Gå til innhold

Bør jeg installere windowsupdate?

Anbefalte innlegg

Kjører winXP og har tidligere vært ganske nøye på å installere alle de siste oppdateringene fra windowsupdate. Problemet mitt nå er at straks jeg installerer noe fra windowsupdate blir pcen min suppetreg og jeg får BSOD og spontanreboot i et sinnsykt tempo. Så hva burde jeg gjøre? La pcen forbli rask og stabil, men samtidig "usikret" eller kjøre pcen inn i et helvete for å øke "sikkerheten"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som et generelt svar: JA INSTALLER NÅ.

Det er fordi sikkerhet og stabilitet er viktigere enn hastighet, og andre tåpelige estetiske behov du måtte ha. Det andre er også at ingen liker pc'problemer ( les: blåskerm, ustabilitet osv ), derfor er det veldig greit å holde ting oppdatert. Dette vil du også tjene på rent økonomisk, da brukt tid til problemer blir redusert...tid er penger.

...

så når det er sagt..... du vet selv hvor skoen trykker, og det er du som skal bruke pc'en. Så du bestemmer selv. De negative konsekvensene har du jo listet opp selv, sikkerhetshull, bøggs osv. På skala fra 1 -> 10, hvor kult er det å få besøk av en hacker ( og de er det flust av ), eller virus som utnytter pc'ens svakheter ( tror vi har passert godt over 60.000 kjente virus ). Men pc'en er hvertfall rask og grei nok til de fleste av våre tåpelige behov

Lenke til kommentar
Det er fordi sikkerhet og stabilitet er viktigere enn hastighet, og andre tåpelige estetiske behov du måtte ha.

Hva gjør man når disse tåpelige estetiske behovene innebærer BSOD (bluescreen) og ustabil maskin? Straks jeg begynner å installere noe fra windowsupdate blir pcen superustabil og krasjer ca annet hvert minutt. Jeg regner med at problemet ligger i kun en eller to av oppdateringene, men det er jo nesten umulig å finne ut hvilken.

Lenke til kommentar

aMan bude se på de oppdateringene som windows har kommet med, helt klart, men for all del, SE hva du laster ned. Ikke alle updatene er like viktige som f.eks microsoft sine egene nvida drivere, som kan ødelegge for noen desverre. Og så har man masse MS Messenger som lange ikke trenger, og .net applikasjoner.

Lenke til kommentar

...skal ikke være normalt å få bluescreen av å få inn noen updates. Da er noe galt, men det er ikke pga updates. Det er sikkert millioner, i det minste mange 1000 personer, og de får ikke en ødelagt pc av updates. Men de som har mye snodigt på pc'en, tweaker, overklokker, kjører lure drivere osv er mer utsatt for problemer enn det som skulle vært normalt.

...så viss du får feil, så gjør du bare som er vanligt ved feil...

- forteller hva du gjorde ( oppdaterte maskinen med sånn og sånn )

- noterer ALT som står på feilmeldinger og bluescreennen ( med mindre det er på 10 sider )...

- noterer hva som skjer...

- finner no god musikk å spille ....

- så tar du den infoen + hva maskinen din er sammensatt av til forumet her, eller til de som har support på din maskin.

mitt innlegg var basert på at du er en normal person som gjør normale ting til normale tider. For normale folk skal bare ha en pc som funker tilfredstillende, og ikke bruke tid på å SE hvilke updates man trenger. Messenger og .Net programmer fikler man normalt ikke med heller.

..er du unormal derimot så er det en helt annen sak...

Lenke til kommentar

Hmmm, skal vi se. Har formatert disken og reinstallert WinXP (pro, eng). Innstallerer alle drivere jeg trenger:

- Detonator (40.72, WHQL)

- VIAHyperion4in1 (v4.46)

- Usb2 drivere

- Logitech drivere til trådløst tastatur/mus

Etter dette kjører jeg endel "tester", dvs skjekker ut stabiliteten på systemet. Alt ser bra ut og ting går meget raskt. Så installerer jeg winXP SP1. Det første jeg merker er at ting går tregere. Ikke så mye, men veldig merkbart. Så installerer jeg resten av oppdateringene på windowsupdate. Etter dette går alt galt. Pcen blir supertreg og henger seg støtt og stadig. Til slutt nekter den til og med å starte, det bare kommer opp en blåskjerm i det windows loades under oppstarten.

Har skrivd av blåskjermen (link). Tallene sier meg at det er problemer med driverne, mer spesifikt at er det to drivere som spør om den samme informasjonen to ganger og forårsaker at systemet kræsjer. (link)

Prøver derfor å formatere og reinstallere OSet på nytt. Innstallerer alle driverne som nevnt over og alle programmene jeg vanligvis bruker, inkl brannmur og viruskontroll. Merk at jeg ikke har rørt windowsupdate. Alt funker strålende. PCen er superstabil og raskere enn jeg kan huske.

Nevner til slutt hardwaren min:

HK: ASUS A7V333-R

CPU: AMD XP2000+

HDD: 2xSeagate 120 Gb

RAM: 2x512 MB TwinMos PC2700 CL2.5

Skjermkort: ASUS G4 Ti4400

PSU: Chieftec 340 W

Lenke til kommentar

har samma problemet, fekk min splitter nye laptop med winxp home rett fra dell. Det første jeg gjorde når jeg fekk den var å ta windows update. så måtte jeg restarte, maskinen klikket fullstendig og jeg måtte formatere. Har opplevd andre ting med andre maskiner og, eks: at maskinen resterter ca etter 30sek når den er ferig å laste windowsxp. Så jeg tar ikkje sjansen på å oppdatere min xp nå lenger :roll:

Lenke til kommentar
De kan du bare droppe, har slitt mye med dem, men nå bruker jeg XP sine, funker mye bedre for meg. (kan ikke helt si hvordan, men det er ganske tilfredsstillende å slippe Logitech-helvetet...)

Hehe, regna vel nesten med at noen skulle si det. I starten var de logitech driverne ganske elendige, men de siste oppdaterte driverne fungerer utmerket uten problemer. Dessuten må man nesten ha disse installert når man har trådløst tastatur/mus for at hurtigtaster og strømsparing skal funke skikkelig. Men jeg har selvfølgelig testet systemet uten disse driverne installert, uten at det ga noen resultater på stabiliteten.

Lenke til kommentar
Kjører winXP og har tidligere vært ganske nøye på å installere alle de siste oppdateringene fra windowsupdate. Problemet mitt nå er at straks jeg installerer noe fra windowsupdate blir pcen min suppetreg og jeg får BSOD og spontanreboot i et sinnsykt tempo. Så hva burde jeg gjøre? La pcen forbli rask og stabil, men samtidig "usikret" eller kjøre pcen inn i et helvete for å øke "sikkerheten"?

http://www.hardware.no/nyheter/april03/mic...atch_speed.html

Fjern den.

Selv har jeg nesten ingen oppdateringer fra windowsupdate. Har aldri opplevd noe tull og tøys

Lenke til kommentar
scirocco: Så du mener jeg kan prøve meg på å installere dem selv? Er jo ikke mye tvil om at det er utvidet funksjonalitet og denslags, ganske lenge siden jeg har hatt dem nå... Hm... *Prøver men holder scirocco ansvarlig*  :wink:

hehe, prøv du, men kommer du å banker på døre mi dersom det går galt vet jeg ikke helt om jeg kommet til å lukke opp...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...