Gå til innhold

Maks framerate på DVD?

Anbefalte innlegg

Video som jeg har filmet i 720/50p sliter jeg litt med å få konvertert til DVD. Jeg får konvertert, men framraten blir alltid konvertert ned til 25, noe som sikkert er grunnen til at filmen ikke er helt jevn og fin på den ferdige DVDen.

Er det ikke mulig å få 50p på DVD?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er vel en grunn til at det er 25? skal du ha flere bilder pr sekund, blir filen mye større vet du :)

Det spiller ingen rolle om fila blir større. Det betyr bare at varigheten på filmen må være kortere.

Jeg tror nok problemet ligger i at DVD standaren begrenser seg til de to nevnte frameratene.

Lenke til kommentar

Bildefrekvensen (som vi sier i Norge) har fint lite med filstørrelsen å gjøre. DVD-ene har samme bildefrekvens som TV-ene, og TV-bildefrekveksen ble bestemt lenge før det overhodet fantes DVD-er eller videospillere. Europeiske TV-er har PAL-standarden, som er på 25 bps. TV-bildet består av 50 halvbilder i sekundet, og denne bildefrekvensen har angivelig sammenheng med elektrisitetsfrekvensen, som er på 50 Hz, altså 50 svingninger i sekundet. Amerikanske TV-er har derfor 30 bps (eller 60 halvbilder), fordi vekselstrømmen der har 60 Hz. Nå er jeg ingen elektriker og kan ha rotet med fagbetegnelsene, men prinsippet er iallfall riktig.

Skulle noen i samme slengen lure rå hvorfor man opererer med halvbilder (altså interlacing), er dette for å motvirke bildeflimmer. 50 halvbilder i sekunder flimrer mindre enn 25 helbilder, fordi den tilsynelatende bildefrekvensen på 50 nærmer seg 70 bps, som er øyets grense for å oppfatte flimmer. En 100 Hz-TV viser alle halvbildene to ganger og oppnår dermed en tilsynelatende bildefrekvens på 100, som er langt over 70, og framstår dermed som helt flimmerfri. Tilsvarende vises hvert bilde på kino tre ganger slik at bildefrekvensen blir på 72 (24x3)- ørlite over øyets grense på 70.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...