G Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Opplever ved å benytte en KVM-svitsj (keyboard, video, mouse) at det å bytte over fra en PC til en annen og tilbake igjen gjør at mus ikke virker lengre. Må reboot'e Ubuntu før mus kommer tilbake. Merkelig nok så forsvinner ikke tastaturet ved denne manøveren. KVM-svitsjen har PS/2 kontakter og D-sub, og er av produsent Mine. PC'en som har Ubuntu har også dualboot av Windows 7. Windows 7 har ikke dette problemet, og der er musen i orden. Den andre PC'en kjører Windows XP, men det er jo irrelevant. Det som er mer relevant er at jeg satte opp Ubuntu PC'en med ett USB-tastatur og en USB-mus. Men jeg har satt en overgang mellom KVM-svitsjens PS/2 kontakter over en "PS/2 (2stykk) til USB (1 stykk)"-adapter, og det fungerer jo utmerket både første gang en boot'er Ubuntu og hele tiden en bruker Windows 7 på denne PC'en. Problemet ser for meg ut til å være Ubuntu's måte å gjenkjenne enheter på. Den tåler ikke å brukes med KVM-svitsj, eller kombinasjonen av denne KVM-svitsjen og PS/2-USB-adapteret. KVM-svitsjer med 5 meter lange kabler er svindyre. Så det blir ikke aktuellt å bytte ut svitsjen. Er det noen Linux-distroer som takler KVM-svitsjer bedre enn hva Ubuntu gjør? Eller kan Ubuntu repareres slik at den tåler bruk sammen med KVM-svitsj? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Andre distroer bruker jo samme kjerne, så er lite trolig at det vil ha noen stor effekt. Kan du se på output av kommandoen "dmesg" i terminalen, før og etter du har "switchet"? (Her skal det dukke opp logging fra kernel når den detekterer nye USB-enheter) Lenke til kommentar
G Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 dmesg, skriver en kun det i terminalen alene? Skal forsøke det ved neste anledning (må besøke PC'en når jeg har tid, står hos ett familiemedlem). Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jepp, kun det. Gir all "logg"-output fra kernel siden boot, så det er greit å kjøre den først før du plugger inn noe/"switcher", og så kjøre den en gang til etter du har plugget i og ser om det har kommet noen nye linjer. I den ene laptopen min kommer f.eks følgende tekst etter at jeg har plugget inn en ekstern mus : usb 1-1: new low speed USB device using uhci_hcd and address 2 usb 1-1: configuration #1 chosen from 1 choice usbcore: registered new driver hiddev input: B16_b_02 USB-PS/2 Optical Mouse as /class/input/input4 input: USB HID v1.10 Mouse [B16_b_02 USB-PS/2 Optical Mouse] on usb-0000:00:1d.0-1 usbcore: registered new driver usbhid drivers/usb/input/hid-core.c: v2.6:USB HID core driver Lenke til kommentar
G Skrevet 18. august 2009 Forfatter Del Skrevet 18. august 2009 hehe, Da slapp jeg å teste det forslaget jeg fikk i Ubuntu. Tror saken er løst nå. Men må reboot'e til Ubuntu for å se om den liker den NYE kvm-svitsjen som vi anskaffet. Alt fungerer ihvertfall mellom PC1 Windows XP og PC2 Windows 7. Men PC2 har jo dualboot med Ubuntu. Det gjenstår bare å teste dette nye (KVM-svitsjen)'s oppførsel i Ubuntu nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå