corsa91 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Hei Jeg eier en OBOS leilighet som jeg ønsker å leie den ut. Etter at jeg snakket med OBOS så sa de at jeg måtte sende en skiftlig søknad til styret i borettslaget. Problemet er at jeg ikke vet hva jeg skal skrive. Noen som har skjemaer eller hva jeg bør skrive. Trenger svar veldig fort. Vet ikke om dette er riktig sted. Lenke til kommentar
KS Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Du trenger å lese borettslagsloven, kapitel 5 del 2 og vedtektene til borettslaget. Hovedregelen er at har du brukt boligen i minst ett av de to siste år kan du leie ut i inntil tre år. Borettslagets vedtekter og praksis kan være romsligere. Når du skal leie ut, må du først finne deg en potensiell leietager og når dere har inngått avtale så sender du søknaden til styret. I søknaden kan du skrive: Til styret Fra Meg Søknad om godkjennelse av fremleie Jeg har inngått avtale med person X, født xx/xx-19xx om at denne skal leie min leilighet i perioden f.o.m xx/xx-19xx t.o.m xx/xx-19xx. Person X har ikke dyr og vil bo alene. I denne peridoen vil jeg være bosatt i ****** og ha følgende adresse: _______________________. Ber om at faktura for felleskostnader sendes dit. Imøteseer deres godkjennelse av utleie i nevnte periode til person X så snart som mulig. Jeg er også tilgjenglig på telefon *** ** *** og på epost *****@****.** mhv Meg Vannligvis så vil man ved henvendelse til OBOS både kunne et standard oppsett for leiekontrakt og søknadsskjema, så det er rart du ikke fikk. Men det går fint ann å gjøre på måten som jeg har skissert ovenfor. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 11. august 2009 Forfatter Del Skrevet 11. august 2009 Du trenger å lese borettslagsloven, kapitel 5 del 2 og vedtektene til borettslaget. Hovedregelen er at har du brukt boligen i minst ett av de to siste år kan du leie ut i inntil tre år. Borettslagets vedtekter og praksis kan være romsligere. Når du skal leie ut, må du først finne deg en potensiell leietager og når dere har inngått avtale så sender du søknaden til styret. I søknaden kan du skrive: Til styret Fra Meg Søknad om godkjennelse av fremleie Jeg har inngått avtale med person X, født xx/xx-19xx om at denne skal leie min leilighet i perioden f.o.m xx/xx-19xx t.o.m xx/xx-19xx. Person X har ikke dyr og vil bo alene. I denne peridoen vil jeg være bosatt i ****** og ha følgende adresse: _______________________. Ber om at faktura for felleskostnader sendes dit. Imøteseer deres godkjennelse av utleie i nevnte periode til person X så snart som mulig. Jeg er også tilgjenglig på telefon *** ** *** og på epost *****@****.** mhv Meg Vannligvis så vil man ved henvendelse til OBOS både kunne et standard oppsett for leiekontrakt og søknadsskjema, så det er rart du ikke fikk. Men det går fint ann å gjøre på måten som jeg har skissert ovenfor. ok men jeg spurte en jeg kjenner som bor i samme boretslag som meg og han sa at man måtte søke hos styret. Må jeg da ha ordnet en person som leietaker eller skal man gjøre etter ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Du må ordne med leigetakar fyrst, deretter er det opp til styret å godkjenne denne personen (på samme måte som at du blei godkjent når du kjøpte leiligheita). Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 ok men jeg spurte en jeg kjenner som bor i samme boretslag som meg og han sa at man måtte søke hos styret. Må jeg da ha ordnet en person som leietaker eller skal man gjøre etter ? Hvis du sier til styret at du har tenkt til å leie ut, hva skal styre gjøre da? Hvilken informasjon skal de vurdere? Det styret er opptatt, er til HVEM du skal til hvem du skal leie ut, for hvor lenge. Før du vet, så har du ingen info som er relevant for styret å vurdere. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 ok men jeg spurte en jeg kjenner som bor i samme boretslag som meg og han sa at man måtte søke hos styret. Må jeg da ha ordnet en person som leietaker eller skal man gjøre etter ? Hvis du sier til styret at du har tenkt til å leie ut, hva skal styre gjøre da? Hvilken informasjon skal de vurdere? Det styret er opptatt, er til HVEM du skal til hvem du skal leie ut, for hvor lenge. Før du vet, så har du ingen info som er relevant for styret å vurdere. ok men problemet er at jeg er jeg er 18 år og har fått arvet huset fra foreldrene mine. Vi skal flytte til en rekkehus litt nærmere sentere om 2 uker. Det som er store spørsmålet er at om det er murlig å leie den ut. Vi har bodd her over 10 år også for 2 måneder siden har jeg blitt eier. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 ok men problemet er at jeg er jeg er 18 år og har fått arvet huset fra foreldrene mine. Vi skal flytte til en rekkehus litt nærmere sentere om 2 uker. Det som er store spørsmålet er at om det er murlig å leie den ut. Vi har bodd her over 10 år også for 2 måneder siden har jeg blitt eier. Om du står som ny eigar for berre 2 månar sidan så kan dette gjere det litt vanskeligare, men det er eigentleg berre å ta kontakt med burettslaget å spørre. Sidan foreldra dine har vært buande der i over 10 år og du har fått det i arv så kan det være at du kan få til eit untak fra burettslagslova. Den lova er der for å ungå husspekulantar i burettslaget. Det viktigaste for styret er at den som flyttar inn ikkje lagar trøbbel eller sjenanse for dei andre bebuerane. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 12. august 2009 Forfatter Del Skrevet 12. august 2009 ok men problemet er at jeg er jeg er 18 år og har fått arvet huset fra foreldrene mine. Vi skal flytte til en rekkehus litt nærmere sentere om 2 uker. Det som er store spørsmålet er at om det er murlig å leie den ut. Vi har bodd her over 10 år også for 2 måneder siden har jeg blitt eier. Om du står som ny eigar for berre 2 månar sidan så kan dette gjere det litt vanskeligare, men det er eigentleg berre å ta kontakt med burettslaget å spørre. Sidan foreldra dine har vært buande der i over 10 år og du har fått det i arv så kan det være at du kan få til eit untak fra burettslagslova. Den lova er der for å ungå husspekulantar i burettslaget. Det viktigaste for styret er at den som flyttar inn ikkje lagar trøbbel eller sjenanse for dei andre bebuerane. ok da er det greit men bør jeg ringe å spørre OBOS om det siden styret kommer ikke før noen uker eller bør jeg vente? Lenke til kommentar
KS Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 (endret) ok men problemet er at jeg er jeg er 18 år og har fått arvet huset fra foreldrene mine. Vi skal flytte til en rekkehus litt nærmere sentere om 2 uker. Det som er store spørsmålet er at om det er murlig å leie den ut. Vi har bodd her over 10 år også for 2 måneder siden har jeg blitt eier. Fortsatt ikke noe behov for å kontakte styret først eller å få et unntak til borettslagsloven. Klikk på linken til loven i min første post og les det kapitellet som er relevant! For å gjøre det ekstra lett for deg, så skal jeg servere deg på et sølvfat det som er viktig her. Dette er tatt fritt etter §5-5 og §5-6 3. ledd og oversatt til bokmål: Andelseier kan overlate bruken av leiligheten til andre for opp til tre år dersom andelseieren selv eller en person som er andelseierens ektefelle eller slektning i rett opp- eller nedadstigende linje (f.eks din mor eller far) har bodd i leiligheten i minst ett av de to siste årene. Sånn. Der ser du. Ikke noe problem. Eller har du flere opplysninger som du ikke har oppgitt? Det lønner seg å ta med alt som relevant i den første posten. Endret 12. august 2009 av KS Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå