Gå til innhold

Er vi for naive i narkopolitikken?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Jeg refererte vel mest til heroin når jeg nevnte gratis narko.

 

Jeg synes selv at hele narkopolitikken er skakk-kjørt, men er usikker på hva som er løsningen.

Jeg kjøper ikke automatisk at narkomane skal snu rundt og bli supersnille bare vi deler ut billig nok heroin, og jeg kjøper heller ikke at bare de får billig heroin så får de orden på livet og er i jobb med hus og kone før uka er over.

Med alle? kameratene i miljøet, pushere som presser til fortsatt kjøp, en utslitt kropp osv så føler jeg jo at løpet er kjørt.

Vi bør da, mener jeg, vurdere hvor store ressurser vi skal bruke på lost cases, og om det er riktig å prioritere ressursene til de som fortjener det bedre.

Ville det hjulpet merkbart om alle ressursene politi og helsevesen bruker på narkomane kunne vært brukt til andre ting og man rett og slett hadde sagt at: Sorry, dette har du fucket til selv og det er`kke samfunnets problem. Take it or leave it, vi har andre ting å bruke pengene på....

De vil ikke fortsette å stjele, ingen LIKER å være kriminelle. Ingen liker å stjele. De gjør det fordi de MÅ. Ja, heroinabstinensene er så harde at de faktisk er villige til å gå så langt som å stjele/skade mennesker for å slippe. Hvis de hadde sluppet dette så hadde de kanskje kunne brukt tiden på noe som ikke hadde vært så innbringende, noe som en vanlig jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville det hjulpet merkbart om alle ressursene politi og helsevesen bruker på narkomane kunne vært brukt til andre ting og man rett og slett hadde sagt at: Sorry, dette har du fucket til selv og det er`kke samfunnets problem. Take it or leave it, vi har andre ting å bruke pengene på....

Om de narkomane ikke får hjelp er de DØMT til å måtte utføre kriminalitet.

Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si til problemstillingen.

 

Dette er selvforskyldt!

 

Hvorfor skal man bruke så fordømt mye ressurser på folk som selv velger å ødelegge livet sitt? Jeg mener at det bør selges billig/ gis ut gratis heroin for å minske rekrutteringen, og gjøre livet til de som allerede ruser seg mindre kriminelt, men samtidig skal det være strengere straffer for kriminalitet når man bruker narkotika. Gjør det døsskremmende å pushe (strenge fengselsstraffer, verre enn drap) og kjipt å gå på dop (nedverdigende, lite givende).

Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si til problemstillingen.

 

Dette er selvforskyldt!

 

Hvorfor skal man bruke så fordømt mye ressurser på folk som selv velger å ødelegge livet sitt? Jeg mener at det bør selges billig/ gis ut gratis heroin for å minske rekrutteringen, og gjøre livet til de som allerede ruser seg mindre kriminelt, men samtidig skal det være strengere straffer for kriminalitet når man bruker narkotika. Gjør det døsskremmende å pushe (strenge fengselsstraffer, verre enn drap) og kjipt å gå på dop (nedverdigende, lite givende).

Du vil ikke bruke mye ressurser på narkomane, men hvis du fortsatt vil straffe folk som bruker narkotika er du like langt som i dag.

Og hva er det du mener med narkotika? Det er utrolig mange rusmidler som kommer under narkotika, det er ikke ett rusmiddel.

Lenke til kommentar
Fordi det koster samfunnet mer å ha en horde av narkomane som plyndrer butikker osv osv.

 

Det finnes mer ressurssparende måter å forhindre det på enn de som er i bruk nå for tiden.

Det er vel strengt tatt ikke selvvalgt heller, de fleste mente vel heller ikke å bli avhengige, det er jo det som gjør heroin så farlig.

Lenke til kommentar

Hva med alle de som har blitt narkomane på grunn av morfinbruk som de har fått av lege osv? Som dokumentaren som gikk på TV2 eller hva det var for en stund siden. Han karen som fikk en arbeidsulykke og fikk problemer med ryggen. Ingen turde å operere han og han fikk morfin istedet for smertene. Til slutt ble han jo såklart avhengig og når legene fant ut det så kuttet de ut morfinen til han... Dermed måtte han jo ha opiater og heroin ble neste.

 

Sånt er det overalt. Greit nok, mange blir narkomane av å bruke heroin direkte også. Men dette er mennesker som har problemer fra før av og som ville ha havnet på et eller annet kjør uansett. Det er ikke deres feil direkte, ingen ØNSKER å bli heroinister. Miljø og personlige problemer gjør det til at det er lettere å flykte fra hverdagen ved å skyte heroin.

 

Det er tross alt en avhengighet det er snakk om. Og folk må forstå hva avhengighet faktisk er for noe. Det er ikke bare det at man "har lyst på". Man MÅ ha det for at kroppen skal fungere. Man blir fysisk SYK uten å få det. Hvorfor? Kroppen har jo fått det tilført og kroppen vet jo ikke bedre enn å tilpasse seg det den får tilført. Dette er evolusjon i praksis. Dermed blir man avhengig, likt som vi andre er avhengig av luft (ok, litt dårlig eksempel) og da er det ikke bare å kutte ut helt uten videre. Man må ha hjelp til å få det til.

Lenke til kommentar
Det er vel strengt tatt ikke selvvalgt heller, de fleste mente vel heller ikke å bli avhengige, det er jo det som gjør heroin så farlig.
Miljø og personlige problemer gjør det til at det er lettere å flykte fra hverdagen ved å skyte heroin.

 

Man har alltid valget. Jeg har selv vært i mange vanskelige situasjoner, men har aldri trengt å ty til rusmidler for å klare meg.

Disse menneskene står foran et valg, og de velger det gale alternativet. Greit nok, fint for dem, men det vil ikke jeg måtte betale for. Og nei, jeg bryr meg ikke om hvor forferdelig de har det. De har valgt det selv.

De fleste, om ikke alle, i dagens samfunn vet at man blir avhengig av heroin, kokain og de fleste andre rusmidler. Om ikke fysisk, så mentalt. Altså er det ingen "jeg skal bare prøve en gang" og "jeg visste jo ikke det"

 

Du vil ikke bruke mye ressurser på narkomane, men hvis du fortsatt vil straffe folk som bruker narkotika er du like langt som i dag.

Jeg vil ha hardere straffer for de som begår forbrytelser når de er ruset, eller for å finansiere rus. Men bare hvis narkotikabrukere får gratis/ billig dop, sånn at de ikke trenger å stjele/ rane for å få seg et skudd.

Det vil forresten ikke koste for mye - å produsere kokaik/ heroin koster like mye som å produsere aspirin/ ibux. Det er så dyrt bare fordi det er forbudt.

Lenke til kommentar

Du har en veldig overlegen holdning, det holder ikke i en diskusjon hvor man diskuterer hvordan man skal hjelpe de svake i samfunnet. Du har jo erklært du selv egentlig burde vært en heroinmisbruker, men siden du er så sterk har du styrt unna? Ok, da er du flott og sterk... Men i det minste vis LITT respekt.

Lenke til kommentar
Du vil ikke bruke mye ressurser på narkomane, men hvis du fortsatt vil straffe folk som bruker narkotika er du like langt som i dag.

Jeg vil ha hardere straffer for de som begår forbrytelser når de er ruset, eller for å finansiere rus. Men bare hvis narkotikabrukere får gratis/ billig dop, sånn at de ikke trenger å stjele/ rane for å få seg et skudd.

Det vil forresten ikke koste for mye - å produsere kokaik/ heroin koster like mye som å produsere aspirin/ ibux. Det er så dyrt bare fordi det er forbudt.

Så du mener at det burde bli lovlig å bruke alle slags rusmidler?

 

Og hvorfor skal brukere få gratis eller billige rusmidler? Det er jo bare latterlig.

Det er ikke den gjennomsnittlige rusbrukeren som stjeler, det er mange av rusmissbrukerne. Det er en veldig stor forskjell.

Lenke til kommentar
Jeg har bare en ting å si til problemstillingen.

 

Dette er selvforskyldt!

 

Hvorfor skal man bruke så fordømt mye ressurser på folk som selv velger å ødelegge livet sitt? Jeg mener at det bør selges billig/ gis ut gratis heroin for å minske rekrutteringen, og gjøre livet til de som allerede ruser seg mindre kriminelt, men samtidig skal det være strengere straffer for kriminalitet når man bruker narkotika. Gjør det døsskremmende å pushe (strenge fengselsstraffer, verre enn drap) og kjipt å gå på dop (nedverdigende, lite givende).

Hvilke argumenter har du for at dette er selvforskyldt og at de velger å ødelegge livet sitt? Dette høres veldig svart-hvitt ut, spør du meg. Hvilke grunner kan folk ha for å bli misbrukere, tror du? Ikke bare eksperimentere eller bruke, men bruke livet sitt på det. Det er ikke hvem som helst, serru.

Lenke til kommentar
Man har alltid valget. Jeg har selv vært i mange vanskelige situasjoner, men har aldri trengt å ty til rusmidler for å klare meg.

Disse menneskene står foran et valg, og de velger det gale alternativet. Greit nok, fint for dem, men det vil ikke jeg måtte betale for. Og nei, jeg bryr meg ikke om hvor forferdelig de har det. De har valgt det selv.

Kan ikke si annet enn at jeg er svært uenig med deg her. Jeg mener denne måten å framstille det på er misforstått og kynisk. De fleste av de hardeste misbrukerne har flere problemer i barndom, ungdom, psyke og sosiale forhold enn det mange forstår. Alt har gått galt på en gang. Jeg tror ikke noen av oss som skriver på dette forumet noen gang hadde foretrukket et slikt liv uansett. De menneskene trenger hjelp, ikke slik moralisme.

Lenke til kommentar

Jeg mener staten er alt for naiv i narkopolitikken, folk flest slik jeg oppfatter det er mye mindre naive til spørsmål rundt narkotika.

 

Slik jeg ser det er dette en av de raskeste, mest effektive, og også mest netto reduserende av økonomisk og kriminell belastning:

- Total legalisering av narkotika men under restriksjoner ala alkohol og røyk. Aldersgrense, spesielle utsalgssteder ala vinmonopol (kanskje apotek?), kvalitetssikring, og lover som hindrer videreformidling eller å gi det til uvitende (alså klassifisere som forgiftning).

- Fjerne staten totalt fra omsorg og rehabilitering av narkomane, og la veldedige organisasjoner gjøre dette.

- La det komme i stand sosiale konvensjoner mot narkotika og la arbeidsgivere nekte ansatte å benytte seg av visse stoffer og teste for disse.

- Og for all del, ikke sette skyhøye avgifter som lar det svarte markedet fortsette å eksistere pga konkurranse på pris. Om kvalitet og trygghet i varer og rundt handel er bedre fra lovlige kilder vil svartemarkedet miste mesteparten av omsettningen fort og derved fjerne en inntektskilde for kriminelle miljøer.

 

Narkomane som ikke ønsker å rehabiliteres eller blir plukket opp av veldedige organisasjoner dør da ut noen år tidligere enn deres reduserte helse ellers ville tillate, og ungdom vil begynne å oppfatte livet som en narkoman som noe nedverdigende i stedet for noe potensielt kult, kontroversielt, eller spennende.

 

Slik jeg ser statens holdning til narkotika i dag er en irrasjonal frykt som overgeneraliserer og er redd hele befolkningen skal bli narkomane på gaten om de legaliserer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Du har en veldig overlegen holdning, det holder ikke i en diskusjon hvor man diskuterer hvordan man skal hjelpe de svake i samfunnet. Du har jo erklært du selv egentlig burde vært en heroinmisbruker, men siden du er så sterk har du styrt unna? Ok, da er du flott og sterk... Men i det minste vis LITT respekt.

 

Nei, jeg sier ikke at jeg burde ha vært det. Det jeg sier er at alle har på et eller annet tidspinkt i livet sitt problemer som de ikke vil/ har vanskelig for å takle. Og i og med at det norske samfunnet er såpass støtteorientert må man være direkte selvskader/ dum forå ty til rus og dop.

Mener du at alle skal respekteres uansett hva de gjør og hvem de er? De kriminelle, de som ikke vil delta i samfunnet også? Jeg ser ingen grunn til å respektere mennesker som bruker narkotika.

 

V-by

 

Så du mener at det burde bli lovlig å bruke alle slags rusmidler?

 

Og hvorfor skal brukere få gratis eller billige rusmidler? Det er jo bare latterlig.

Det er ikke den gjennomsnittlige rusbrukeren som stjeler, det er mange av rusmissbrukerne. Det er en veldig stor forskjell.

 

Nå har ikke jeg helt forstått budskapet ditt, men.. Jeg mener at de som brukerdop skal få det gratis, for da har de ikke behovet for å stjele. Disse menneskers liv handler i veldig stor grad om å skaffe seg narkotika. Hvis man er smart, så bruker man dem til samfunsnyttig arbeid mot å gi dem det dopet de trenger.

 

sokkryggen

 

Hvilke argumenter har du for at dette er selvforskyldt og at de velger å ødelegge livet sitt? Dette høres veldig svart-hvitt ut, spør du meg. Hvilke grunner kan folk ha for å bli misbrukere, tror du? Ikke bare eksperimentere eller bruke, men bruke livet sitt på det. Det er ikke hvem som helst, serru.

 

Folk bruker dop for å unnslippe livet sitt, og blir avhengige. Det betyr at de enten ha begynt på dop som gjør kroppen avhengig, eller så er de for svake personligheter som ikke klarer å slutte. Helt enkelt oppsummert- sannsynligheten for å bli avhengig hvis du prøver dop en gang er ca 80-90%. Folk bruker livet sitt på det fordi de ikke klarer å unnslippe, ikke fordi de liker det. Og hvis de klarer å unnslippe, men fortsatt driver med det, så er det i hvertfall ikke synd på dem.

 

Kan ikke si annet enn at jeg er svært uenig med deg her. Jeg mener denne måten å framstille det på er misforstått og kynisk. De fleste av de hardeste misbrukerne har flere problemer i barndom, ungdom, psyke og sosiale forhold enn det mange forstår. Alt har gått galt på en gang. Jeg tror ikke noen av oss som skriver på dette forumet noen gang hadde foretrukket et slikt liv uansett. De menneskene trenger hjelp, ikke slik moralisme.

 

Kenny Bones

 

Det er en stor forskjell på hvordan man bør oppfatte og behandle disse tilfellene. Dette er ikke den gjennomsnittlige rusbrukeren, det er en person som blir sviktet av helsetjenesten, og skal behandles deretter. Dette er ikke noe man velger, så jeg tror ikke man kan sammenligne dem og dophuene fra Karl Johan

Lenke til kommentar
Folk bruker dop for å unnslippe livet sitt, og blir avhengige. Det betyr at de enten ha begynt på dop som gjør kroppen avhengig, eller så er de for svake personligheter som ikke klarer å slutte. Helt enkelt oppsummert- sannsynligheten for å bli avhengig hvis du prøver dop en gang er ca 80-90%. Folk bruker livet sitt på det fordi de ikke klarer å unnslippe, ikke fordi de liker det. Og hvis de klarer å unnslippe, men fortsatt driver med det, så er det i hvertfall ikke synd på dem.

Dette blir ikke annet enn spekulasjoner fra deg, og jeg vil påstå at du tar feil i alle ledd. For det første slenger du ut påstander uten dokumentasjon, for det andre er det unyansert. Bare prosenttallet ditt er nok til å avslutte diskusjonen med deg her og nå. Kom med noe annet enn smale tolkninger av hvorfor folk bruker rusmidler, og begrunn påstandene om avhengighet, personlighet. Videre må du gjerne forklare hva du mener kan hjelpe narkomane og andre rusmisbrukere til et bedre liv.

Lenke til kommentar
V-by

 

Så du mener at det burde bli lovlig å bruke alle slags rusmidler?

 

Og hvorfor skal brukere få gratis eller billige rusmidler? Det er jo bare latterlig.

Det er ikke den gjennomsnittlige rusbrukeren som stjeler, det er mange av rusmissbrukerne. Det er en veldig stor forskjell.

 

Nå har ikke jeg helt forstått budskapet ditt, men.. Jeg mener at de som brukerdop skal få det gratis, for da har de ikke behovet for å stjele. Disse menneskers liv handler i veldig stor grad om å skaffe seg narkotika. Hvis man er smart, så bruker man dem til samfunsnyttig arbeid mot å gi dem det dopet de trenger.

Hva legger du i ordet "dop"? Heroin? Amfetamin? Kokain? Hasj? LSD? alle går under ordet "dop".

 

Og rusbrukernes liv handler ikke i stor grad om å skaffe seg narkotika. Det er rusmissbrukernes liv.

Du snakker ikke om noe spesielt rusmiddel, bare om narkotika og dop. under de begrepene ligger så og si alle rusmidler som finnes.

Og hvis du vil finansiere rusmidlene til alle brukere av narkotika vil det bli utrolig dyrt og det vil bare bli enda mere rusproblemer.

 

Det er heroinmissbrukeren som trenger heroin, det er ikke missbrukeren som har brukt det i 3 uker som skal ha gratis heroin, han kan avvendes fra det lettere enn heroinmissbrukere som har vert på kjøret i flere år, og som mest sannsynlighvis ikke vil greie å bli nykter igjen. Det er han som trenger det.

Heroin er så kraftig avhengighetsskapendes at man kan dø hvis man bare kutter tilgangen til heroin, så ille er det ikke med andre rusmidler.

 

sannsynligheten for å bli avhengig hvis du prøver dop en gang er ca 80-90%.

Regner med du har noe dokumentasjon på dette?

 

Jeg er også veldig nysgjerrig på hvilket rusmiddel du legger i "dop", det er jo en fellesbetegnelse på alle rusmidler som er ulovlige, og mange av rusmidlene på narkotikalista finnes ikke fysisk avhengighetskapende.

Endret av V-by
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...