Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kvalme i lang tid

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er en kar som har slitt med kvalme i en lengre periode, og gikk til lege for å finne ut av dette, uten hell.

Jeg har lest litt om halsbrann, og lurer på om det er det jeg har, så jeg vil gjerne vite om man kan få kjøpt syrenøytraliserende tabletter uten resept, som jeg skal bruke i en kort periode for å se om dette har noen virkning på meg.

- Takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det selges slikt på mange butikker. Selv har jeg brukt kalsiumkarbonat fra Ica med bedre resultat enn mye av det reseptbelagte tullet!

Se i hylla med vitaminer på "super`n" og apotek, så finner du massevis av produkter som ikke krever resepter.

Men kvalme er svært lite likt sure oppstøt/ halsbrann.

Hvilke undersøkelser har du vært gjennom?

Lenke til kommentar
Det selges slikt på mange butikker. Selv har jeg brukt kalsiumkarbonat fra Ica med bedre resultat enn mye av det reseptbelagte tullet!

Se i hylla med vitaminer på "super`n" og apotek, så finner du massevis av produkter som ikke krever resepter.

Men kvalme er svært lite likt sure oppstøt/ halsbrann.

Hvilke undersøkelser har du vært gjennom?

Jeg har hatt jern- og folsyremangel, og jeg gikk gjennom perioder hvor jeg ikke skulle drikke melk og gluten, dette hjalp ikke.

Jeg var innom et apotek i dag og sa at jeg følte meg kvalm, og apotekeren anbefalte meg Novaluzid, som er en pakke med syrenøytraliserende tabletter, som virker mot surhetsgraden, halsbrann, magesår og magekatarr.

Det kan ikke skade om jeg prøver dette en stund, og eventuelt fortelle om virkningene til en lege. Om problemet vedvarer så får jeg ta en gastroskopisk undersøkelse.

Lenke til kommentar

Høres i alle fall ut som du har noenlunde kontroll på fremdriften her :)

Det å få tatt en gastroskopisk undersøkelse er neppe å forakte siden du har hatt symptomer lenge.

Ikke verdens mest behagelige greie, men når du først får svelgt slangen, går det bare flott!

Lenke til kommentar
Høres i alle fall ut som du har noenlunde kontroll på fremdriften her :)

Det å få tatt en gastroskopisk undersøkelse er neppe å forakte siden du har hatt symptomer lenge.

Ikke verdens mest behagelige greie, men når du først får svelgt slangen, går det bare flott!

har du selv erfaring med det? Høres helt forferdelig ut å ta en slik undersøkelse.

Angående de tablettene jeg tar, så er det noe jeg selv har funnet ut at jeg skal ta, uten å ha snakket med lege, etter å ha lest litt rundt på diverse sider og lest at syrenøytraliserende tabletter kan virke, og det kan neppe skade å ta slike tabletter i 2-3 uker, ettersom de er reseptfrie.

Lenke til kommentar

Det er svært individuelt hvor "ille" den enkelte oppfatte en gastroskopi. Enkelte svelger slangen som om det skulle være nam-nam, andre må legges i en lett narkose for å få den på plass.

Det er meget vanlig at pasienter som skal gjennom slikt får lokalbedøvelse i svelget, slik at slangen merkes mindre, og at de samtidig får noe beroligende - rett å slett da det reint fysiologisk ikke er noe problem å få ned slangen, men det er i hue det sitter.

Var med på en del slike undersøkelser under utdannelsen min, og du verden hvor ulikt det var på pasientene med tanke på psykiske sperrer og brekkningsrefleks.

Selv har jeg såpass høy brekkningsrefleks at det ikke kommer noe annet enn mat ned der, uten at de doper meg bigtime (må legges i lett narkose for å få dette til).

Å knaske reseptfrie pillere over tid er ikke noe jeg anbefaler. Ikke at de trenger å ha noen som helst negativ effekt, men det er bare det at de kan kamuflere symptomer på mer alvorlige ting.

Blir som å bare male over rusten på en gammel Toyota, ser steike flott ut ett år eller så, til børsten går gjennom ved neste års storvask :D

Lenke til kommentar

Hehe, ja, men som sagt så varer dette kun 2-3 uker, til jeg får time med legen, og dette tilsvarer ca. en pakke med disse tablettene.

Kanskje får jeg time tidligere om jeg forteller om at det haster, pga. kvalmen har jeg hatt problemer med å sovne og slikt, og jeg kommer ikke til å fungere om dette fortsetter mens jeg går på skole. :p

Lenke til kommentar

Om det er såpass ille at du ikke får hvilt deg skikkelig etc, ville jeg nok tatt en telefon til fastlegen om ikke annet. Det kan være at h*n da "hopper" over en lokal undersøkelse og sender deg rett til spesialist.

Alt har som kjent i overkant med ventetid her til lands, så jeg ville nok presset der jeg kunne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...