Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Mamma har leddgikt, noe jeg bør gjøre?

Gjest Småbekymra

Anbefalte innlegg

Gjest Småbekymra

Som sagt. Hun ble diagnostiert i dag. Mamma er rundt 52, og fikk leddgikt på samme tidspunkt som bestemora mi gjorde. Jeg regner med at dette er arvelige saker, og såvidt jeg vet fins det ingen kur.

Så det jeg lurer på er, er det noe jeg kan gjøre? Er 19 år og viser ingen tegn på dårlige ledd. Ikke enda i hvert fall. Vil det hjelpe om jeg får i meg riktige næringsstoffer, og kan dette minske sjansene for at jeg også får leddgikt? Og i så fall, hva bør jeg få i meg?

Trenger noen tips, jeg så hvordan bestemora mi ble, og det så ikke pent ut for å si det mildt. Fins det noe som helst jeg kan gjøre for å unngå leddgikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min mor har også leddgikt, og etter som jeg vet er det moderat arvelighet.

Bra informasjon om arvelighet ang. leddgikt: http://www.lommelegen.no/384043/er-leddgikt-arvelig

Jeg vet ikke om hva du bør spise for å unngå leddgikt, men jeg vet at ting som røyk ikke er bra.

http://www.dinside.no/350708/royking-kan-gi-reumatisme

Spis sunt og tren, ha en god livsstil så går det bra og minsker risikoen. :)

Lenke til kommentar

Nå er jo leddgikt mer vanlig for kvinner enn for menn, men hvis du er bekymra så er følgende ting du kan ha i bakodet for å forebygge leddgikt.

- begrens alkoholinntak

- begrens koffeininntak

- ikke spis mer protein enn du trenger

- ta magnesiumtilskudd

- bruk musklene, det styrker beinbygningen

- få nok boron (spormineral, mye av dette i gulrøtter og kål f.eks)

- spis naturlig mat, ikke ferdigmat og behandlet mat

- unngå tobakk

- bytt ut fluortannkrem med tannkrem uten fluor (helsekost-butikker har dette)

- spis minst 5 om dagen (2 grønnsaker og 3 frukter - banan har mer kalsium enn melk)

- ta D-vitamintilskudd

- ta tilskudd av kiselsyre, f.eks silicol

- unngå kalsiumtilskudd - dette bør du kun få naturlig fra mat.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Nå er jo leddgikt mer vanlig for kvinner enn for menn, men hvis du er bekymra så er følgende ting du kan ha i bakodet for å forebygge leddgikt.

Det er sant. En odds på nær 3:1 (dame vs menn)

- begrens alkoholinntak

- begrens koffeininntak

- ikke spis mer protein enn du trenger

- ta magnesiumtilskudd

- bruk musklene, det styrker beinbygningen

- få nok boron (spormineral, mye av dette i gulrøtter og kål f.eks)

- spis naturlig mat, ikke ferdigmat og behandlet mat

- unngå tobakk

- bytt ut fluortannkrem med tannkrem uten fluor (helsekost-butikker har dette)

- spis minst 5 om dagen (2 grønnsaker og 3 frukter - banan har mer kalsium enn melk)

- ta D-vitamintilskudd

- ta tilskudd av kiselsyre, f.eks silicol

- unngå kalsiumtilskudd - dette bør du kun få naturlig fra mat.

Ingen av de overnevnte har noe preventive effekter mot gikt med unntak for "røyking".

Endret av Vaio
Lenke til kommentar
Ingen av de overnevnte har noe preventive effekter mot gikt med unntak for "røyking".

Hva mener du vedkommende burde gjøre da for å forebygge som er mer effektivt enn det som er listet opp ?

Andre ting som komplementerer det jeg har skrevet er C-vitamin og B-vitaminer, og da spesielt B1,B2 og B6, samt patotensyre. Dette går mer direkte på leddene. Det første jeg skrev er generelt for å understøtte god benmasse.

Kliniske undersøkelser har også vist at kokt mat har en negativ effekt på ledd (riktig nok for katter). Dette er data som er hentet fra forskningen til Weston A. Price og Francis M. Pottenger, men min erfaring tilsier at det uansett er relevant for mennesker også.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Hva mener du vedkommende burde gjøre da for å forebygge som er mer effektivt enn det som er listet opp ?

Andre ting som komplementerer det jeg har skrevet er C-vitamin og B-vitaminer, og da spesielt B1,B2 og B6, samt patotensyre. Dette går mer direkte på leddene. Det første jeg skrev er generelt for å understøtte god benmasse.

Kliniske undersøkelser har også vist at kokt mat har en negativ effekt på ledd (riktig nok for katter). Dette er data som er hentet fra forskningen til Weston A. Price og Francis M. Pottenger, men min erfaring tilsier at det uansett er relevant for mennesker også.

La oss prøve å holde diskusjonen på et saklig nivå: Jeg har lest at kokte katter er bra for leddene(1). Pro-vitamin B666 kan anbefales(2), men bare fra lett dampede gulrøtter. Tunfisk i vann gjør godt for katter - men min erfaring tilsier at det også er relevant for mennesker, selv om det smaker vondt(3).

Litteratur:

1. Tom M, Mickey M et al. Joint pain and diet. Am J Cheese 2008; 128: 36-8.

2. Builder B et al. Myalgia and carrots. Tidsskr Nor Homeopatfor 2006: 344-356.

3. Fischer I, Salver Q. Canines dislike fish. Is J Feline 1923: 2-3.

:)

Lenke til kommentar

Her har vi kanskje et godt eksempel på hvorfor inntak av fleinsopp regnes som ulovlig :)

Den referansegeneratoren du brukte var sikkert moro, men den resulterte i rimelig dårlige referanser.

Rådene er faktisk seriøst ment, og basert på over 20 års klinisk samlet erfaring.

Lenke til kommentar

ernæring er undervurdert når det er snakk om å forhindre sykdom.

ligg unna kunstige tilsetningsstoffer, sukker og transfett (vita hjertego' = kreft på boks).

spis fet fisk og masse grønnsaker så ofte du kan og ta tran hver dag.

og vær aktiv. ha en eller annen sport av noe slag du holder på med 1-2 ganger i uka. tennis er moro :)

nå er det fremdeles litt usikkert nøyaktig hva som bidrar mest til alle disse degenerative kroniske sykdommene vi opplever i det moderne samfunn, men jeg mistenker vår konvensjonelle dyrking av mat å være ansvarlig, og da er jeg ikke bekymret for nedsatt næringsverdi, men store mengder sprøytemidler. vi sprayer tonnevis av kjemikaljer på avlingene som tar liv av alle innsekter - og dette tror vi er ufarlig for oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...