Hellemyr Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Hei Jeg ser en del poster hvor folk spørr om trimming av sugemotorer, og nevner effektanlegg. Da er svaret til dette ofte at effekt anlegg gir mindre effekt, ettersom det skaper mindre eksostrykk. Kan noen forklare meg hvorfor mindre eksostrykk skal gi mindre effekt? Lenke til kommentar
eab Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg håper virkelig sluquet og cossiemk1 kan svare oss på dette... Jeg kan ikke se noen som helst grunn til at mottrykk er ønskelig i firetaktsmotorer, verken sugemotorer eller overladede motorer. Det er såklart endel andre fenomen som er gunstige å ha, men at det skal være så bra å ha trykk inn mot eksosventilen, slik at motoren må bruke energi på å tømme sylinderen skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
Alekz88 Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Økning i diameter på eksos vil ikke minske effekt, med mindre du kjører en total overkill på 4" strake rør hele veien. Hvis du kjører 2,5" eksos, skal dette gå fint på motorer helt ned i 1,6l vil jeg tro. Fordelen med litt større eksos og mindre mottrykk vil være at motoren lettere får spytta ut, som igjen fører til lavere temp i motor. Går du derimot for enda større eksos, vil du kunne få problemer at eksosen "surrer"(med mangel på bedre ord akkurat nå) rundt inne i rørene, som fører til mindre effekt. Det er ikke sikkert du tjener noe særlig med hester på å bytte til større eksosanlegg, men du vil mest sannsynlig tjene noen Nm Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 12. august 2009 Del Skrevet 12. august 2009 Grunnen til at noen effektanlegg vil gi høyere effekt/nm er at effektanleggene ofte er mer strømlinjeformede enn originaleksosen. En sugemotor trenger sjelden større diameter på eksosen enn original så lenge det ikke er skiftet kam og innsug i tillegg. Den originale manifoilen har gjerne skarpe knekker som hindrer eksosen i å strømme lett. Det samme gjelder for skarpe bend i eksosanlegget. Når det gjelder diameteren på anlegget vil for stor eksos kunne flytte motorens dreimomentkurve til et turtallsområde som ikke er ønskelig. En standard sugemotor er avstemt til å gi fra seg mest dreimoment på et gunstig turtall i forhold til girkasse og utveksling. Hiver man på for grovt eksosanlegg vil gasshastigheten (hastigheten eksosen får ut av motoren) senkes siden suget i eksosanlegget minsker. Rørene da blir så store at eksospulsene ikke får dratt med seg eksosen raskt nok ut. Så det er egentlig ikke snakk om et direkte mottrykk i eksosanlegget, det er mer at det er ønskelig å ha riktig "flow" i anlegget. Det mest gunstige er oftest å kjøre standard dimensjon på rørene (tilpasset fra bilprodusentens side), men skift gjerne til rakere rør og potter med mindre motstand så lenge du ikke tukler med diameteren på rørene. Effektpotter i samme diameter som bilens originale eksos kan gi effektøkning, men dette er fordi pottene er mer strømlinjeformede inni, eksosen hindres ikke og pottene gir minimal turbulens i eksosen. Jeg ville aldri ha hatt 2,5' eksos på en 1,6 liters motor så lenge det ikke var en turbomotor. En "sammenligning"; på en standard 5,7 liters V8 blir det anbefalt maks to ganger 2,5' eksos, altså maks 2,5' eksos på 2,85 liters motor. Med mindre motoren er trimmet på annet vis i tillegg til bytte av eksosanlegg. Lenke til kommentar
eab Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Ingenting nytt har kommet fram i tråden, jeg venter fortsatt på forklaringen om hvorfor mottrykk skal være så bra Gasshastighet, scavenging, parring av eksospulsene, lengde på rør før collector og slike ting har såklart en positiv effekt (hvis det gjøres rett), men har egentlig mottrykk det? Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 Mottrykk er bra når motoren er satt opp til å fungere med et bestemt mottrykk. I absolutte termer er det ikke bra, men det er heller ikke bra å redusere det dramatisk uten å forsikre seg om at motoren klarer å kompensere. Det er mange eksempler på uheldige resultat av garasjetrimming. En bekjent fjernet kat og brant eksosventilene på sin 328, en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur mottrykk har ikke noe å si på en turbomotor, kjører selv 3" fra turbo og ut på en forholdsvis orginal motor, fungerer helt ypperlig. att noen har "overrust" turboen pga stor eksos har jeg aldrig hørt om. en turbo klarer å kvitte seg fortere med eksosen hvis eksosenanlegget er større. så der har nok noe annet skjedd.. 1: full gass på kald motor 2: kjørt hardt, deretter skru motoren av mens turbo er rødglødende tipper det er en av de 2 jobber som mekaniker, og har sett den del tilfeller av defekt turbo på biler som knapt har gått 100k. (tdi) brukerfeil er nok den vanligste årsaken til turboras Endret 15. august 2009 av Simkin Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 en annen blåste turboen på sin 2.0 TFSI fordi han først chippet og siden skiftet eksos. Med lavere mottrykk overruste turboen kjapt og greit, stor stas på ferietur mottrykk har ikke noe å si på en turbomotor, kjører selv 3" fra turbo og ut på en forholdsvis orginal motor, fungerer helt ypperlig. att noen har "overrust" turboen pga stor eksos har jeg aldrig hørt om. en turbo klarer å kvitte seg fortere med eksosen hvis eksosenanlegget er større. så der har nok noe annet skjedd.. 1: full gass på kald motor 2: kjørt hardt, deretter skru motoren av mens turbo er rødglødende tipper det er en av de 2 jobber som mekaniker, og har sett den del tilfeller av defekt turbo på biler som knapt har gått 100k. (tdi) brukerfeil er nok den vanligste årsaken til turboras Enig med deg, jeg.. Eller feilstilt wastegate? =) Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 En turbo er ment for et gitt mottrykk fra eksosanlegg for å kunne operere optimalt. Personlig merket jeg *stor* forskjell da eksosanlegget mitt røk på flexileddet i at ytelsen gikk *betraktelig* ned. et eksos"anlegg" på ca en meter likte ikke motoren i det hele tatt, noe jeg vil si reduserte mottrykket ganske betraktelig. Hva vil "fordelen" være ved å senke arbeidstemperaturen til en motor? Få ufullstendig forbrenning og mer slitasje? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) NEI, jo mindre mottrykk i eksosen på en turbomotor, jo bedre! husk att turboen snurrer med ekstrem høyt turtall, hvorfor skal mottrykk i eksosen være bra? , skal du kjøre opp trykket på bilen din, strøper du jo ikke til eksosen, men gjør gjerne eksosen større så eksosen forsvinner fortere. Endret 21. august 2009 av Simkin Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Fordi en turbo er laget for å snurre optimalt på et bestemt rpm? Samt alt er laget for et gitt trykk med tanke på flow? Men her har jeg bare egen erfaring å komme med, og min erfaring er at bilen gikk dårligere med lite mottrykk. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) tror dette er noe du finner på selv det er slik som jeg har sagt her, og jeg har nå drevet med bil en del år, og kjører 2 stk turbobiler selv. min erfaring, og mange andre's er att det er bedre respons i turboen med større eksos. det som styrer turbotrykket mekanisk er jo wastegaten, og det som bestemmer hvordan turboen oppfører seg, om den kommer fort, kommer sent osv, er størrelsen på turbin og eksoshus, samt utforming på skovler. utenom det, skal turboen bare snurre fort rundt, og produsere trykk, og jo fortere den kvitter seg med eksos, jo bedre respons. men det sier seg selv att det ikke er noe vits med 3" eksos på en 150hk turbomotor f.eks hva slags bil er det du har forresten? Endret 21. august 2009 av Simkin Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Så egentlig så vil man at turboen bare skal spole og spole? Hvordan kan man da kontrollere trykket hvis tankegangen er 0 motstand? Har en pen lett ombygget A4 jeg. Du da? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 (endret) det som bestemmer hvor mye turboen skal spole, er jo wastegaten (via hjernen), den regulerer hvor mye turboen spoler, det er ikke eksosanlegget som regulerer dette. Hjernen sender signal til en magnetventil, som hele tiden kontrollerer wastegaten via vacuum. selv kjører jeg 2 stk Audi'er en 20V turbo og en 10V turbo. Endret 21. august 2009 av Simkin Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Ok, man lærer så lenge man lever 85 og 81 modell? Morro. har du gjort noe med dem da? Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 81 mod coupe, med s4 motor ja, og en 85 audi 100 10v turbo. s4 motoren har rs2 manifold og litt større turbo en orginalt, samt 3" eksos, så ikkenoe voldsomt, kjører orginalt trykk. 10v turboen har jeg gjort litt mer med, bl.a overhalt toppen med lettere løftere, trimkam, 3 lags ståltoppakning, og 2.5" eksos, det neste på den nå blir datasprut, da jeg ikke orker å ha k-jetronik på den (gammeldags innsprøytning), da det er gammeldags og jævlig å drive med Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Artige motorer å jobbe med! Sitter ikke med noe så hvasst selv, bare en aeb 1.8tq som er bytta resirk, eksosmani, dyser, bensinpumpe og såvidt større snurre på, ellers er den klin original (utenom mappinga). Datasprut har jeg aldri jobbet med, men har sett at det kan bli et morsomt hopp i ytelse med det! Lenke til kommentar
Kong_Tom Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 En turbo er ment for et gitt mottrykk fra eksosanlegg for å kunne operere optimalt. Personlig merket jeg *stor* forskjell da eksosanlegget mitt røk på flexileddet i at ytelsen gikk *betraktelig* ned. et eksos"anlegg" på ca en meter likte ikke motoren i det hele tatt, noe jeg vil si reduserte mottrykket ganske betraktelig. Hva vil "fordelen" være ved å senke arbeidstemperaturen til en motor? Få ufullstendig forbrenning og mer slitasje? Det var ikke på grunn av at du da fikk feil CO målinger fra lamda-sonden da? Det med at ett eksosanlegg skal gi ett vist mottrykk er oppfunnet av moped-mekkere som opplevde at en to-takter gikk bedre med potta på, og de kom da fram til denne geniale ideen. :-D Fakta er at ett eksosanlegg skal ha så fri flow som mulig som nevnt tidligere i tråden for 4-takter, og for 2-takter ser dere at potta alltid er kjegleformet. Dette er for at eksosen har en vekt og en treghet. Når denne eksosen kommer inn i potta vil den prøve å oprettholde sin bevegelsesenergi (kinetisk energi) samtidig som utformingen av potta utvider seg. Dette skaper faktis ett svakt vakum som er med å suge eksosen ut av sylinderen på en 2-takter. Derav faktisk det motsatte av motstand i potta. For 4-taktere og eksosanlegg er det viktigste at man har ett strømlinjeformet eksosanlegg uten for mye turbulens i billige overganger fra manifold osv. Videre er det ikke slik at jo grovre jo bedre, for jo tykkere eksosanlegget er jo mere eksos blir det i røret som motoren faktisk skal skyve ut. Har du ett 3-4' eksosanlegg er det fort både 2 og 3 ganger mer eksos som opplagres der i forhold til ett 2,5' anlegg. Selvsakt vil dette gi forsjeller som omtrent ikke er merkbart, men det beviser at det ikke nødvendigvis er slik at grovre=bedre. Rene fine invendige skjøter alle steder og flenser som passer bra mot hverandre og ca 2,5' så er du i mål hvis du ikke har dratt ut 350+hk. Katalysator er ett annet tema som ikke jeg gidder å ta med her. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Kong_Tom: Nope, Lambda på min bil sitter mellom turbo og kat, så kommer flexi der den røk. Så ingen feilverdier på lambda. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 22. august 2009 Del Skrevet 22. august 2009 Er vel baktrykket som er probleme på store motorer med små turboer.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå