Gå til innhold

Oppløsning (ikke i tårer)

Tors bror

Anbefalte innlegg

Her inne kan det virke som om det er skikkelig hipt i data-kretser å ha høyest mulig oppløsning.

En fyr her skrev at han kjørte 1024x768 på en femten tommers skjerm- altså det jeg bruker når jeg bruker 19 tommers.

Til min "vanlige" 17 tommers ser jeg ingen grunn til å bruke annet enn 800x600, endrer den bare innimellom i forbindelse med spill og film

Hva er motivasjonen med å kjøre 1024x768 og høyere til vanlig bruk på en 17 tommers? Greit nok at mange datasnoker har gode briller, men det er jo ikke mået på, særlig for en som meg som liker å slappe litt av og lene meg tilbake i sofaen med trådløsen godt plantet i fanget.

Sitter det muligens endel folk der ute og myser som bare juling bare fordi de må ha de, bare må ha de "riktige" innstillingene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Til min "vanlige" 17 tommers ser jeg ingen grunn til å bruke annet enn 800x600, endrer den bare innimellom i forbindelse med spill og film

Hva er motivasjonen med å kjøre 1024x768 og høyere til vanlig bruk på en 17 tommers?

Jeg ser ingen problemer med å kjøre 1024*768 på en 17", hvis du synes det er ubehagelig, så har du enten en dårlig skjerm, eller så liker du store ikoner ( ikke ironisk ment).

Det med oppløsning er smak og behag, noen liker å få den bedre oversikten når du kjører høgere oppløsning.

Min motivasjon for å kjøre høg oppløsing er at jeg får bedre oversikt og bedre "plass" på skjermen..

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 15" som jeg kjørte 1024x768 på. Det synest jeg personlig er mye bedre enn 800x600, fordi da må jeg scrolle på absolutt alle sider, og det er kjipt. Bruker heller ikke briller :grin:

Nå har jeg en 19" som jeg kjører 1280x768 på, og er i alle fall minimum oppløsning for mitt vedkommende. Hater store ikoner og mye scrolling :smile:

Lenke til kommentar

Enkelt: Bedre oversikt og mer "arbeisplass".

Brukte før 800x600 på 17" og brukte ei god stund på å venne meg til 1024x768. Men når du blir vant til det skal jeg love deg at det er mye bedre!

Og nei, jeg bruker IKKE briller!

Lenke til kommentar

OK, jeg tar poenget hvis man skal utføre visse oppgaver eller liker å ha mange vinduer ved siden av hverandre.

Det blir å veie for og imot her, men jeg synes det går greit å hoppe mellom vinduer i stedet for å ha ope alt.

Men ved bruk av 19" går jeg gladelig opp i oppløsning.

[ Denne Melding var redigert av: Tors bror på 2002-01-24 16:16 ]

Lenke til kommentar

På maskina mi med 17" skjerm kjører jeg 1280x960

På maskina vår med 15" skjerm kjøres 1024x768

Synes dette er passelig.

(En ting som er idiotisk er å gå opp til så høye oppløsninger at det går på bekostning av refresh rate. 85hz (eller mer) er helt behagelig å se på. Men går man ned i 75hz eller mindre blir det etterhvert irriterende for øynene å se på.)

mvh

Lenke til kommentar

Kjører 1024x768 på 17'' både hjemme og på jobb, fin oppløsning for 0.5 til 1.5 meters avstand fra skjermen. Hvis jeg bare kan få banka inn i hue på windows at skjermen min kan klare 1280x768 i 85Hz, så sparker jeg vel opp oppløsningen hjemme. Klarer ikke mindre enn 85Hz i lengre tid.

PCene på jobben kjører default 1024x768, noen folk synes det er for smått, spesielt litt eldre (50+), da trøkker vi den ned til 800x600.

Lenke til kommentar

Kjører 1280x1024 på 19", og syns det er helt fint til vanlig, men det kommer selvfølgelig an på bruken. Kjører jeg opp Visual studio eller Forte er det fint å kunne kjøre opp til 1600x1200, selv om det blir litt smått.

800x600 hørtes veldig trangt ut på en 17".

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at folk "briefer" med høy oppløsning. Det er rett og slett upraktisk med for lav. Mange websider (særlig med frames) ser jævlig ut i lavere enn 1024x768. Blir uoversiktlig og masse scrolling.

Jeg bruker stort sett:

1024 x 768 på 17"

1280 x 1024 på 19"

Av og til høyere hvis jeg skal kjøre veldig plasskrevende applikasjoner.

[ Denne Melding var redigert av: Langbein på 2002-01-28 00:56 ]

Lenke til kommentar

fatter ikke hvordan noen kan kjøre 800x600. at ting blir smått går det jo ann å gjøre noe med. men oppløsning har noe med at du kan få bedre plass. jeg for min del er ikke interresert i at et ikon (uansett type) skal ta store deler av skjermen. det er jo helt bortkasta. mye bedre å bruke plassen til å vise det du jobber med. 1024x768 skulle vært default. men dette skaper uheldigvis problemer for de som har gamle skjermer. men da burde de uansett bruke penger på ny skjerm. jeg kjører 1280x768 på en 15" og kan være enig i at det er smått til tider. men når jeg holder på med bilderedigering er dette helt topp!

Lenke til kommentar

Jeg kjører 1024x768 på 14"-saken hjemmme... Gammel møkkskjerm som ikke takler mer...

Her på skolen har jeg en 19" (18" viewable), der jeg kjører 1600x1200... (Må seff stille ned til 1024x768 når eldre lærere og sånt skal se på...)

Har hatt briller i seks år, cirka... Sida femte-klasse eller.no... (etter halve 5., 7., 8., 9., 10., går nå på grunnkurs...)

(Jeg får snart 19" (18" viewable)...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...