Zimon Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Hva med Netcom Mobilt bredbånd standard eller basic? Har du en mobil som kan brukes som "modem" (Tethering) så slipper du dongle også. Selv kjører jeg det eldre Connect Fritid + min HTC som modem via laptop. Funker gull det når jeg er på tur. Lenke til kommentar
JuBi Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 På hytta tar jeg inn et ukryptert WLAN som er i svakeste laget. Ønsker derfor å booste dette opp ved å benytte en WLAN repeater og en retningsantenne. Noen som har erfaring fra tilsvarende prosjekt og som kan dele noe tips her på forumet? hva om naboen plutselig krypter nettet sitt, så sitter du med nyinnkjøpt WLAN repeater og en retningsantenne som du plutselig ikke får bruk for :!: Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Nr 1: Det finnes ikke noe som heter Snyltenett, i følge norsk ordbok ihvertfall! Nr 2: Å bruke et åpent trådløst nettverk er like ulovlig som å høre på musikken som kommer fra ut fra naboens vindu. Skal du også være nødt til å hive en 10kr inn vinduet for å betale din del av prisen for hans nyinnkjøpte CD eller en bit av NRK lisensen hans (Hvis han hører på radio). Dere VET at dette blir for dumt! Alle sammen! Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Nr 2:Å bruke et åpent trådløst nettverk er like ulovlig som å høre på musikken som kommer fra ut fra naboens vindu. Skal du også være nødt til å hive en 10kr inn vinduet for å betale din del av prisen for hans nyinnkjøpte CD eller en bit av NRK lisensen hans (Hvis han hører på radio). Dere VET at dette blir for dumt! Alle sammen! QFT! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Nr 2:Å bruke et åpent trådløst nettverk er like ulovlig som å høre på musikken som kommer fra ut fra naboens vindu. Skal du også være nødt til å hive en 10kr inn vinduet for å betale din del av prisen for hans nyinnkjøpte CD eller en bit av NRK lisensen hans (Hvis han hører på radio). Dere VET at dette blir for dumt! Alle sammen! Forskjellen blir her at han bruker av kapasiteten til naboen og kan forkrøple nettet hans totalt om han f.eks bruker bittorrent. Det er dermed ikke det samme som at naboen vanner nabotomt med spreder eller spiller musikk. De aller fleste nett som står åpne er pga manglende kunnskap til å logge seg inn på router og pc for å kryptere. Det er ikke det samme som at de ønsker at andre skal "stjele" kapasitet på internett for de. Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Nr 2:Å bruke et åpent trådløst nettverk er like ulovlig som å høre på musikken som kommer fra ut fra naboens vindu. Skal du også være nødt til å hive en 10kr inn vinduet for å betale din del av prisen for hans nyinnkjøpte CD eller en bit av NRK lisensen hans (Hvis han hører på radio). Dere VET at dette blir for dumt! Alle sammen! Forskjellen blir her at han bruker av kapasiteten til naboen og kan forkrøple nettet hans totalt om han f.eks bruker bittorrent. Det er dermed ikke det samme som at naboen vanner nabotomt med spreder eller spiller musikk. De aller fleste nett som står åpne er pga manglende kunnskap til å logge seg inn på router og pc for å kryptere. Det er ikke det samme som at de ønsker at andre skal "stjele" kapasitet på internett for de. Ok.. regna med den der kom! Så du mener det er det samme som å ikke sette seg inn i hvordan man låser utgangsdøra. For så å bli enormt overrasket over at det de ikke har sikret er blitt brukt? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Ok.. regna med den der kom!Så du mener det er det samme som å ikke sette seg inn i hvordan man låser utgangsdøra. For så å bli enormt overrasket over at det de ikke har sikret er blitt brukt? Så du regner med at man kan gå inn og stjele overalt der det står åpent? Man havner i kasjotten om man blir tatt skjønner du... Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 Ok.. regna med den der kom!Så du mener det er det samme som å ikke sette seg inn i hvordan man låser utgangsdøra. For så å bli enormt overrasket over at det de ikke har sikret er blitt brukt? Så du regner med at man kan gå inn og stjele overalt der det står åpent? Man havner i kasjotten om man blir tatt skjønner du... Du regner med å få mye igjen fra forsikringa hvis du ikke låser dørene dine eller? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 (endret) Bruk av andres trådløse nettverk Mange trådløse nett er helt åpne, slik at enhver som befinner seg i nærheten med en datamaskin og et WLAN-kort både kan avlytte trafikken og koble seg til for å misbruke nettet til å spre virus og lignende. Angrep fra hackere vil i de fleste tilfellene rammes av straffelovens bestemmelser om datakriminalitet. Dersom du har en bærbar datamaskin med trådløst nettverkskort kan det imidlertid hende at du kan finne trådløse nett (WLAN nett) som gjør deg i stand til å bruke signalet til å få tilgang til Internett og surfe uten at dette nødvendigvis vil kunne karakteriseres som misbruk. Det finnes mange trådløse nettverk som er åpne for allmennheten, for eksempel i konferansesentre, på universiteter og lignende. For at et WLAN nett skal være beskyttet mot urettsmessig bruk må den som eier nettverket ha iverksatt visse nødvendige sikkerhetstiltak for å beskytte seg mot inntregning. Det kan ikke utelukkes at det å bruke andres usikrede trådløse nett kan anses som en "retsstridig" handling som kan rammes av straffelovens § 393 om ulovlig bruk av andres løsøre. Der finnes imidlertid ingen rettspraksis på dette område per i dag MerK! § 393 om ulovlig bruk av andres løsøre..Når man kobler seg til andres nettverk, kan det å bruke ruteren regnes som ulovlig bruk av andres løsøre. Endret 16. august 2009 av Slettet+513 Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 16. august 2009 Del Skrevet 16. august 2009 I forhold til det å bruke andre sine nett, dere er fullt klar over at det skal lite energi til å logge alt som blir gjort på disse nettene ? Dvs alt av trafikk inkl eposter du får og sender, brukernavn, passord osv. Bare lagt merke til at det er skjelden at det er noen som nevner dette i slike diskusjoner. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det er fint mulig å sette opp en honeypot som tiltrekker seg snyltere. Litt kjipt om noen låner VISA-kortet ditt :-) En litt morsommere sak er at man kan ha det gøy med "tyvene"... http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det er fint mulig å sette opp en honeypot som tiltrekker seg snyltere. Litt kjipt om noen låner VISA-kortet ditt :-) En litt morsommere sak er at man kan ha det gøy med "tyvene"... http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html Genialt! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Du bør iallefall sjekke at det er mulig å koble seg til det før du går til innkjøp at utstyr. Selv om det ikke er kryptert, kan det være satt annen begrensing på det, som filtrering på MAC adresse. Du regner med å få mye igjen fra forsikringa hvis du ikke låser dørene dine eller? Det er ikke relevant i forhold til hvorvidt det er lovlig eller ikke. Lenke til kommentar
dextercf Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Du regner med å få mye igjen fra forsikringa hvis du ikke låser dørene dine eller? Det er ikke relevant i forhold til hvorvidt det er lovlig eller ikke. Sant! Men det var et ledd i få forklart mitt syn på det hele.. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Les FAQen! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=297892 Står noe om hjemmelagde antenner der. Jeg har prøvd meg på nr2 av dem, jeg plasserte den rundt den ene antenna på aksesspunktet mitt og den hevet signalkvaliteten i nabohuset fra 'meget svakt' til 'svakt', akkurat nok. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 En litt morsommere sak er at man kan ha det gøy med "tyvene"... http://www.ex-parrot.com/~pete/upside-down-ternet.html Sittet litt med det der selv i heimen siden jeg har noen naboer som liker noen åpne nett som jeg har stående (men ikke bruker til noe vetig) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå