Gå til innhold

Frikort - Tjener for mye.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg kommer til å tjene ca 50,000kroner i sommer.

Med frikortet mitt kan jeg tjene 39,998kroner skattefritt tror jeg det var.

ER det da slik sånn at alt over den summen må jeg betale 50% skatt av? Altså 5,000 i skatt på de ekstra 10,000 jeg tjener over grensen.

Og om det er slik, vil det heller lønne seg og levere inn skattekort?

Og helt til slutt, kan jeg levere inn skattekort senere til en annen bedrift om jeg har tenkt meg en deltidsjobb, eller må jeg da ha gjort dette på den første jobben også.

Er 18år gammel.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går du over frigrensa så må du skatte av heile beløpet. Og sidan du då ikkje har levert skattekort til arbeidsgivaren din så må dei trekke 50% (den reelle skatteprosenten er ikkje så høg så det du betalar for mykje får du tilbake nesteår).

Kor mykje har du tenkt å jobbe i år? Om du kjem til å tjene berre 10 000 over frigrensa så kan det fort lønne seg å droppe å jobbe inn dei siste 10,000 kronene.

Spesielt om du har behov for pengar no til hausten til f.eks studiar så er det betre å få like oppunder 40k med ein gong, en å få 25 000 no og eit lite restbeløp til nesteår.

Vennligst ignorer.

Endret av The Avatar
Lenke til kommentar

Jeg kommer til å gå noen hundrelapper over frikortgrensa, og har fått beskjed om at jeg kun trenger å skatte av det som går over. Fungerer vel slik at myndighetene ikke ønsker å ta fra de som tjener lite penger all lønna ved å måtte skatte.

Lenke til kommentar
Jeg kommer til å gå noen hundrelapper over frikortgrensa, og har fått beskjed om at jeg kun trenger å skatte av det som går over. Fungerer vel slik at myndighetene ikke ønsker å ta fra de som tjener lite penger all lønna ved å måtte skatte.

Ja det ser ut som at du har rett der;

Kjem du til å tene meir enn fribeløpet , må du skaffe deg eit vanleg skattekort. Viss du ikkje leverer nytt skattekort når fribeløpet er brukt opp, skal arbeidsgivaren trekkje 50 prosent skatt av inntekt som er over fribeløpet.

Skal gå tilbake å rette opp dette i mitt fyrste innlegg.

Kilde

Lenke til kommentar
Hei, jeg kommer til å tjene ca 50,000kroner i sommer.

Med frikortet mitt kan jeg tjene 39,998kroner skattefritt tror jeg det var.

ER det da slik sånn at alt over den summen må jeg betale 50% skatt av? Altså 5,000 i skatt på de ekstra 10,000 jeg tjener over grensen.

Og om det er slik, vil det heller lønne seg og levere inn skattekort?

Og helt til slutt, kan jeg levere inn skattekort senere til en annen bedrift om jeg har tenkt meg en deltidsjobb, eller må jeg da ha gjort dette på den første jobben også.

Er 18år gammel.

Takk for svar :)

I fjor sommer tjente jeg ca 50 000, og jeg hadde frikort..

måtte da betale 5000 i skatt, men jeg fikk alle de 5000 tilbake på skatten, så du trenger vel ikke å levere skattekort, med mindre du ikke klarer å vente ett år på de 5000 ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...