Gå til innhold

Hva bør jeg kjøpe og hva vil jeg kunne få inn?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har pr. dags dato RiksTV, og kan ikke si jeg er helt fornøyd med det, og ønsker derfor å kjøpe meg noe nytt. Er jo mange forskjellige som GET, Viasat, Canal Digital ol.. Men spørsmålet blir om jeg får det inn da. Når jeg søkte opp på dekningskartet hos Viasat og RiksTV, får jeg "sannsynligvis dekning", men finnes det noe rettigheter på dette, sånn at jeg ikke kjøper også får jeg ikke inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har pr. dags dato RiksTV, og kan ikke si jeg er helt fornøyd med det, og ønsker derfor å kjøpe meg noe nytt. Er jo mange forskjellige som GET, Viasat, Canal Digital ol.. Men spørsmålet blir om jeg får det inn da. Når jeg søkte opp på dekningskartet hos Viasat og RiksTV, får jeg "sannsynligvis dekning", men finnes det noe rettigheter på dette, sånn at jeg ikke kjøper også får jeg ikke inn?

Viasat oppgir ikke noe dekningskart. RiksTV's dekningskart gjelder ikke for Viasat eller Canal Digital. For å motta Canal Digtial eller Viasat over parabol så krever det at du har fri sikt i retningen mot syd og ingen hindringer i høydevinkelen(elevasjon) på ca. 22 grader dersom du befinner deg i sør norge.

Har du høye fjell, hus eller trær som skygger for satellitt signalet så kan du få trøbbel.

Du behøver også en parabol antenne og en dekoder beregnet for enten Viasat eller Canal Digtial. Dette pleier Viasat eller CD og tilby til 1kr.

Siden du skriver GET så antar jeg at du kan få kabeltv ? Hvis du kan få kabeltv fra GET eller Canal Digital så pleier dette å være det billigste alternativet forutsatt at du ikke må betale flere tusen kroner for å bli koblet opp.

Lenke til kommentar

Virker som du har erfaring med dette, men GET kabel får jeg ikke, så det må være en feil fra min side. Men nabohuset har problemer med å få inn canal digital hvis det vokser trær til. Så må av og til opp å fjerne det.. Men så dette vil altså si at jeg ikke får inn noe av hverken Canal Digital eller Viasat? Siden jeg ligger mer under fjellet enn nabohuset.

Ville ikke vært en løsning å dratt en kabel på vel hundre meter, eller ville det vært ubrukelig med tanke på kvalitet på signalene?

Lenke til kommentar
Virker som du har erfaring med dette, men GET kabel får jeg ikke, så det må være en feil fra min side. Men nabohuset har problemer med å få inn canal digital hvis det vokser trær til. Så må av og til opp å fjerne det.. Men så dette vil altså si at jeg ikke får inn noe av hverken Canal Digital eller Viasat? Siden jeg ligger mer under fjellet enn nabohuset.

Ville ikke vært en løsning å dratt en kabel på vel hundre meter, eller ville det vært ubrukelig med tanke på kvalitet på signalene?

Fjell kan skygge for satellitten ja men det behøver nødvendigvis ikke å være tilfellet.

I østlandsområdet så er regelen at avstanden

fra parabolen til hindringen (tre/fjell/bygning i retning 13 grader vest for syd ) må være nesten dobbelt så stor som høyden på hindringen i forhold til parabolen.

Dvs. hvis avstanden til fjellet er 600m så bør ikke toppen av fjellet være mer enn 300meter høyere i terrenget enn der parabolen er montert.

http://www.satellite-calculations.com/Sate...e/Elevation.htm

Trær er et kjent problem. Det betyr ikke at man må hogge rundt hele huset men mange har nok måttet tatt et tre som står akkurat i retningen mot satellitten. Det er mulig å regne ut tidspunkt når solens skygge har samme retning som mot satellitten. Dette kan ofte benyttes for å plassere parabolen mellom to treskygger slik at man slipper å hogge.

Oppgi hvilket fykle du bor i så kan jeg regne ut noen tidspunkt så kan du sjekke litt.

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med Viasat, og utfra dems vurdering burde jeg få inn signaler her, til og med om jeg er usikker. Men de bemerket om 14-dagers angrerett. Så jeg tror jeg bare forsøker, også ser vi hva som skjer.

Antar det ikke skal være noe problem å få tilbake-betalt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...