Gå til innhold

Turnusarbeid - Hvilke yrker tilbyr turnus arbeid

Anbefalte innlegg

Hei

Er 17 år og skal begynne i 2. klasse vgs. Jeg synes turnusarbeid virker svært fristende.

Er ikke sikker på om jeg har fått korekt "definisjon" av turnusarbeid, men min oppfatning er at det er perioder med mye arbeid, og derretter mye fri. F,eks 2 mnd på , 3 av. Eller: 2 uker på, 4 av, slik de arbeider på f.eks oljeplattform (offshore). Får jo under slikt arbeid mye fri. Er det noen som vet hvilke yrker, samt hvor man kan jobbe turnus, og om man får full lønn for perioden man er av. Har en mistanke om at millitæret har mye slikt arbeid, men kan selvfølgelig ta feil.

Glad for svar.

Kim

Endret av radiofish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du har fått feil inntrykk.

"Skift- og turnusarbeid er planmessig arbeid på ulike tider av døgnet. Eit tredelt system er vanleg. I industrien vil ein ofte dele døgnet i tre like delar på åtte timar, med ei dagvakt som startar seks eller sju om morgonen. I helsevesenet og transportnæringa vil ein ofte finne meir uregelmessige system av di arbeidsbelastninga er ulik gjennom døgret"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle yrker som har vakt eller 24 timers jobbing har ein slags form for turnus.

Iden bak turnus er at du jobbar berre so mykje at du får ei vanlig årslønn, eller med andre ord; månedslønna di skal tilpassast som om du jobber vanlig 37,5 timars veke.

Jobbar du mange timer med +100% tillegg så seier det seg sjølv at du ikkje treng å jobbe 37,5 timar, du får derfor fri resten av tida.

Det vanligaste er korte turnuser der du jobber ei natt og har eit par dagar fri, eller jobbe ei natt for deretter å ha fri ein dag og så starte på kveldsskiftet dagen etter. Slik har dei fleste som jobbar i 24 timars yrker det; døgnåpne butikkar, sjukehus, vektarar, telefonvakter osv er eksempel på slike jobbar.

Når det gjeld turnus som varer i fleire veker så er det stortsett jobbar der jobben er langt frå der du bur. Det er då meir praktisk at du jobbar mykje når du fyrst har blitt frakta på jobb, slike jobbar finn du mest innan offshore og militæret som du nemner.

Lenke til kommentar

Nå kommer det selvsagt ann på hva tariffen er der du jobber, men som vekter som jobber hovedsaklig natt/helg så har jeg en arbeidsuke på 35.5 timer istedenfor den 37.5. Det betyr at jeg har høyere timeslønn enn en som har 37.5 times uke siden vi skal tjene det samme per uke/måned/år. Alle tillegg som følger av det å jobbe natt/helg er ikke med i utregningen, så det kommer som en bonus på topp av grunnlønnen. Så jeg jobber kortere og tjener bedre enn om jeg hadde jobbet dagtid.

Ang det med å jobbe mye og ha mye fri så finnes det slike turnuser. Feks kan jeg jobbe 10 timer skift 7 dager i strekk og så ha 7 dager fri. Det finnes mange andre varianter også.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar =)

Kommer ikke under til å spørre noen konkrete spørsmål, men mer reflektere over svarene.

Jeg er egentlig intressert i så lange turnuser som mulig.

Tenker at en 8-4 jobb ikke gir mye fritid(til å være langt borte fra jobben). En en dagsturnus vil vel stort sett være mer gunstig for familiemedlemmer som vil ha tid med barna sine?. Er selv så heldig at familien har et hus i panama, samt en hybel ved geilo.

Grunnen til at jeg ønsker turnusarbeid er et håp om å få vert på disse stedene en del i året, og ikke bare noen ukers sommerferie, påske etc. Driver med masse aktiviteter for øyeblikket, eks paragliding, surfing, snøbrett etc, så fritiden kommer ikke til å bli kjedelig.

Vet at offshore trenger arbeidere til arbeid 2-3 uker på, 3-4 av- men man må jo da ut i nordsjøen(?) og der er det visst mer bruk for arbeid av det fysiske slaget. I og med at jeg går almen og jobber for karakterer, er det vel dumt og gi opp disse for å bli f,eks elektrikker, har jo ingen kompetanse der heller.

Lenke til kommentar

Du kan jo også gå på høgskule etter vgs å bli f.eks ein type ingeniør, det er behov for ingeniørar også på oljeplatformar ikkje berre "roughnecks".

Ja også kan du ta bachelor i nautikk om du vil jobbe på båt, om eg har forstått det rett så er nautikkutdanninga omtrent "å ta lappen på skip".

Eit anna alternativ er å opprette eit enkeltmannsforetak, då kan du styre arbeidstida di sjølv og dermed jobbe intensivt nokre veker for deretter å ha fri ei stund.

Lenke til kommentar
De fleste som starter for seg selv har veldig sjeldent "fri en stund".

Du må sjølvsagt lage ein jobb som er lagt opp på denne måten. Om du jobbar med å produsere prosjekt, rapportar eller liknande så jobber du når du vil så lenge du er ferdig til ein gitt dato.

Mange som starter enkeltmannsforetak vil kanskje ofte slenge seg på eit nytt prosjekt med ein gong det fyrste er ferdig for å tjene veldig godt, men det er langt ifra nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...