fcuk_IT Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg ser at om jeg bruker lukkerprioritet i området 1/100s - 1/125s så kan det hende at blender settes helt opp til f/16-f/22 da det er mye tilgjengelig lys. Problemet er jo at objektivet ikke akkurat er i sitt beste arbeidsområdet med så liten blender, og jeg lurer på om det kan være en idé å bruke ND-filter for å dempe lyset litt? Noen som har erfaring på dette området? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Har ikke så mye erfaring med slike bilder, men første punkt er jo å skru ISO'en ned til 100. Da har du i hvert fall et steg større blender. Og så ville jeg nok heller ha valgt ND-filter fremfor å bruke mindre blender enn f/12-f/13. Lenke til kommentar
Ava Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Må også huske på att jo høgere blendertall du har jo bedre vises all den dritten du har på sensoren Lenke til kommentar
arthon Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Er ikke poenget at bildet blir skarpt? Da lønner det seg vel heller å åpne blenderen helt og la lysmåler styre lukkertiden. På raskt bevegende objekter som motorsport så får du letter skarp bil og bakgrunn ut av fokus. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Er ikke poenget at bildet blir skarpt?Da lønner det seg vel heller å åpne blenderen helt og la lysmåler styre lukkertiden. På raskt bevegende objekter som motorsport så får du letter skarp bil og bakgrunn ut av fokus. Du får ikke samme effekt som med panorering. Ser ikke helt poenget i å unngå f20-22 ved panorering, diffraksjonen du får vil uansett ikke være den største kilden til "uskarphet" ved lukkertider på 100-150 og panorering. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Hei, opplever samme "problem" av og til, men har ikke tatt det så alvorlig at jeg har bestillt et ND filter, og det kan nok være en grei løsning. Men du kan jo også vurdere et polariseringsfilter, det også reduserer lysmengden noe på lik linje med ND filter, og samtidig kan du få litt mer smell i farger og himmel med det. Jeg har brukt polariseringsfilter noe, men det hender jeg glemmer å snu filteret etter situasjonen (hvor solen er i forhold til motivet, og om jeg tar bilder på høykant), og dermed får veldig kalde (evt. for varme) bilder selv om hvitbalansen er stillt rikitg - selv om den er satt litt ekstra varmt for å få mer glød i bildene, f.eks. satt til "skyer" selv om det er sol ute. Men om man er obs på dette er polariseringsfilter å anbefale! Et siste "triks" blir eventuelt å ta bilder med litt kortere lukkertid, men det er jo ikke noe løsning om man ønkser en viss lukkertid. Men man kan jo vurdere å flytte seg til et punkt der actionen er raskere slik at bakgrunnen blir "dratt" like langt med litt kortere lukkertid. Evt. vurdere vidvinkel (nærmere) fremfor tele - i mitt hode burde bakgrunnen bli "dratt lengre" da med samme lukketid... Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 Hei, opplever samme "problem" av og til, men har ikke tatt det så alvorlig at jeg har bestillt et ND filter, og det kan nok være en grei løsning. Men du kan jo også vurdere et polariseringsfilter, det også reduserer lysmengden noe på lik linje med ND filter, og samtidig kan du få litt mer smell i farger og himmel med det. Jeg har brukt polariseringsfilter noe, men det hender jeg glemmer å snu filteret etter situasjonen (hvor solen er i forhold til motivet, og om jeg tar bilder på høykant), og dermed får veldig kalde (evt. for varme) bilder selv om hvitbalansen er stillt rikitg - selv om den er satt litt ekstra varmt for å få mer glød i bildene, f.eks. satt til "skyer" selv om det er sol ute. Men om man er obs på dette er polariseringsfilter å anbefale! Et siste "triks" blir eventuelt å ta bilder med litt kortere lukkertid, men det er jo ikke noe løsning om man ønkser en viss lukkertid. Men man kan jo vurdere å flytte seg til et punkt der actionen er raskere slik at bakgrunnen blir "dratt" like langt med litt kortere lukkertid. Evt. vurdere vidvinkel (nærmere) fremfor tele - i mitt hode burde bakgrunnen bli "dratt lengre" da med samme lukketid... Polarfilteret tar jo også bort refleksjoner, samt at man kan "se gjennom" vinduene. Så det skal jeg jaggu meg prøve ut. Lenke til kommentar
Benjamin Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Polarfilteret tar jo også bort refleksjoner, samt at man kan "se gjennom" vinduene. Så det skal jeg jaggu meg prøve ut. Bare vær obs på at når det gjelder polariseringsfilter, så får du det du betaler for, det vil si at det er dumt å investere i det billigste til 200 kr... Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 20. august 2009 Forfatter Del Skrevet 20. august 2009 Polarfilteret tar jo også bort refleksjoner, samt at man kan "se gjennom" vinduene. Så det skal jeg jaggu meg prøve ut. Bare vær obs på at når det gjelder polariseringsfilter, så får du det du betaler for, det vil si at det er dumt å investere i det billigste til 200 kr... Jeg har polarfilter - et Hoya som kostet drøye 1000-lappen - men takk uansett for tipset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå