Gå til innhold

Viasat paraboltuner for annet enn Viasat?

Anbefalte innlegg

Vi har en Viasat parabol (med to hoder uvisst av hvilken grunn) samt tuner (Thomson et eller annet -tror det er en DSI35TH) som ble kjøpt rundt 2005/2006 tror jeg, og ikke lenger har noe abonnement hos Viasat.

Jeg prøvde den for noen dager siden, og alt vi nå kan få inn er et par nyhetskanaler (BBC world?), Russia Today og noe slikt.

Det er uaktuelt å betale på noe abonnement igjen, men jeg lurer da på om det hele kan brukes til å ta inn andre gratiskanaler, kanskje ved å bare stille inn tuneren og/eller parabolen? Eller er tuneren laget for KUN å fungere sammen med Viasat?

Hvis den kan brukes på annet vis, hvilke kanaler kan jeg regne med å motta (på sørlandet) og hvordan går jeg frem for å få dette til?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at parabolen din har to hoder er at det ene tar inn satelitten Thor og det andre tar inn Sirius. Viasat sender de fleste kanalene sine på Sirius og Thor hodet er (var før i alle fall) nødvendig for å få inn NRK.

Når det gjelder tuneren er den bygget for kun å støtte Viasat sitt kodesystem.

Er vel litt begrenset med frie kanaler nå om dagen. Du kan jo forsøke å stille inn parabolen på Astra, så kanskje du dukker over noen tyske kanaler. Ellers kan jeg anbefale følgende link som har en god oversikt over frekvenser og satelittposisjoner:

http://www.lyngsat.com/

Vi har en Viasat parabol (med to hoder uvisst av hvilken grunn) samt tuner (Thomson et eller annet -tror det er en DSI35TH) som ble kjøpt rundt 2005/2006 tror jeg, og ikke lenger har noe abonnement hos Viasat.

Jeg prøvde den for noen dager siden, og alt vi nå kan få inn er et par nyhetskanaler (BBC world?), Russia Today og noe slikt.

Det er uaktuelt å betale på noe abonnement igjen, men jeg lurer da på om det hele kan brukes til å ta inn andre gratiskanaler, kanskje ved å bare stille inn tuneren og/eller parabolen? Eller er tuneren laget for KUN å fungere sammen med Viasat?

Hvis den kan brukes på annet vis, hvilke kanaler kan jeg regne med å motta (på sørlandet) og hvordan går jeg frem for å få dette til?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for svar.

Siden tuneren ikke fungerer med annet enn Viasat (mener jeg leste et sted om at de kan "flashes" med ny programvare for å overstyre dette, men det er vel heller eksperimentelle "på eget ansvar" type greier) tror jeg at jeg bare lar den være inntil videre.

Å bytte over til en annen satelitt for å få inn de andre kanalene du nevner innebærer vel å fysisk endre posisjon på satelitten og det blir kanskje rot om jeg prøver å stille den tilbake en gang.

Men skal sjekke ut lenken du oppga.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...