Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Si din mening om ungdomsrett

Anbefalte innlegg

Vil bruke denne tråden til å forhåpentligvis skape litt diskusjon rundt temaet ungdomsrett.

Jeg begynte på Studiespesialiserende som det heter nå når jeg kom ut av grunnskolen. Jeg viste ikke helt hva jeg ville gjøre, så rådgiveren min anbefalte meg å gå det. Greit nok.

På slutten av mitt siste år fant jeg ut at dette ikke var noe for meg, og ville heller prøve meg innenfor noe yrkesfaglig, men så lett var det ikke..

Jeg komme med nød og neppe inn på Vg1 Elektro (skolen tok faktisk inn en elev ekstra siden jeg var den eneste som sto på venteliste), og glad var jeg for det.

Jeg fullførte året med lite fravær og 5,4 i karaktersnitt.

Men nå sitter jeg igjen med stort sett ingenting, fordi elever med dårligere snitt har ungdomsrett som gir dem mer rett til å studere videre enn det jeg gjør. Jeg har ikke kommet inn på noe skole, og sitter her og håper at noen skal få hjerteinfarkt og dø (for å sette ting litt på spissen) slik at jeg kan få deres skoleplass.

Er egentlig ungdomretten så fordelaktig som den egentlig var ment å være?

Klart, det er jo flott at gamle slitere som har jobbet i 25 - 30 år ikke skal presse ut ungdomsskoleelever kun fordi at de vil ha litt utdanning, men her må vi jo også tenke på de som sitter igjen med sluttproduktet, nemlig bedriftene.

Etter min mening fører ungdomsretten til at gjennomsnittslærlingen som bedriftene ender opp med er dårligere.

Jeg ser så mange elever som rett og slett gir seg faen i skolen, men likevel trokler til seg en lærligplass, mens litt eldre, mer lærevillige og dedikerte mennesker blir stående på sidelinjen og bare se på.

Si din mening!

Endret av waltila
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være helt ærlig så synes jeg at din situasjon er resultatet av egen ubesluttsomhet. Skjønner godt at du er frustrert, og at det er mange som ikke er sikre på hva de skal gå og hva de skal bli. Med det sagt, synes jeg allikevel at ungdomsretten er fin, for den sikrer de som går ut fra ungdomsskolen et normalt studieløp.

Har du sett på privatskoler?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

vilbli.no

Fullføringsrett

Er du voksen og tatt inn til videregående opplæring, har du rett til å fullføre opplæringsløpet (fullføringsrett). Dette gjelder uansett om du har voksenrett eller ikke.

Du har vel strengt tatt krav på å få fullføre hvis de først har tatt deg inn.

Jeg har omtrent identisk historie som deg. Har gått tre år på allmennfag før og med det brukt opp ungdomsretten. Kom i år inn på vg1 elektro etter å ha stått på venteliste. Hvis fylket setter meg, som er veldig interessert i å lære faget og ikke leker klubb, uten vg2 mens en jypling med 2ere får, da blir jeg nok frustrert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...