Gå til innhold

Guide: Kalkulatorer


Anbefalte innlegg

Når man skal liste opp kalkulatorer synes jeg det er dårlig at Moffsoft sine ikke blis listet.

 

Moffsoft FreeCalc er en glimrende standardkalkulator med tape, dvs at den har funksjon som en gammel bordkalkulator med strimmel. Strimmelen kan til og med skrives ut.

 

Moffsoft Calkulator 2 (koster 20 dollar) er en mer funksjonsrik variant med finansielle funksjoner, konvertering etc.

 

Personlig klarer jeg meg ikke uten "tapen" i svært mye av det jeg regner på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den baklengse måten kalles postfix eller reverse polish notation. Stort sett den mest utbredte måten å taste inn ting på kalkulatorer fra begynnelsen og fram til starten av nittitallet. Veldig praktisk, da man fullstendig slapp å bruke paranteser eller mellomregninger lagret i minne, men krever at man har litt kontroll på hva man egentlig skal taste inn.

 

En annen grunn til at den er praktisk, er at den er enkel å implementere i hardware.

Lenke til kommentar
Nå skummet jeg bare fort gjennom denne artikkelen så skyt meg hvis jeg har oversett det, men burde ikke "vår egen" kalkuler.no utviklet av forumbrukeren Mberg vært med på listen? :)

:)

 

Kalkuler.no - en allsidig kalkulator, med spesialfunksjoner som blant annet enhetskalkulator, valutakalkulator, verktøy for å finne likninger eller funksjoners nullpunkter, nøyaktig klokke og konvertering mellom tallsystemer.
En av de nyeste funksjonene er ubestemte integraler og derivasjon av funksjoner av én variabel. :) Bare å skrive en funksjon i "kalkulator"-feltet. Det synes jeg iallfall er ganske praktisk selv ...
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

En ting jeg alltid har lurt på. Hvorfor anbefaler videregående skoler å kjøpe sånne svindyre science kalkulatorer med 300 siders manual til nye elever? På midten av 90-tallet kjøpte jeg en HP 48GX, det var jo en hel bærbar datamaskin omtrent, med formelsamlinger og eget programmeringsspråk. Problemet var jo at vi brukte et helt år bare på å lete opp alle mulige features og det ble bare altfor komplisert til å bruke til vanlig matte.

 

hp48gx.jpg

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Et gratis og nesten fullgodt alternativ til MATLAB.

 

FattigmannsMATLAB kaller man det :tease:

 

En annen fattigmanns matlab er GNU octave: http://www.gnu.org/software/octave/

 

Har brukt den en del, og den bruker jo matlab syntax og sånn, så kan vell si at den er matlab kompatibel, men har vell ikke alle disse toolbox'ene som en får til Matlab.

 

Yup. Jeg foreslo det sammen med Scilab lenger opp i tråden. Synes Octave faktisk er ganske bra; det aller meste en kan få til i MATLAB selv med toolboxer kan en også få til i Octave (kanskje ikke med samme hastighet m.t.p. at mye av toolboxene i MATLAB også kommer som MEX filer), men det er jo først og fremst en spørsmål om ferdigheter (i mine øyne). Octave skal få pluss for å bruke Gnuplot for å plotte figurer; en god del bedre enn det MATLAB leverer, og mye mer fleksibel.

Lenke til kommentar

Spørsmål! Nå er det veldig mulig jeg er på jordet, men jeg mener beskrivelsen av matlab var ekstremt dårlig, at best.

 

For det første mente foreleseren min at MATLAB var basert på FORTRAN, og skrevet i Java (fikk runtime eception i det programmet en gang, typ java).

 

For det andre er det en ren løgn at man kan gjøre alt i matlab man kan gjøre i C. DEt sier seg selv, da begrensingene i scriptspråk er åpenbare. Men hva skal man forvente av en copypaste fra norsk wikipedia..

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...