Reggy Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Bilen er Sharan, tiptronic 115 hk på 310 NM. Kunne godt tenkt meg litt mer kraft. Hadde det gått ann å bare få NM hadde det vært topp.. Hva vil være beste tuning til denne bilen? Vil det merkes og er det lurt? Ser det er noe som heter PPC tuning. Hvor en kan gjøre alt selv, med å koble til en boks i diagnosekontakten og laste inn nye innstillinger. Kan får 150 hk og 335 NM, for 7990 tror jeg det kostet. Er det løsningen eller finnes det noe bedre. Er det mulig å bare få NM - ved tuning? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Hva mener du med lurt? Hvis det er belastning på bilen, så er den som regel ikke noe spesielt større ved steg 1 chiping/tuning. Kan tenkte meg at du kanskje får 30-40hk ekstra ved å sette på en enkel chip. Dette vil ikke bety mye for noen ting, du vil kanskje miste 1-3 år av de 50-60 årene bilen skal/kan vare. Nå er ikke Sharan den mest sportslige bilen, så den er ikke laget for noe syke påkjenninger. Men fremdeles vel det gå fint med den relativt bekjedne økningen du snakker om. Det er fremdeles ikke lovlig, for å få det lovlig må du melde i fra og betale masse penger til staten! Forsikringsmessig, vil du ikke bli påvirket så veldig mye (så fremt vi ikke nærmer oss 100% økning og mer.) Bolt-on box er flott! Den kan fjernes og tas på etter hvor tøff du føler deg. Uten at jeg har prøvd, så tror det det burde være mulig å sette en sånn opp med bryter hvis du skulle bli sent på en tuning måler.. De fleste biler bruker forsovet også litt mindre drivstoff og får litt lavere utslipp ved chiping (ikke spør meg hvorfor) Og nei. Gjør du noe, så vil både hester OG NM øke, ikke bare en av delene.. Selv om NM ikke kan regnes ut i forhold til hester (etter hva jeg vet) så henger de sammen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Og nei. Gjør du noe, så vil både hester OG NM øke, ikke bare en av delene.. Selv om NM ikke kan regnes ut i forhold til hester (etter hva jeg vet) så henger de sammen. etter det jeg vet er NM avhengig av hester, altså putter du mer hester i en bil får du mer NM. ikke at det er det samme eller at det kan regnes ut utifra hverandre, da det er flere faktorer som spiller inn på NM. NM sier vel mer om den faktiske ytelsen på bilen enn hester, du kan ha 500 hester i en bil uten at den har spesiellt nye NM du kan vel endre på bare NM ved å f.eks gjøre bilen lettere, mer aerodynamisk, endre gir-oppsettet osv. men du kan ikke sette inn en sak i motoren som kun øker NM og ikke rører noe annet. Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Det er det jeg prøvde å si aklla. Eller akkuratt det jeg sa.. (iallefall sånn jeg leser det) NM er jo drakraften i en bil, det er det som plasserer deg godt inni settet, G-kraften (tallet blir for lavt til å bruke..) V50 til foreldrene min har svake 137Hk, men respektfulle 340NM (hvis jeg ikke husker feil) og den drar GODT! ;D Gøy å kjøre.. Jeg trodde ikke at NM ville øke ved å gjøre bilen lettere .. trodde NM var motorkraft.. Nei, her tar jeg feil.. 1 N = 1kg * m/s2 En kraft på 1 N er med andre ord den kraften som trengs for å akselerere en masse på ett kilogram en meter per kvadratsekund (endre massens bevegelseshastighet med 1 m/s i løpet av ett sekund). Endret 10. august 2009 av bIsk0p Lenke til kommentar
H80 Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Hm. I motsetning til hva mange tror, er det et direkte forhold mellom effekt (hk) og moment (Nm) ved et gitt turtall: Effekt = moment * turtall Effekt i kilowatt = moment i Nm * turtall *(2pi/60)/1000 Effekt i hestekrefter = moment i Nm * turtall /7124 Effekt og moment henger altså sammen som loff og baker (i mangel av en bedre metafor...). Har man momentkurven til en motor (momentet som funksjon av turtall) kan man enkelt utlede effektkurven, og motsatt. Imidlertid er det ofte slik at maksimalt moment nås på et lavere turtall enn maksimal effekt. Har man en motor med høyt moment men lav effekt, kan man anta at denne motoren er sterk på lave turtall, men at momentet er svært lavt på høyere turtall. Har man derimot en motor med lavt moment, men høy effekt, kan man anta at denne motoren behøver høyt turtall for å oppnå makseffekten. Husk at tallene for effekt og moment bare sier noe om motorytelsen ved et bestemt turtall. Dermed er begge tallene egentlig ganske ubrukelige og sier lite om motorens karakter og anvendelighet. Det beste er å se på en effekt- eller momentkurve (begge inneholder samme informasjon, men momentkurven er gjerne lettere å lese og relaterer bedre til hvordan "skyvet i ryggen" oppleves). Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Hva mener jeg med lurt? Tja er det lurt i forhold til at bilen f.eks har aut gear. Vil kassen f.eks tåle mer NM/ power. Det er en ting. Lovlig? Vel forsikringsmessig skal det ikke være noe problem, hvis man som i dette tilfellet øker med ca 30 - 40 så må forsikringsselskapet bevise at det er de siste kreftene som har gjort utslaget til at man f.eks har forulykket. Dette er jo en fam. bil. Det gjøres jo ikke for å kjøre fortere, men mer for å få det lille ekstra når man har tung bil, kjører med henger, osv. Men forsikring som går på motor/ gearkasse blir det jo annerledes med. (det kan jo være en fordel å ha noe som lett fjernes) Slik jeg har forstått Biltilsynet har ikke de mulighet for å avdekke dette på landeveien i kontroll (så lenge det er "usynlig". Tuning box kan jo oppdages av det trente øye). Box in Box var nytt for meg - skal google litt på det. Men hva ellers anbefales av tuning - dette med PPC - er det noe å satse - www.autopower.no Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Automat gir er i utgangspunktet ikke anbefalt å chippe, for det første blir den en større belastning (sikkert mulig å gjøre automat giren smartere i forhold til giring osv.) og for det andre vil du ikke kunne oppnå den effekten som er oppgitt. Men kassen vil nok tåle det, men anbefaler å snakke med de som leverer chipen ang det.. Forsikringen har jo ikke noe valg når det gjelder hester o.l. det går på model, type, merke og standard motorkraft. Men som sagt, vis du treffer veggen i 200km/t, er det en liten sjangs for at noen sjekker hva du har under panseret .. Og du har vel garanti, ikke forsikring på bilen generelt? Uansett, de fleste venter til bilen er over 50k/5 år før de gjør dette. Dette er rett og slett pga hvis det skulle være noe feil med bilen, hadde det vært kjedelig å bli nekta garanti pga en chip og noen få ekstra hester. Biltilsynet har per dags dato kun en målestasjon for biler, den er i Tr.heim. Er dette en suksess, vil trolig flere av landets byer får slike (vil tro at de også blir mobile ..) En tuning box er nok ikke vanskelig å finne, en chip (evt modifisert chip) er ikke noe det blåtte øyet kan se. Dette må i de fleste tilfeller måles (politiet/vegvesenet er ikke utdannet mekanikere.. ) Men som sagt, de kan ikke gjøre stort uten å se stygt på deg så lenge de ikke har muligheten til å måle bilen. Det er derfor jeg liker boxene, hvis min teori er rett, da kan man bare skru på en bryter før man skal måles. Så kan man skru den på når man kjører derfra Boxen vil heller ikke legge noe spor etter seg. Må de bytte chip, vil det jo si lodding. Skal de bare oppdatere software, så kan dette også resettes til rundt en 1000,-. Men det skjer ikke på stedet.. Gjerne etter man har måttet betale for de ekstra hestene... Lenke til kommentar
Reggy Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Har også hørt noe om at det godtas et slingringsmonn på ca 15% økning. På denne som har 115 hk, vil det si 132, 25 hk. Men det finnes vel ikke tuning hvor selv bestemmer hvor mye effekt man ønsker. Lysten er stor til å få mer power. Men det er noe inni meg som sliter litt med å gjøre det siden det er i gårsonen. Eller vel, rett og slett ulovlig. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 13. august 2009 Del Skrevet 13. august 2009 (endret) feil tråd Endret 13. august 2009 av Espenevo Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Er bilen over 10 år er det 100% bruksfradrag på tuning. Ergo ingenting å betale til stat. Tror ikke det står noen steder at det er ulovlig å tune en bil. Men, som det sies, man mister ganske brått garanti på bilene. Ei heller ville jeg ha tunet en bil under 50k, da de fleste biler trenger en innkjøringsperiode. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 23. august 2009 Del Skrevet 23. august 2009 Tror ikke det står noen steder at det er ulovlig å tune en bil. Men, som det sies, man mister ganske brått garanti på bilene. Det er på papiret ulovlig å tune en bil uten godkjenning. Setter du på et k/n filter og får 2 hest mer tar ingen deg på det. Mange chipper også uten at noen peker nesen borti. men er bilen laget for 115 hk, og du tilfeldigvis skulle bli rullet på 150, blir du bedt om å møte opp på biltilsynet med tilsvarende motorkraft som er oppført i vognkortet. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 apegryn: Ja, det er jo det jeg skal frem til, at det står ingen steder at det er ulovelig å trimme en bil. Beklager hvis jeg formulerte meg litt rotete Lenke til kommentar
pus736 Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Ikkje ulovlig å trimme?? -det står jo i vognkortet ka motorens ytelse er typegodkjent til.. Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) Her har du hva forskriften sier om statusendring av kjøretøy. hvis "du" leser §1 som omhandler effekt så står det bare at man skal betale avgifter til staten av en økning av dette. Det står ikke at effektøkning er ulovlig. Her finner du hele forskriften. Det ligger også en kalkulator ute på toll.no slik at du kan regne ut hvor mye du skylder om du statusendrer før bilen er 10 år gammel (i forhold til registrering på norske skilt), Her finner du den. Hva bilen originalt er typegodkjent til, ja, men samme vogn kan jo ha større motor selv om det står en slunken 1.6l corollavisp i den. Endret 24. august 2009 av ExcaliBuR Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Jeg utfordrer deg å fortelle biltilsynet det samme, excalibur... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 har du lest forskriften angående statusendring så ser du fort at det ikke er ulovlig å trimme en bil. Det står ingen steder i Norges lover at det er ulovlig å drepe heller, bare hva som kanskje skje hvis du blir tatt... Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 (endret) har du lest forskriften angående statusendring så ser du fort at det ikke er ulovlig å trimme en bil. Det står ingen steder i Norges lover at det er ulovlig å drepe heller, bare hva som kanskje skje hvis du blir tatt... Tror ikke du forstår. Det du linker til er ikke forskrift angående statusendring, men forskrift angående avgiftspliktig statusendring. Kan du sitere det som 'fort' sier det ikke er ulovlig å trimme en bil? Endret 24. august 2009 av apegryn Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Kan du sitere at det faktisk ikke er lov å statusendre en bil? Kan ikke se at du har gjort så mange referanser selv på dette punktet. Å øke effekt er avgiftspliktig, med unntak på alder. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Hallo excalibur! Du påstod du kunne, ut fra referansen din, lese at det var lovlig å trimme. Det har du ikke gjort rede for. Min referanse er biltilsynet. Ring de og spør. Og ingen her bryr seg om avgiftsplikt. Vi diskuterte lovlighet ved trimming. Det du som brakte opp avgift med forskriftene dine. Kan du nå fortelle meg hvor du leste det var lovlig å trimme? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 24. august 2009 Del Skrevet 24. august 2009 Ja, les referansen min da, der står det ettertrykkelig at det er lov å øke effekt, hadde dette vært ulovlig så skulle man heller ikke ha svart noen avgift av dette da man ikke skulle gjort det i utgangspunktet. Slik fungerer loven Det hadde ikke stått "Økning av motorvognens effekt er ikke lov, men skulle slik økning finne sted så skal det svares avgift av denne økning", du ser vel den at en lov ikke kan utformes slik? Biltilsynet selv er viden kjent for å være forskjellig fra sted til sted hvor man ringer, spesielt når det gjaldt registrering av diverse biler (f.eks Skyline) noe som sier at de har enorm uenighet og man får forskjellig svar avhengig av hvem man snakker med, tilogmed innenfor samme trafikkstasjon. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå