hokk90 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg har et spørsmål angående sending av kontanter til USA i posten, da jeg ble spurt av en kamerat om det er mulig (aner ikke hvorfor han tenker på å sende kontanter i posten, men det bryr meg heller ikke.) Jeg har rykte på meg for å kunne finne ut det meste, men jeg greier ikke å finne noe relevant info på norske sider. Derfor spør jeg dere: er det mulig å sende kontanter, kanskje sammen med et kort eller liknende, til USA, uten at det blir stoppet på veien? Jeg kan tenke meg at brevene kanskje sjekkes med en eller annen form for røntgen får å finne pengesedler, men jeg vet altså ikke. Takker for svar. Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Jeg velger å stole på snopes her: snopes.com: Sending Cash by U.S. Mail - Is It Illegal? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Så det er lov i USA, men er det lov fra Norge? En gang jeg skulle sende penger spurte jeg i posten og da fikk jeg til svar at jeg måtte sende de som verdibrev (en slags sjekk) eller overføre til konto. Lenke til kommentar
Myst Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Sist jeg spurte var det ikke lov, hverken i eller fra Norge. Er en god stund sida, vet ikke om reglene har forandret seg. Men hvorfor bruker han ikke bare Western Union? Mer tryggere. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Det funket fra USA til Norge for noen år siden. Fikk et brev med 20 dollar i. Om det er lov eller ei aner jeg ikke, men jeg ser ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig så lenge man holde seg under grensen for utførsel/innførsel av valuta. Lenke til kommentar
douchebag Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 En i asker sendte meg meg ei krone pga tapt veddemål. Krona kom aldri frem og wall of shame ble aldri opprettet. Posten fikk vel spasme når han så det var kontanter der. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Etter som eg har forstått så er det ikkje eigentleg ulovleg å sende kontantar i posten, men du får ikkje erstatta summen om posten blir stjålet. Posten ønsker nok også at folk ikkje sender penger i posten da dei ikkje ønsker at kriminelle skal rane postbiler for å stjele post i tillegg så vil posten kunne unngå at ansatte stjeler penger som kjem i posten om det ikkje blir sent pengar. Prøv å ungå og sende mynt då mynt gjer det lett å merke at det er pengar i konvolutten og dermed så er det meir sannsynlig at nokon på posten stikk konvolutten i lomma istaden for å sende den vidare. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Hmm, det var/er da relativt vanlig å sende kontanter i posten internt i Norge? Jeg aner ikke hvor mange brev med penger jeg har motatt i forbindelse med bursdag/jul/17.mai/osv. Jeg har også sendt brev med både mynt og sedler internt i Norge flere ganger. Aldri hatt noen problemer med det. Nå skal jeg innrømme at det er noen år siden sist, men jeg kan ikke tenke meg at det er kommet lovverk som forbyr det. Lenke til kommentar
hokk90 Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Sånn jeg nå forstår det, er det nok ikke ulovlig å sende penger i posten, men det er nok heller ingen god idé, med mindre man tar sjansen på at man kan miste pengene uten å få erstatning. Takk for alle svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå