/dns.html

Gå bare gjennom første punkt og tast inn følgende to IP-adresser istedenfor de som står i guiden:

1: 208.67.222.222

2: 208.67.220.220

Gå til http://www.opendns.com for å registrere en konto og filtrere innhold og så videre. Når du har opprettet en konto går du til Settings og velger hva du vil filtrere bort. Moderate skulle dekke det meste, ellers kan du velge Custom og selv krysse av for et mangfold av kategorier.

Det ble kanskje i meste laget dette, men du får bare spørre underveis. Lykke til.

Endret av maedox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...