Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Angrerett og privatkunde vs. bedriftskunde

Anbefalte innlegg

Jeg jobber i et mindre it-firma og har mulighet til å kjøpe datautstyr og sette det på firmaet. For å gjøre dette er det et krav fra revisor at firmaets navn/adresse brukes som fakturaadresse.

Jeg har en konto hos Amentio der jeg har registrert meg som privatkunde, men satt firmaets adresse som fakturaadresse og min hjemmeadresse som leveringsadresse. Betaler da mva og er etter mitt skjønn fortsatt privatkunde hos Amentio.

Dette mener tydeligvis ikke de, for da jeg forsøkte å benytte angreretten fikk jeg ikke lov til dette, da denne muligheten kun gjelder for privatkunder! De har tydeligvis sett at det er et firmanavn på fakturaadressen, og behandler meg som en bedriftskunde, selv om jeg er registrert som privatkunde.

Jeg lurer på om de har sitt på det tørre her, eller om jeg kan krangle på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dersom du har satt et firmanavn som fakturamottaker og firmanavnet står oppført på fakturaen er det juridisk sett firmaet som er kunden og ikke du, med andre ord et bedriftskjøp.

Ok, takker for svar. Da blir det finn.no... :hrm:

Lenke til kommentar
I følge forbrukerrådet er det privatkjøp i det øyeblikk mer enn 51% av bruken er privat. Det er bruken og ikke fakturamottaker som er avgjørende.

Med den logikken kan man altså skrive av momsen og samtidig få rettighetene til privatkjøpt...

Lenke til kommentar
I følge forbrukerrådet er det privatkjøp i det øyeblikk mer enn 51% av bruken er privat. Det er bruken og ikke fakturamottaker som er avgjørende.

I følge Forbrukerkjøpsloven er det ikke et forbrukerkjøp med mindre en fysisk person er kjøper. Dersom en juridisk person står som kjøper, faller det utenfor Forbrukerkjøpsloven, og dermed også lov om angrerett som kun gjelder ved forbrukerkjøp.

Lenke til kommentar

Med den logikken kan man altså skrive av momsen og samtidig få rettighetene til privatkjøpt...

Yupp, det mente også damen jeg snakket med hos forbrukerrådet.

Og det sier igjen noe om kunnskapsnivået til forbrukerrådet. Ringer du igjen i dag og snakker med en annen saksbehandler får du sikkert et helt annet svar.

Lenke til kommentar

Her er vi nok inne i juridisk minefelt som nok ikke innbefatter bare kjøpslovgivningen, men også skattelov og merverdiavgiftslovgivning.

Dersom noe er kjøpt på firma og brukes primært privat skal enten bruker faktureres for bruken eller så skal man skatte av fordelen. Det gjelder selv om firma og bruker er samme person. Dersom dette ikke skjer, så brukes faktisk ikke tingen privat i lovmessig forstand, selv om den mot formodning skulle bli det. I alle fall slik jeg forstår sakskomplekset.

Men som sagt, her snakker vi særdeles vanskelige grensetilfeller, så jeg tror hverken jeg eller andre bør være bastante.

Lenke til kommentar
Men som sagt, her snakker vi særdeles vanskelige grensetilfeller, så jeg tror hverken jeg eller andre bør være bastante.

Når man har et firma, og kjøper noe i dette firmaets navn, så har det definitivt presumsjonen mot seg om at dette likevel skal være et privatkjøp. Her er det videre snakk om å bruke angreretten, ikke forbrukerkjøpslovgivningen generelt. I og med at angreretten gjelder i 14 dager, så vil den uansett være langt forbi innen man eventuelt får "bevist" at gjenstanden brukes privat fremfor i bedrift. :)

Ønsker man å ha mulighet for angrerett: Kjøp som privatperson.

Eller kjøp et sted som tilbyr retur også for bedrifter. Tror f.eks. komplett.no gjør det (men noe strengere regler enn angrerettloven).

Lenke til kommentar

Nå er saken her at kjøper er privatperson og betaler er firma (ulike personer). Jeg har også fra andre hold fått fremmet synet om at bruken er det som bestemmer om det er privatkjøp eller firma. Altså han kjøper i sitt navn, men firma betaler, er det da firmakjøp eller privatkjøp.

Derfor sier jeg at man ikke skal være for bastante, da dette neppe er rettslig prøvd. Og det reiser klart andre problemstillinger.

Personlig vil jeg dog påpeke at alt taler for at ditt syn er juridisk korrekt, og jeg har selv med eget firma alltid forholdt meg til en slik tolkning.

Lenke til kommentar
Nå er saken her at kjøper er privatperson og betaler er firma (ulike personer).

Ja, det er en liten detalj som kan være interessant. Hvis det er snakk om et enkeltpersonforetak som er trådstarters eget så er det neppe særlig tvil. Men hvis man bare er ansatt i et firma, og disse kun betaler tingen for deg som du skal bruke privat, så blir det mer usikkert.

Lenke til kommentar

Yupp, det mente også damen jeg snakket med hos forbrukerrådet.

Og det sier igjen noe om kunnskapsnivået til forbrukerrådet. Ringer du igjen i dag og snakker med en annen saksbehandler får du sikkert et helt annet svar.

Ringte igjen nå og snakket med en Beate som bekreftet det hun forrige sa (Uten at jeg ledet spørsmålet, kun presenterte problemstillingen på nytt)

Jeg husker fra der jeg jobbet tidligere at vi hadde en slik sak, som gikk til forbrukerrådet. Der tapte butikken, da kjøperen sa den var ment fo primært privatbruk... Jeg har ikke kopi av avgjørelsen, men kanskje Nuffern på forumet har, da han fremdeles jobber på samme sted :)

Edit: Ringte FTU. Han jeg snakket med der viste ikke om nettopp denne problemstilligen hadde vært oppe hos dem, men mente at den var intressant og burde avgjøres i retten :p

Edit: tull med quoting :)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...