Gå til innhold

HD oppløsning problem på tv (farge feil?)

Anbefalte innlegg

hei jeg sitter nå her med win7 rtm 64bit ultimate og er første gang jeg prøver win7 men jeg har en snodig feil her.

på tven min (samsung fullHD 32" som nå er pc skjerm :) ) så kan jeg ikke kjøre høyere en 1600*1200 og jeg må velge "pc" og ikke "HD,SD" skjerm oppløsning i nvidia kontroll panelet. jeg får bilde ved 1920*1080 men det er kornete og styggt, tekst er merklig fet på noen steder og stort sett vansklig å lese.

prøvde å ta skjerm bilde men det vises merklig nok med riktig skrift størrelse osv så har tatt noen bilder med kamera av skjemen. ikke beste å se men du kan se tydlig forskjell

jeg har oppdatert det jeg kan av drivere og directX og brukt windows update, men forsatt samma.

Nvidia driver er 190.38 for win7 64bit (hentet på Nvidia.com)

her er det jeg har av maskinvare

HK = asus p5q

Prossesor = core2duo 2,4ghz

minne = corsair 4gb minne

Grafikk = xfx geforce 7950gt

og ja jeg bruker hdmi kabel :)

jeg har lagt ved bilder og der kan du se hvordan det ser ut som jeg mangler noen farger (altså ikke helt 32bit) og se på bilde på 1600 oppløsningen i kontrast. lettest å se ved å se i ansiktet på dusten på vg.no

jeg har også tatt med skjermdump av nvidia kontrollpanelet da det kanskje blir klarere hva jeg mener med HD,SD og PC oppløsninger (dette har jeg ikke i XP, kjører dualboot)

post-198478-1249952051_thumb.jpg

post-198478-1249952151_thumb.jpg

post-198478-1249952765_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først må du forsikre deg om at TV'en har 1:1 pixel mapping og at dette er skrudd på om det er et valg for det. Når du er sikker på dette kan du begynne å knote med Nvidia-instillingene.

Hva slags modell er TV-en?

Edit: Hos meg er det en instilling i Nvidia-panelet hvor jeg kan strekke bildet. På en maskin her så var bildet dratt ut en del som standard og dette gav bilde slik du beskriver det. Etter å ha stilt det inn til å ikke strekke bildet (og satt 1920x1080-oppløsning) så ble bildet helt perfekt.

Edit2: Mulig det var motsatt. Man kan lrympe bildet for å forhindre 'overscan'. Uansett ble bildet teit.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

jeg vet ikke hva 1:1 pixel mapping er? fant heller ikke noen instilling for noe lignende. men litt googleing viser at den skal ha dette.

tv er kjøpt august i fjor. men er utgått nå og samsung vil tydligvis ikke vise noe info om den så dette er det beste jeg fant uten om en test som sier noe i rettning av 1:1 pixel mapping. den sa at den "maps pixel by pixel" ellerno. og en annen som sa at 40" har 1:1 PM.

http://www.directtvs.co.uk/Samsung_LE32A55...P4F/version.asp

altså tven er av model samsung LE32A559P4F. den uten usb.

når det gjelder krymping og strekking så er bilde i 16:9 instilling på tv for stor men jeg satte på "just scan" da setter tven seg opp etter bilde signal (dette er ikke mulig å stille på ved 1600 oppløsning)

fant en instilling som het "E.Mode" den ser ut til å ha hjulpet men tekst ser fortsatt litt skarp og spiss ut. tekst på nett ble ok når TV er satt "Sharpness = 0" altså 0 av 100 så dette virker også merklig feil.

Sharpness er også "0" i Nvidia panelet

Edit: vet nå hva 1:1 pixel mapping er. så dere trenger ikke forklare :)

Endret av indeo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...