Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er tuning lurt - hva er evt beste type tuning - går det ann å bare få mer NM

Reggy

Anbefalte innlegg

sukk..

Det hadde ikke stått "Økning av motorvognens effekt er ikke lov, men skulle slik økning finne sted så skal det svares avgift av denne økning", du ser vel den at en lov ikke kan utformes slik?
Tror ikke det står noen steder at det er ulovlig å tune en bil. Men, som det sies, man mister ganske brått garanti på bilene.

Det er på papiret ulovlig å tune en bil uten godkjenning. Setter du på et k/n filter og får 2 hest mer tar ingen deg på det. Mange chipper også uten at noen peker nesen borti. men er bilen laget for 115 hk, og du tilfeldigvis skulle bli rullet på 150, blir du bedt om å møte opp på biltilsynet med tilsvarende motorkraft som er oppført i vognkortet.

Leser du mitt svar til deg tidligere, ser du at jeg ikke sier trimming er ulovlig. Vi snakker om trimming uten godkjenning. Har du glemt det?

Endret av apegryn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Javel.. Får jeg lov å sitere ditt innlegg nr. 12.

apegryn: Ja, det er jo det jeg skal frem til, at det står ingen steder at det er ulovelig å trimme en bil. Beklager hvis jeg formulerte meg litt rotete ;)

Biltilsynet, uten at jeg har regelverket rammet inn i stua mi, har regler å forholde seg til. Så lenge bilen ikke blir godkjent for trimmingen, er det ulovlig. Trådstarteren her har gitt uttrykk for at han ikke har noe planer om å få bilen gjennomgått av biltilsynet, og da vil bilen være 'ulovlig trimmet' både fra biltilsynet og forsikringsselskapet sin side.

Summa summarum er det fullt mulig å trimme en bil ulovlig. Jeg dro inn godkjenning fordi det er eneste mulighet for å få trimming lovlig selvfølgelig..

Men vi er nok enige likevel :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...