mroc Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 (endret) Hei, jeg har bygget meg en stasjonær maskin med deler fra denne handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...aggon_id=101796 ellers har jeg en chiefteck 750 psu. Har ikke bygget en stasjonær maskin på evigheter så lurer på om jeg ahr satt noen kabler feil. Satte opp maskinen igår. Er usikker på hvilke sata nr cd rom og hdd skal stå i på hovedkortet. Har satt hdd på sata 1 og cd rom på sata 4. Men til det virkelige problemet. Jeg har satt sammen maskinen slik det står i manualen. Men første gang jeg bootet, var skjermen bare svart selv om alle vifter gikk og det var liv i maskinen. Leste i manualen at om dette dukket opp så måtte jeg flytte en jumper og la den stå i 10 sek for å så flytte den tilbake igjen. Det er gjort og når jeg booter nå så får jeg melding om: Bad BIOS Checksum. Bios recovery. Searching floppy, not found searching CD rom, not found (denne er jo tilkoblet??) searching usb device, (står sånn og henger i evigheter) Jeg får ikke kommet inn i bios og jeg ser at det ikke er liv i tastatur eller mus da disse ikke lyser. Er det slik at jeg ikke kan ha usb mus og tastatur ettersom det ikke er noe OS lagt inn. Kanskje jeg må bruke vanlig PS tastatur? Ble mange spm, men håper noen der ute kan hjelpe emg med å få denne maskinen igang. Endret 11. august 2009 av mroc Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 BIOSen er feil og hovedkortet prøver å gjøre recovery av BIOSen. Ha ASUS CDn i cdrommen neste gang du starter hovedkortet. Se forørig i manualen 3.2.4 ASUS CrashFree BIOS 3 Utility Eller plukk det fra hverandre igjen og returner hovedkortet til salgsstedet. Lenke til kommentar
mroc Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Se forørig i manualen 3.2.4 ASUS CrashFree BIOS 3 Utility Eller plukk det fra hverandre igjen og returner hovedkortet til salgsstedet. hvor finner jeg denne manualen. Det er ikke den som fulgte med. Vil unngå å levere det da det tar så lang tid... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 hvor finner jeg denne manualen. Det er ikke den som fulgte med. Den skal a) ligge samme eske hovedkortet lå i. b) kunne lastes ned fra produsentens hjemmeside. Lenke til kommentar
mroc Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Ingen av forslagene funket. Jeg prøvde med support dvd som fulgte med, men da fikk jeg bare beskjed om at biosen på dvd var for gammel eller passet ikke med maskinvare. Lastet ned siste bios fra asus og brente det på oppstartscd, men her fikk jeg en melding om at den ikke fant bios fila, selv om jeg hadde renamet fila riktig. Hadde gitt opp håpet og skulle til å koble fra alt sammen for å sende hk tilbake til forhandler da jeg bestemte emg for å fyre opp maskinen med kun en minnebrikke.... og ja da funket det slik det skulle. Biosen dukket opp som normalt og jeg kjørte igjennom win 7. Etter installasjon satte jeg siste minnebrikke inn og no problemo... merkelig det der synes jeg. Er kanskje en begrensing på hk når ikke OS er lagt inn? Uansett så er dette løst så om noen opplever det samme så kan dette kanskje hjelpe. Start opp maskinen med minst minne, ta ut skjermkort og eventuelt hdd. Deretter setter du hdd inn om det starter opp med bios og så kjøre inn os før alt annet maskinvare legges inn igjen. Lenke til kommentar
s0lberg Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Vil anbefale deg å kjøre memtest på minnebrikkene. Lenke til kommentar
mroc Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Vil anbefale deg å kjøre memtest på minnebrikkene. skal teste dette ikveld Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå