Simkin Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 du har vel 2 stk lambda, en før og en etter kat. dette er på litt nyere biler. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Sikin: Nope, ikke på min, har bare en lambda. =) Takk for det, de er dyre nok som de er. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 @trådstarter: Interessant spørsmål. Jeg er ikke biltekniker, men etter å ha tenkt litt har jeg to teorier. - Mindre eksosanlegg vil virke positivt på undertrykket fra grenrørene. Desto mindre rør, desto raskere vil gassene gå gjennom og forbi. - Overgang fra små til store rør vil skape turbulens. Noen formeninger om det..? Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Du kan jo regulere bunndrag og toppdrag med eksosen og innsuget. Ikke husker jeg hvordan det var, men tror det var tynnere rør til innsug, desto bedre bunndrag, eller noe.. Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Innsuget vil alltid være tjent med å ha så grove rør som mulig, men det som er enda viktigere er at rørene og skjøter er strømlinjeformet slik at man ungår turbulens i flenser osv. Du kan vel strengt tatt få ett bedre bunndrag i bilen ved at utblåset er litt strupet hvis du har en kam som åpner utblåset tidlig, men hvis utblåset åpnes først når stempelet er i bunn vil ikke dette ha noen effekt. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur mottrykk har ikke noe å si på en turbomotor, kjører selv 3" fra turbo og ut på en forholdsvis orginal motor, fungerer helt ypperlig. att noen har "overrust" turboen pga stor eksos har jeg aldrig hørt om. en turbo klarer å kvitte seg fortere med eksosen hvis eksosenanlegget er større. så der har nok noe annet skjedd.. 1: full gass på kald motor 2: kjørt hardt, deretter skru motoren av mens turbo er rødglødende tipper det er en av de 2 jobber som mekaniker, og har sett den del tilfeller av defekt turbo på biler som knapt har gått 100k. (tdi) brukerfeil er nok den vanligste årsaken til turboras OK, gammel tråd men ser jeg ikke svarte deg på dette. Når du chipper en turbomotor er det oftest turboen som fysisk begrenser hvor mye effekt du kan hente. Turboen har som du vet et kart som viser trykkforhold og turtall, der en oftest har et ganske klart definert maksimalt turtall. Overskrider du det, overruser du turboen og den vil skades. Effekten en turbo klarer å levere er gitt av gassmasse og temperaturforskjell over turboen. Når du omprogrammerer en motor spesifiserer du nye mål for ladetrykk, blandingsforhold og tenning. Ettersom original eksos sjelden er dismensjonert for effekten du henter når du chipper, balanserer du belastning på turboen (ladetrykket) mot baktrykket i eksosen (flow og temperaturforskjell) slik at du henter ut det turboen kan levere, minus en viss margin. Når du så skifter eksos, fra en original eksos med et visst baktrykk til en bedre eksos med lavere baktrykk, blir verdiene du har speisfisert feil. Motoren får høyere ladetrykk og lavere ladetemperatur enn før, og verdiene du har programmert for wastegate stemmer ikke fordi du har lavere trykkforskjell over wastegate og samtidig bedre flow og større temperaturforskjell over turboen. Om turboen din jobbet opp mot grensen før du skiftet eksos, skal det ikke mye til før du overruser den etter eksosskiftet. Dette er faktisk noe som skjer stadig vekk, det kalles jallatrim og har tatt livet av flere turboer enn du kan telle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå