Gå til innhold

Hva ville du gjort om du ble dritrik, og hva skal du gjøre for å bli det?

dronjom

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nah, det oppgitte scenarioet var vel strengt tatt at alle vant 20 millioner hver...

Jeg ville ha brukt 10 mill på å kjøpe meg en tomt, bygge et hus med dedikert hjemmekino til 2 mill, en Lambourghini og selve huset helt greit og relativt stor størrelse på... I utkanten av storbyen på det vakre sørland. Ville også fått med meg en liten, grei bil som kunne blitt brukt når det ikke er like praktisk og greit med min deilige bil :-) De resterende 10 mill ville jeg brukt til å putte i banken, slik at de ville støtte opp utdanninga mi, samt være med på å betale de latterlige summene i forsikring på bilen :-P

Men jeg ville hatt som mål å fortsatt bli psykolog, og heller jobbe litt mindre, istedetfor å kutte ut jobb helt :-) Sannsynligvis ville jeg kjørt "Mye vil ha mer" og jobbet fulltid allikevel.

10 mill i banken gir jo garantert over 300.000 ekstra i året, så det er nok en grei plass å ha dem :-)

Lenke til kommentar
Ville vel ikke gjort noe, da om hele norge fikk 20mill ville vi være like fattige/rike som fra før av, og kursen ville sunket.

Om alle hadde vunnet 20mil ville da bli delt på 5mil ca. Hadde bare blitt 4 kroner hver da :p

Nei, om alle hadde vunnet 20mill hadde alle fått 20mill. Hadde alle vunnet 4 kroner hadde alle fått 4 kroner..

Lenke til kommentar

Om alle hadde vunnet 20mil ville da bli delt på 5mil ca. Hadde bare blitt 4 kroner hver da :p

Nei, om alle hadde vunnet 20mill hadde alle fått 20mill. Hadde alle vunnet 4 kroner hadde alle fått 4 kroner..

Nei, ikke om alle vant potten på 20mil, fordi da vil den bli fordelt.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Jeg hadde kjøpt flere ekte Elviskostymer , de koster en god del $$$....jeg kunne sågar *kanskje* ha gitt et til Kjell Elvis pga jeg vet han hadde behandlet det med respekt & omtanke det fortjener.....tror neppe jeg ville gjort det for andre folk ;)

Lenke til kommentar

Nei, ikke om alle vant potten på 20mil, fordi da vil den bli fordelt.

Hvilken pott snakker du om?

Hvis alle vinner 20mil så får alle 20mil.

Det er snakk om summen hver person ville mottatt her, ikke en pott som skal fordeles på alle.

Lenke til kommentar

Hvis alle vinner 20 mill vil vel ingen her i Norge bli rikere, så lenge vi fortsatt bor og handler her. Tenker på den Donald historien, der pengene til Skrue blåste utover hele byen, og alle ble rike. Men, ganske snart kosta det flere millioner for egg og brød, og resultatet ble at pengene gikk like fort ut som før.

Lenke til kommentar
Hvis alle vinner 20 mill vil vel ingen her i Norge bli rikere, så lenge vi fortsatt bor og handler her. Tenker på den Donald historien, der pengene til Skrue blåste utover hele byen, og alle ble rike. Men, ganske snart kosta det flere millioner for egg og brød, og resultatet ble at pengene gikk like fort ut som før.

ikke hvis alle pengene ble utbetalt i amerikanske dollar ;)

da hadde kanskje alle flyttet ut av landet, og Norge hadde blitt et nordisk hollywood som bare rikinger besøker og som ingen har råd til å bo i

Lenke til kommentar

Hva for noe forskjell skal det gjøre om det er en annen valuta?

Da blir det som flere allerede har påpekt, at varer og tjenester vil bli dyrere. Inflasjon, altså pengene våre blir mindre verdt.

post-170365-1251900720_thumb.jpg

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Hva for noe forskjell skal det gjøre om det er en annen valuta?

Da blir det som flere allerede har påpekt, at varer og tjenester vil bli dyrere.Inflasjon,altså pengene våre blir mindre verdt.

ikke om de blir brukt i utlandet, der er jo prisene de samme om alle i norge er rike eller ei.

Den norske kronevalutaen vil kanskje være en veldig dårlig investering rett før alle ble rike. Så de som "kjøper" norske penger vil tape masse.

Lenke til kommentar

Jaja, dersom man flytter fort som faen så slipper man, men alle kan ikke bare flytte vekk helt uten videre.

Det jeg snakker om er dersom hver og en av våre norske statsborgere fikk 20 mill så ville det skjedd en inflasjon fordi prisene på varer og tjenester ville steget uansett, og verdien på pengene ville sunket. Dette har skjedd mange ganger før i andre land når prisene plutselig skyter i været.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar
For å sitere Øystein Spetalen:
Penger er kun et middel for å skaffe seg mer penger

Det var et av de dårligste sitatene jeg noengang har lest. Ikke er det treffende og ikke er det spesielt bra formulert.

Angående inflasjon hvis alle hadde fått 20 millioner hver: Med forutsetning om at dette hadde ført til at det hadde blitt brukt mer penger i Norge enn før, noe det selvfølgelig hadde villet gjøre med mindre alle hadde flyttet fra landet, hadde disse pengene økt inflasjonen. Hvis man skal få til en reell velstandsøkning i et land nytter det ikke å øke mengden penger som er i omløp, da må man heller få produsert flere varer og tjenester per innbygger i landet.

Uansett er det relativ rikdom som er viktig når det gjelder hvor lykkelige folk er, derfor er man ikke nødvendigvis lykkelig som mangemillionær hvis alle vennene dine er milliardærer. Det er hvor rik man er i forhold til dem man sammenlikner seg med som har noe å si. Derfor ville det sannsynligvis ikke øke livskvaliteten til Ola Nordmann noe særlig hvis man selv hadde blitt rikere når alle andre også hadde blitt det.

Lenke til kommentar
For å sitere Øystein Spetalen:
Penger er kun et middel for å skaffe seg mer penger

Det var et av de dårligste sitatene jeg noengang har lest. Ikke er det treffende og ikke er det spesielt bra formulert.

Helt enig.

Derfor ville det sannsynligvis ikke øke livskvaliteten til Ola Nordmann noe særlig hvis man selv hadde blitt rikere når alle andre også hadde blitt det.

Jo.... hvis man flytter til utlandet! :p

Det er jo snakk om hele befolkningen her. Skal alle flytte til utlandet?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...