Gå til innhold

Norton utilities, vil det løse mitt problem?

Anbefalte innlegg

Min C: partisjon er på 10G, men halvparten av denne plassen er brukt av ting jeg ikke finner. Det burde vært 7-8 GB ledig, men nå er det bare 3. Kan utilities brukes til å rydde og slette på partisjonen, eller egner andre ting seg bedre? Håper på å slippe å formatere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel man trenger strengt tatt ikke ett program for aa rydde opp paa HD'en. Men mye kommer ann pa deg selv ogsaa da. Jeg har et forslag til deg. Hvis du sier at du burde ha mer ledig plass paa maskinen, saa kan du gjore folgende.

Appne opp explorer, hoyre klikk paa hver katalog i C-rota, velg saa properties (husker ikke hva som brukes i norsk versjon av Windows).

Du vil da faa informasjon om hvor mange filer som er i folgende og underkataloger og hvor mye plass disse tar. Finner du f.eks ut at c:Program Files tar 7GB saa har du svaret ditt nesten, aapn opp denne katalogen og gjenta prosessen for aa see om det er enkelte kataloger som skiller seg ut, ved at de tar veldig mye plass.

Selv folgelig saa kan det jo hende at det finnes mange filer paa maskinen din som er av typen tmp. Pluss at Windows Virtual Memory kan jo ogsaa sluke endel. Hvis du har satt Windows til aa ta opp 5GB med VM, saa kan det jo hende at det er det som har gjort utslag for deg.

For aa se hvor mye du har satt VM til:

Hoyre-klikk My Computer-->Properties

Velg saa "Advanced" --> Performance Options

Du kan naa se hvor mye VM Windows bruker, dette kan du jo forandre paa, taa forhaandsregler, alt paa eget ansvar.

Som jeg nevnte tidligere, skulle det vere mye tmp filer av forskjellig slag saa kan du bruker programmer som Norton Utilities vil jeg anta (har aldri brukt det programmet), jeg bruker Fix-It 3/4 som jeg stor trives med.

Var dette svar paa noe av det du lurte paa?

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Først og fremst så går jeg utifra at du viser alle skjule filer og systemfiler. Deretter lurer jeg på om du allerede har NU innstallert (inkl. Recovery Bin)? Recovery Bin opptar en god del plass (10% av hver partisjon som default) og skjuler slettede filer fra windows. Da er det bare å høreklikke på RB og velge "empty protected files".

Det siste jeg kan tenke meg, er at windows ikke alltid rapporterer korrekt ledig plass (har opplevd dette på både w98 og w2k). Løsningen min var å bruke Norton Disk Doctor, scandisk ser ikke ut til å fikse det. Når du kjører NDD, får du opp et spørsmål som ser omtrent sånn ut: NDD has detected that windows does not show correct information about free space. Would you like to correct these errors?

Svar ja her og du får mer ledig plass:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...