Gå til innhold

Wares? JIPPII


faust_

Anbefalte innlegg

Stort sett enige med synspunktene her.

 

Når det gjelder skikkelig software, er det min erfaring at de programmene som er "industristandard" er også lettest å få tak i, best å bruke osv. Så når vi kopierer f.eks DreamWeaver fra en kompis, er det i utdanningsøyemed, så vi kan lære programmet før vi bruker det i en fremtidig jobb. Da har jo arbeidsgiver allerede kjøpt programmet, problem solved.

 

Når det gjelder spill, har jeg en genial praksis. Når spillet kommer ut, kopierer jeg det fra noen som har kjøpt det. Så spiller jeg det. og HER kommer det geniale: Hvis spillet er verdt penga, går jeg ut og kljøper originalen. (DVS, hvis det tar mer en to dager å spille). Hittil gjelder dette et fåtall spill, da de fleste av dagens spill er over på en 12-15 timer. De jeg har kjøpt er Project IGI, Operation Flashpoint, hele C&C serien, Starcraft og hele need4speed serien. Vurderer også å skaffe en Half-Life original, pga. det geniale multiplayeropplegget.

 

Så, spillutviklere: Hvor ble det av arcadespillene som holdt oss opptatt i uker og måneder, som tok tre uker å lage, og kosta 30 spenn som vedlegg i Amiga-magasinet?

 

Final notice: Pacman er beste spillet EVER!!

 

 

REDIGERT KLOKKEN 12:33 :

____________________________________________________

eh.. nå var det ikke meningen å starte egen thread... Dette var et svar på synspunktene i "Warez eller ikke warez?"-tråden....

____________________________________________________

 

_________________

The punk lives on!

 

I'm only wearing black until they invent a darker color.

 

[ Denne Melding var redigert av: FauSt_ på 2002-01-24 12:36 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lever etter de samme prinsippene. Er spilla verdt det så kjøpes dem.

 

Det er alt for lite shoot em ups ute nå. Interpose var det siste jeg spilte og de brakte tilbake gamle minner. Er fortsatt en sucker for Digger. Det spilte jeg mye på pappas Amstrad PC1512 (8mhz, 2 5.1/4 diskettstasjoner, null harddisk) og CGA monitor. RULEZ!

Lenke til kommentar

Ja digger var dødsbra det. Satt å spillte de på valgfag data på ungdomsskolen.

HELE 16 farger.

Go melodi husker den enda.

Kom ikke så veldig langt, men var gøy lell.

Andre gode spill:

Heimdal: Amiga. DET var grafikk det.

Prince of Persia: Satt å så på broren min når han spillte.

Formula 1 ett eller annet i alle fall ett par farger og pc høyttaler (Den innebygde altså).

Første need4speed var HEILT fantastisk.

Lenke til kommentar

Enig, hadde de heller utviklet spill som gjorde oss avhengige hadde kanskje jeg også spilt mer :smile:

 

Synes de fleste nye spill legger for mye vekt på grafikk og for lite på innhold og kvalitet. Og i stedet for å lage serier med x-antall oppfølgere, hvorfor ikke tenke ut noe nytt?

 

På C-64 og Amiga hadde jeg 100vis av spill, mange var selvfølgelig i samme genre, men var såpass forskjellige at det føltes som en variasjon. Var tider det. Enklere å kopiere også dersom man hadde dobbel kasettspiller da :smile: Husker fremdeles hvor tungvindt vi syntes det ble da Amigaen kom med disketter....

Lenke til kommentar

Digger, Interpose, Pacman...

 

Go'navn...

Jeg er også en av Digger-fanatikerene, men jeg har dessverre aldri spilt det på en amstrad... Vår første PC var en Toshiba laptop med Amber Monochrome skjerm (Det stolte år 1990).. Det var tider. Mange URGROMME spill... Flere enn meg som ble general på "F15 Strike Eagle 2"? Eller som spilte "Dangerous Dave" til det grenset til galskap?

Lenke til kommentar

litt off topic, men...

 

Intro musikken til Pinball Illutions (Amiga HD/CD32 versjonen) er jo tidenes "intro tune"

 

Min teori om amigaens fall:

 

1.Ingen "kjøpte" software... (under 1% av min sammling er retail.. shame on me!)

 

2.Ingen kjøpte hardware.. Den var jo så god at den varte nesten to generasjoner uten upgrades.. (og dermed altfor dyr)

 

men men.. totalt off topic, sorry :grin:

Lenke til kommentar

ok for det første: hva er vitsen med og kopiere et spill fra en venn, for og prøve det? det er det man har demoer til.. og denne vennen din? hvor har han fått dette spillet fra? opererer han på samme måte? og når du først har fått dette spillet, hva er da vitsen med og gå ut og kjøpe det? du sitter jo med fullversjonen i hendene. jeg kopierer også spill. og alle jeg kjenner gjør det og.. og når de først har fått spillet de vil ha, så er de ikke så dum at de bruker 4-500 kr. på original-versjonen! men, en ting er jeg enig i.. : de gamle spillene var de beste... er kanskje litt vanskeligere og lage gode spill idag.. idag skal du ha ett skikkelig bra plott, god grafikk etc. det var bedre før, på den tiden 286´en var på moten.. det var tider det!!!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-26 19:22, mr_kenny skrev:

hva er da vitsen med og gå ut og kjøpe det? du sitter jo med fullversjonen i hendene. jeg kopierer også spill. og alle jeg kjenner gjør det og.. og når de først har fått spillet de vil ha, så er de ikke så dum at de bruker 4-500 kr. på original-versjonen! men, en ting er jeg enig i


 

Demoer av spill viser bare grafikken og hva spillet går ut på. Den vil ikke vise "varigheten". En demo er stort sett over etter 1-5 timer. Derfor må man ha full-versjonen og sjekke om spillet er verdt å kjøpe.

En av grunnene til at jeg kjøper dem selv om jeg har fullversjonen er først og fremst for å støtte spill-industrien. Blir ikke spillet kjøpt vil de ikke ha penger til å utvikle gode spill som jeg kan spille i fremtiden. Liker spessielt spill fra Blizzard. Skal liksom 1 kjøpe spillet og dele ut til resten av hverden så tror jeg ikke noen hadde giddi å brukt så mye tid og penger til å skape de spillene.

Lenke til kommentar

Jepp, unwill har rett. Dette med å støtte opp om bra produsenter er grunnen til at jeg kjøper fullversjoner. Pluss at ofte trenger du fullversjonen or å få spille over internett. Slik som f.eks Half-Life. Klart du kan få en key som fungerer av en kompis, men før eller siden så blir denne keyen for utbredt og dermed blokka fra serverene. Litt kjipt å ikke komme inn i en klankamp f.eks.

 

Og: Ja, Lotus hadde bra intro, men den RÅESTE introlyden er på F15 Strike Eagle 2, PC-Speaker. I Soundblaster er den homo, men på PC-Speakeren er den med en gang litt "Heavy Metal"

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-24 15:34, kindings skrev:


Synes de fleste nye spill legger for mye vekt på grafikk og for lite på innhold og kvalitet. Og i stedet for å lage serier med x-antall oppfølgere, hvorfor ikke tenke ut noe nytt?


 

I Hear That. Kan gjerne ofre litt grafikk og lyd på spillbarhetens alter... Slik som Across og Elastomania. SKIKKELIG tidsfordriv. Grafikken er der for å visualisere. Selvfølgelig er pen grafikk både vel og bra, men ikke når det går ut over spillet i sin helhet.

Lenke til kommentar

Kan nesten vedde på at noen fra hw kommer til og banne dere , de tåler jo ikke noe warez, mp3 og andre ulovelig ting.

 

Jeg kopierer ofte spill , men de som er bra kjøper jeg.

Hvis spillet er dårlig så bare sletter jeg det etter en dag , (Så det på en Side i USA) gode spill kjøper jeg.

 

Brente f.eks diablo2 , men kjøpte spillet 2 dager senere så blizzard tjente penger på at jeg brente det.

 

Det er min mening (jeg risikerer sikkert og bli bannet , men det er min mening og ingen andres sin.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-29 16:28, CFD skrev:

Kan nesten vedde på at noen fra hw kommer til og banne dere , de tåler jo ikke noe warez, mp3 og andre ulovelig ting.


Du må gjerne vedde, men du må også kunne skille på diskusjon rundt ulovlig virksomhet og oppfordring til piratkopiering/ulovlig virksomhet.

_________________

Tor-Steinar Tangedal

Gamer.no

 

[ Denne Melding var redigert av: TST på 2002-01-29 17:10 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-29 16:28, CFD skrev:

Kan nesten vedde på at noen fra hw kommer til og banne dere , de tåler jo ikke noe warez, mp3 og andre ulovelig ting.


 

Tviler jeg på. Slik jeg har skjønt HW.no's policy så kan vi fritt diskutere warez her på forumet, det er tross alt en viktig IT-politisk sak.

 

Det eneste HW.no slår ned på er:

 

- folk som tilbyr (for penger eller gratis) warez

 

- folk som spør om noen kan skaffe dem warez(eller hvor folk skaffer). dvs at requester etter f.eks FTPer ikke er tillatt da det er soleklart at man ønsker FTP adresser som inneholder warez. Dog, hvis noen spør "noen som har en FTP hvor jeg kan laste ned Red Hat" så vil man selvsagt ikke bli banna. Skal du ha noe lovlig så spesifiser hva du vil ha.

 

- folk som spør hvor dem kan finne et spesifikt program i full versjon.

 

- folk som hjelper andre med å få tak i warez. Så vet du om en kongeFTP; hold den for deg selv

 

HW.no tåler forøvrig mp3, dvs legal mp3. Det viser de jo helt klart ved å ha en DivX guide på sin egen side. DivX er ikke i seg selv ulovlig og det er heller ikke mp3. Derfor tror jeg ikke noen vil bli banna hvis man starter en "hvordan lage divx'er med høy kvalitet"

 

At HW.no ikke tåler ulovlige ting er vel ganske naturlig? Når leste du i PCWN at "med en cd brenner kan du fritt laste ned all den musikken du vil gratis og brenne alle de kule spilla vennene dine har"? Selvsagt sier dem ikke det. De sier at du "kan ta back-up av spillene dine". Dem holder seg til norsk lov. Det skal selvsagt HW.no også gjøre. Det er evig lenge siden HW.no var en liten undergrunds webside som egentlig kunne gi blaffen i om sidene oppfordra til illegale handlinger fordi så få leste den og brydde seg om den. I dag er Hardware Norge en av Norges største formidler av IT relaterte saker. Nå bryr BSA seg om hva som skjer på siden.

 

Sånn det var min helt personlige tolkning av den warez policy'en HW.no følger og mitt syn på warez og HW.no :smile:

Lenke til kommentar

Synes det er "sunt" at man i et slikt fora debatterer og tar stilling til et så stort, jeg vil kalle det SAMFUNNSproblem som piratkopiering er.

 

Den ufattelig lette tilgangen på 95% av alt en kan finne på å ønske å være i besittelse av hva software angår, via den store verdensveven, er etter mitt beskjedne syn med på å undergrave hele rettsoppfatningen til folk verden over. At HW skulle ha noe imot en slik diskusjon, er et utsagn som faller på sin egen urimelighet.

 

That being said, som det heter på nynorsk, må jeg i forbindelse med den noe nostalgiske atmosfære som har kommet til syne i denne tråden med referanser til PacMan og Amiga, spe på med min egen lille historie:

 

Som guttunge fikk jeg MAST meg til å få bruke alle sparepengene mine på en ny datamaskin. Den jeg hadde, en Sinclair ZX-81 for dem som vet hva det er (jeg har den enda!), var begynt å bli i slappeste laget, jeg ville ha meg en '64. Commodore ville jeg ikke ha, det var bare noe møl for de som satt bakerst i klassen, syntes jeg.

 

Nåja, etter mye om og men og sponsing fra besteforeldre, fikk jeg omsider en Amstrad CPC464 med monokrom monitor (PSU var inni monitoren) hjem på gutterommet.

 

Og det er rart å tenke på, selv om "alle" andre gata hadde C64 (som jeg altså hadde, og forsåvidt fortsatt har, så store aversjoner mot), var det ingen, jeg gjentar, INGEN, som hadde så mye kassetter som meg. Og jeg tjente penger på det, også. Søkkevis. Jeg sendte spill over hele landet, sogar til Sverige og Danmark!

 

Og det med mine foreldres velsignelse! De så vel en kremmer ta form, tenker jeg.

 

Vet dere hvordan jeg fikk "kunder"? Søstera mi leste Starlet og Tuppen&Lillemor, og jeg hadde annonser annenhver uke!

 

TRUE STORY!

Lenke til kommentar

Quote:


Vet dere hvordan jeg fikk "kunder"? Søstera mi leste Starlet og Tuppen&Lillemor, og jeg hadde annonser annenhver uke!


TRUE STORY!



 

Den var god! At jeg ikke tenkete på det når jeg kopierte C64 kassetter som en gal. Men, når sant skal sies så var jeg ingen distibutør (kopierte til venner) på C64, jeg var en bruker. Men jeg hadde den Y-formede kopieringsgreia og klokkeskrujern for å regulere lesehodet. (Som var et must!)

 

Tenk deg annonsen i Tuppen og Lillemor i dag da : "DiabloII, selges billig, kun 50.- (+40x60min kasetter og porto kommer i tilleg)" :smile:

 

Jeg husker spes et spill fra Amiga, og det var så bra at det har kommet i nye versjoner og varianter hele tiden... Dragons Lair (var det ikke det den het? Ble usikker), og etterfølgeren SpaceAce :smile:

 

Men en ting jeg aldri har gjordt, og aldri kommer til å gjøre er å kjøpe kopier. Spes fra noen som lever av det.

 

En annen ting, jeg er også litt delt i min oppfatning (som noen andre poster også har vært innom).

 

1 - Jeg kunne egentlig bry meg mindre om jeg kjører lisensierte programmer (ikke spill) på maskinen hjemme.

 

2 - Spill tester jeg, er de bra så blir de kjøpt. Det er min måte å si min mening til produsenten. Jeg vet at alle sier dette, men faktum er at 90% av de som sier det ant. aldri kommer til å kjøpe spillet, man har jo tross alt kopien. Spill er etter min mening for dyrt til at man kan kjøpe først og teste etterpå. Teste PC spill får man jo heller ikke gjort før etter at man kjøper dem. Å levere tilbake en brutt forsegling fordi det var bortkastede penger? Trokke det!

 

3 - På jobben er det arb. givers ansvar å kjøpe programvare. Jeg jobber ikke på kopier, noe jeg står hardt på.

 

Vel denne posten er lang nok, og litt utenom Tuppen-temaet også :smile:

 

 

Svenn-Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...