Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vil legge på meg, men får det ikke til...Hva mangles?

phpnuke

Anbefalte innlegg

Jeg er i den kjedelige situasjonen at jeg ikke får lagt på meg, og dette er noe jeg har slitt med i årevis. Jeg er i alder av 20 år og ønsker så svært å legge litt på meg, sånn at jeg kan føle meg normal.

Spiser uregelmessige måltid siden jeg rett og slett ikke har matlyst.. Og når jeg engang spiser så spiser jeg så jeg blir stapp-mett.. Men så kan det fort gå 5-8 timer før neste matbit.. Jeg har alltid også hatt lyst å trene, men føler ikke jeg får noe utav det når jeg er så "spinkel"..

Planen min er å spise meg opp, sånn at jeg får litt på kroppen også starte med treningen, også holde det sånn. Men sånn blir det ikke! Har forsøkt i lengre tid.

Er det noen som har noe å tilføye? Å si, spis regelmessig holder ikke. For jeg har ikke den matlysten som kanskje er normalt.. Andre kan kanskje spise og spise, men det klarer jeg ikke.. =/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Knut_*

Begynn å tren med vekter med en gang.

Det øker matlysten og gjør at du kan legge på deg muskler og ikke bare fett.

Spis masse proteiner, prøv å få i deg 2 ganger kropsvekten din, altså veier du 70kg spis minst 140gram proteiner hver dag.

Tvangspis om du ikke klarer å få nok mat inn.

Hold deg unna dritt som godteri og brus.

Lenke til kommentar

Ja lett og si, har forsøkt dette og.. Holdt på med vekter i 3-4 måneder også orket jeg ikke mer. Holdt ikke mål for meg.. Matlysten er igrunn problemet for meg. Må da finnes et stikkord for å få det på plass.

Jeg innser det at å trene for min del nå er unødvendig siden det nærmest ikke er fett på kroppen (=

Lenke til kommentar

Regner med at alle forstår at gjeste-knut ikke helt mente at trådstarter skulle ete 2* kroppsvekta i døgnet ;) Hadde blitt steike mange turer på super`n det om dagen.

Dersom du verken greier å spise i deg mer, eller å trene på deg litt vekt, er det svært lite å gjøre.

Det er liksom to ting som får vekta opp, og det er å bygge opp enten muskelmasse eller fettvev. Førstnevnte er selvsagt mer gunstig for helsa!

En trenger ikke å ha masse fett på kroppen for å dra nytte av trening. Trening benyttes gjerne for å forbrenne fett, men det er ikke noe krav at en må forbrenne fett for å danne muskler!

Husk også at muskler veier markant mer enn fett - ingen sier at de flyter på 6-pakken, men de flyter på x antall bilringer ;)

Du sier at matlysten er dårlig; forsøk med andre typer mat. Variasjon med delikat mat er ofte det som skal til for at en får sansen for det å ete oftere enn hva god er (tro meg, jeg & pondus vet alt om den saken.... :D)

Trening; Det er ikke bare det å stå der å løfte på bly som kan bygge opp muskelmasse. Selv var jeg temmelig syltynn i min ungdom, men etterhvert som villmarkslivet har satt sine spor, har vekta mi økt med ca 35kg - i form av muskelmasse!

Så få på deg skoene, ta en tur i skauen/ fjellet. Det er ett jæ.... pes de første gangene, men så begynner pusten å normalisere seg, melkesyra kommer lengre og lengre opp i bakkene, og plutselig begynner du så se/ nyte detaljer i naturen - og før du vet ordet av det, går du i marka å knasker brødskive med leverpostei og brunost i alle fall 3 dager i uka.

Det er bare å finne det som motiverer og engasjerer deg.

Kanskje du har mer nytte/ lyst til å sykle lengre turer, padle i kano/ kajakk, klatre opp loddrette vegger, gå på fotojakt i flatland/ fjære, eller for den del dykke under bøljan blå (som forøvrig er en av de mest energikrevende ting du kan gjøre)

Endret av aquafrank
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...