kantarell Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hei Har akkurat flyttet inn i et hus hvor det ser ut til å være et litt merkelig (?) system for varmtvannet. I kjelleren står det to stk varmtvannsberedere som ser ut til å være seriekoblede. Bereder nr 1 får kaldtvannn inn og sender varmtvannet videre til kaldtvanninntaket på bereder nr 2. Jeg bruker veldig lite varmtvann og lurer derfor på om det går greit å rett og slett koble fra strømmen på bereder nr 1 uten at noen av tankene tar skade av dette? Da vil vel bereder 1 kun sende kaldtvann inn i nr 2? Burde jo være en del strøm å spare på dette. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Tja, sjekk hvor mange liter begge tankene er på og tenk litt på hvor ofte og lenge du dusjer selv. Hvis disse varmtvannstankene kun går til deg så bør det være trygt å koble de ut, du kan faktisk vurdere om det er mer lønsomt å eventuelt bytte disse ut med en mindre varmtvannsbeholder som gir akkurat nok vann til en kort dusj. Er utvilsomt en del å spare på dette. Når det gjelder hvordan disse to er konkret seriekoblet så er det vanskelig for meg å si , men det kan godt være at dette er en peter smart løsning som er langt ifra nødvendig. I alle fall så må forrige huseiere ha dusjet noe inn i granskauen... Edit : Bakteriemessig så er det jo selvsagt ikke noe særlig for beholder 1 å stå kald (med tanke på legionella etc) men siden vannet fra denne går over til beholder nr 2 (som sikkert er på 70+ C så skal det teoretisk ikke være noe problem der. Ser det som sannsynlig at det skal gå fint å koble ut 1 varmtvannsbereder. Endret 11. august 2009 av Malvado Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det var en pussig løsning dette Ser ikke noe problem med å koble ut bereder 1, slik at den gir pisselunka vann til bereder 2. Faktisk kan du spare noen ører i året på at vannet er varmet av rom-temp (med mindre du da bruker varme i rommet fra før). Legionella er jeg fint lite redd for, dette er ett lukket system, og dersom det er skikkelig rensing av vannet der du bor, tror jeg nok at du kan vente en feit lotto-gevinst før legionella Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Legionella er jeg fint lite redd for, dette er ett lukket system, og dersom det er skikkelig rensing av vannet der du bor, tror jeg nok at du kan vente en feit lotto-gevinst før legionella Er som regel ikke rensinga det er noe problem med, men selve transporten. Og ja, det har dukket opp legionella i private sine varmtvanntsberedere som har vært skrudd ned temperaturen på. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Og ja, det har dukket opp legionella i private sine varmtvanntsberedere som har vært skrudd ned temperaturen på. Veit det, men hvor ofte skjer dette? Sjangsen for å få en bil i hue mens en plukker blåbær er jo tilnærmet like stor - og folk plukker da som bare rakkern om dagen Mener ikke at en ikke skal ta sine forhåndsregler, men en del ting får en voldsom hysterisk overtone i media, og da skremmer en vel livskitten av 1000* så mange som en burde ha skremt litt vett inn i. Lenke til kommentar
kantarell Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Nå er bereder nr 1 strømløs og jeg får fortsatt varmtvann i springen (skrudde på alt av kraner i huset med fullt varmtvann for å tømme begge først)... Både tank nr 1 og nr 2 er på 200 liter og en av dem rekker derfor lenge for meg.. takk for svar Angående Legionella så får jeg håpe eventuelle bakterier blir kokt i tank nr 2 som står på 75 grader. Går jo gjennom den før det kommer ut i alle fall. Lenke til kommentar
aquafrank Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Legionella dauer ved 60`C, så det er ekstremt liten sjangs for at den kommer seg gjennom systemet og lager krøll - om den skulle dukke opp. Den eneste sjangsen jeg ser, er dersom du tømmer tanken helt, og fortsetter å bruke vann fra varm kurs. Det kan da i aller, aller verste fall snike seg ut en bakterie eller åtte som gjemmer seg i ett rør. Men skjer dette, har du så mye uflaks at jeg anbefaler heldekkende hjelp, skuddsikker vest og personlig vakt 24/7 resten av livet Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Denne løsningen med flere tanker i serie er en vanlig løsning der man ønsker mye varmtvann. Å sette tank nummer 1 strømløs skal i teorien ikke gjøre annet en at tank 2 må ta seg av oppvarmingen alene så holder det med 200 liter for deg så kjør 1 tank. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå