Gå til innhold

Problemer med lokal fildeling og internett samtidig.

tarjep

Anbefalte innlegg

Hei

De siste dagene har jeg prøvd å sette opp pc'en min som server for MacBook Pro'en min.

Jeg vil ha det slik at begge maskinene har trådløs internett tilgang, jeg vil også koble opp maskinene med en krysset ethernet kabel. På denne måten kan jeg få tilgang til filmer på PC'en og se de på Macbook'en min uten at det "lagger". Jeg trenger oppsettet på denne måten så vær så snill å ikke anbefal andre løsninger.

Både Mac'en og Pc'en er gitt hver sin ip-adresse fra den trådløse ruteren slik at de får tilgang til internet. ip adresse, gateway osv...

PC

Ip address: 192.168.1.120

Subnetmask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.1

Mac

Ip address: 192.168.1.100

Gateway: 192.168.1.1

Deretter kobler jeg Mac'en og PC'en sammen med en krysset kabel og gir disse verdiene til ethernet utgangen på maskinene.

PC

Ip address: 192.168.3.1

Gateway: 192.168.3.1

Mac

Ip address: 192.168.3.2

Gateway: 192.168.3.1

Jeg forventet at dette skulle fungere, men når jeg plugget i ethernet-kabelen så får jeg ikke lenger tilgang til internett fra noen av maskinene. Jeg kan dele filer med PC'en så den lokale fildelingen fungerer utmerket. Men fildeling og internett samtidig går ikke.

Jeg tror problemet er at det er en konflikt mellom ip-adressene på det trådløse og det kablede nettet, men jeg klarer ikke å finne ut av hva det er.

Kan noen hjelpe meg med å løse problemet?

All hjelp mottas med takk. :)

Endret av tarjep
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...