Gå til innhold

[Løst]Trøbbel med Netgear FS 605 switch

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for en stund siden en Netgear FS 605 kabel switch for å kunne bruke laptopen fra forskjellige steder i leiligheten. Laptopen er en HP Compaq 6715b med Ubuntu 9.04.

Jeg plugger inn kabelen fra Get-modemet (et motorola) i port 1 på switchen og de to cat-5 kablene på de to neste. Alt blinker og jeg er rett på nett.

Når jeg plugger med ut kabelen, flytter meg og plugger meg inn med den andre kabelen, er det ikke aktivitet i switchen utover inngang 1 der modemet kommer inn.

Plugger cat-5 kabel ut og inn fra laptop. Ingenting skjer.

Plugger så ut og inn kabel fra porten på switchen... og vips: det er kontakt.

Dette skjer hver gang jeg plugger meg ut et sted og inn et annet sted. Jeg får kun kontakt ved å plugge ut og inn porten på switchen.

Noen som skjønner hva greia er?

Endret av panzermann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte for en stund siden en Netgear FS 605 kabel switch for å kunne bruke laptopen fra forskjellige steder i leiligheten. Laptopen er en HP Compaq 6715b med Ubuntu 9.04.

Jeg plugger inn kabelen fra Get-modemet (et motorola) i port 1 på switchen og de to cat-5 kablene på de to neste. Alt blinker og jeg er rett på nett.

Når jeg plugger med ut kabelen, flytter meg og plugger meg inn med den andre kabelen, er det ikke aktivitet i switchen utover inngang 1 der modemet kommer inn.

Plugger cat-5 kabel ut og inn fra laptop. Ingenting skjer.

Plugger så ut og inn kabel fra porten på switchen... og vips: det er kontakt.

Dette skjer hver gang jeg plugger meg ut et sted og inn et annet sted. Jeg får kun kontakt ved å plugge ut og inn porten på switchen.

Noen som skjønner hva greia er?

Fikk tak i en datakyndig kompis som kom med et enkelt svar som kan være kjekt å publisere hvis andre dataukyndige som meg skulle få samme problem:

Kobler du et modem direkte til en switch gir deg ikke delt tilgang. Du trenger en ruter til det. Det du prøver å gjøre er å dele en Internett-tilkobling. Sjøl om du bare kan bruke Internett på én datamaskin om gangen, er det fortsatt en delt tilkobling. Det som skjer er at første maskinen får en IP-adresse tildelt av Internett-leverandøren. Når du prøver å koble til Internett via andre datamaskinen, får ikke den en IP-adresse fordi den allerede er gitt til den første datamaskinen. Når du skrur modem av og på eller plugger kabel ut og inn, sender datamaskin forespørselen om en IP-adresse fra ISP. Det enkleste for deg er enkelt og greit og gå inn på ikonet for nettverkstilkobling i Ubuntu og slå av nettverk før du kobler fra. Når du klikker på "slå på nettverk" med det samme ikonet, skal du komme deg på nett uten å måtte slå av og på switch. Lykke til! -G

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...