Gå til innhold

Spørsmål om kikkert

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer denne kikkerten, rett nok til 1200 kroner, men kan ikke "kikkertspråket".

Spørsmålet er hvordan denne kikkerten er, i motsetning til den jeg allerede har som er en tradisjonell to-løper på 8 x 40mm, 146m/1000m.

Så med utgangspunkt i den jeg har, hvordan er den hos Jernia om man tenker forstørring etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din kikkert med 8x 40mm, 146/1000m er en kikkert med 8 ganger forstørrelse med en 40mm frontlinse (jo større desto mer lyssterk) med et synsfelt på 146 meter på 1000 meters hold.

Den du skal kjøpe, som er et teleskop, har variabel forstørrelse, altså med "zoom", fra 20 til 60 gangers forstørrelse. Den har et varialbelt synsfelt ved 1000m fordi den har zoom. Verdiene står jo i teksten.

Legger en linker til en nettbutikk som har litt forklaringer rundt teleskop og kikkerter: http://naturogfritid.no/default.asp?var=...3;&rstadv=J

Lenke til kommentar

Kort og oppklarende svar. Takk!

Men for å være sikker:

Min 8 x 40mm, 146m/1000m har altså en horisontal bredde i synsfeltet på 146m på det som er 1000m borte, mens den i linken har mellom 14m og 29m, avhengig av zoom. Man kan si at man kommer opp til 10 ganger nærmere altså, siden 14m x 10 = 140m (der jeg pr i dag har 146m)?

I tillegg har teleskopet tjukkere frontlinse (60mm), noe som er bedre enn 40mm, dvs. at man får midre lystap gjennom linsene?

Lenke til kommentar

Nei. Forstørrelsen du har på kikkerten er 8 ganger. Mens teleskopet gir deg 20-60 gangers forstørrelse. Man kan da si at (20/8=2,5 og 60/8=7,5) teleskopet gir en forstørrelse som er 2,5 til 7,5 ganger så stor som kikkerten. Synsfeltet er som du sier ca 10 ganger mindre ved 60 ganger forstørrelse.

At teleskopet har 60 mm diameter på frontelementet skulle nok tilsi at det er mere lyssterkt om man bare ser på akkurat det. Men siden forstørrelsen er mye større kan man ikke sammenligne de direkte etter det jeg har forstått (eller kanskje misforstått?).

Etter det jeg forstår så kan man altså bare sammenligne lysstyrken vha frontelemtets diameter om forstørrelsen er den samme, f.eks. en 40mm frontlinse på en 8 ggr kikkert mot en 60 mm frontlinse som også er på en 8 ggr kikkert, og kikkerten er fra samme produsent/serie.

Teleskopet er vel også bygd opp av flere elementer inni enn kikkerten. Jeg er egentlig ikke så veldig inne i teleskoper, så når man begynner med slike sammenligninger er jeg på litt tynn is.. Kikkerter har jeg brukt endel og vet at det ikke bare er frontlinsa det kommer an på der heller. Men innen samme merke så sier denne verdien endel.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Vanskelig å svare, for det kommer an på brukeren også.

Focus (merket) anser jeg som billig skitt, og ville nok ikke kjøpt den.

(For å si litt om meg selv og mine krav til kikkerter.. Jeg betalte noe over 2200,- for en lommekikkert fra Olympus, med 25 års garanti. Den bruker jeg på jakt i all slags vær. Den holdt 4 sesonger og begynte å dugge. Da fikk jeg ny på garanti. )

Tilføyer: Når det gjelder kikkerter kan det variere veldig mellom kikkerter i samme serie også. Det beste er å prøve akkurat den kikkerten du skal kjøpe i butikken. Da får du jo en anelse om hva det er snakk om. Fokuseringen er viktig på slikt, altså om den er lett å stille klart. På teleskoper vet jeg som sagt ikke så veldig mye men rengner med at du også der må stille fokusen. Så gå i butikken og prøv den før du kjøper.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Er på ingen måte på jakt etter noen proffkikkert, men er heller ute etter muligheten for å komme nærmere fjord og fjell enn å ha noe som er topp kvalitet. Kall det gjerne nybegynner med blokkbokstaver om du vil, men det er rimelig "passivt" bruk det er snakk om i alle fall.

Lenke til kommentar
Siste spørsmål bare: Vil du si teleskopet er et bra kjøpt, pris og zoom tatt i betraktning, for vanlig innendørsbruk? Dvs. jeg skal ikke dra det med til fjells etc (primært).

Teleskopet passer garantert ikke for "vanlig innendørsbruk".

Med hensyn til lystap gjennom linsene. Frontåpningen (diameter på første lineelement) sier ingenting om lystap gjennom linsene. Her er det kvalitet på glass og antall linseløementer som styrer.

Og husk; Desto større "forstørring" en kikkert/teleskop gir desto værre er det å sikte (finne det du skal betrakte). Din kikkert har 8 ganger forstørring. Dette regnes som ideelt i bruk (lett å sikte med). Det leveres også kikkerter med f.eks 10 ganger forstørring. Disse er betraklig vanskligere å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...