Gå til innhold

Passer objektivene mine?

Anbefalte innlegg

Jeg er altså helt ny på digitalt speilrefleks. Forsåvidt har jeg ikke mye erfaring fra vanlig speilrefleks heller, så jeg spør..

Jeg har to litt eldre og rimelige utgaver fra Nikon, husker ikke benevnelsen nå, og noen objektiver til disse. Det jeg nå lurer på er om disse objektivene vil passe om jeg kjøper meg et digitalt kamera fra Nikon. Jeg har nemlig hørt både det ene og det andre, og lurer selvsagt på hva som er riktig.

Om objektivene ikke passer, har jeg jo litt mer å velge i når jeg nå skal kjøpe nytt kamera..

(Har i utg.pkt. tenkt på et kamera til ca 4000).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De passer høyst sannsynlig, men du vil kunne få begrenset funksjonalitet. Om objektivene er mer enn 15-20 år gamle har de sannsynligvis ikke autofokus, om de har dette er de sannsynligvis avhengige av et kamerahus med fokusmotor. Nikon har etterhvert gått over til å ha fokusmotoren i objektivene, og derfor har ikke nye, rimelige kamerahus denne motoren. Modellene D3000, D5000, D40 og D60 har ikke fokusmotor, mens D90, D300 osv har.

Er objektivene riktig gamle, er det fare for at du heller ikke får lysmåling med dem. Du kan lese mer om kompatibilitet her eller bare opplyse hva det står på objektivene og hvilke kamerahus du titter på, så kan vi hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Objektivene jeg har er vel fra 5 til 10 år gamle (og ikke noe fancysmancy greier, men bra nok i massevis til mine familiebilder), og om jeg får brukt disse kjøper jeg høyst sannsynlig et Nikon kamera. Går nok da for D60 siden dette passer lommeboka best, og det er sikkert bra nok til mine familebilder.

Om noen har innspill av seriøs karakter er det bare å fyre løs.

Lenke til kommentar

Sitter ikke hjemme nå, men mener å huske at kameraene heter F65 eller noe deromkring, de er som sagt noen år..

Av objektiver er det macro, tele og noen helt ordinære. Går ut i fra at disse ikke er av beste sort, men de fungerer utmerket til mitt bruk (har i alle fall gjort det til nå). Så er jo litt ok å kunne benytte seg av de om mulig. Har også noen filter til dette.

Når det gjelder å kjøpe brukt skulle jeg gjerne ha gjort det, men føler ikke at jeg er i stand til å sjekke over at kameraet er i god stand.

Lenke til kommentar

Det er vel middelmådige AF-D objektiver; det er gjerne det som folk kjøpte til F65.

Du får ikke autofokus på en D60 (eller D40, D40x, D3000, D5000). Så for å nyttegjøre deg av de objektivene må du ha en D80 eller D90 (eller enda dyrere).

Det er mulig at makro objektivet er av brukbar kvalitet. For makro så er det ikke så viktig at du ikke får autofokus, da det er bedre å fokusere manuelt for full kontroll.

Tom

Lenke til kommentar
Har du noen fastoptikk til Nikon ville jeg vurdert Nikon en gang til.

Hvis det ikke haster med kamerakjøpet kan det og legge ut informasjon om objektivene gitt deg en mer utfyldende anbefaling.

Nå har jeg hentet frem kameraene, og tror nok ingen mener at optikken er nok til å basere et kjøp på, for å si det slik..

Sigma Zoom 28-80mm, 3,5-5,6 II macro

Sigma Zoom 100-300m, 4,5-6,7 DL

Nikon AF Nikkor 28-80mm, 3,3-5,6

Fant også et gammelt Canon AE-1 med en Canon FD 50mm 1,8 S.C.

Har bare brukt et digitalt kompaktkamera de siste årene, så hadde faktisk glemt at sistnevnte var i bagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...