Gå til innhold

Server/klient-programvare for filoverføring over internett

Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk!

Om noen uker flytter jeg til en skole på en annen kant av landet enn hvor jeg nå bor. Jeg vil la en stasjonær maskin stå igjen, for å fungere som ekstern filserver og for å, eh, seede ferdig noen linux-distroer... Operativsystemet på denne maskinen er XP Professional, men jeg vil i hovedsak koble meg til denne maskinen med OS X evt. Windows. Så, hvilken programvare må jeg installere for å få overført filer mellom to private maskiner over internett? Kan VNC være et reelt alternativ eller vil ikke tilkoblingen normalt ha tilstrekkelig båndbredde for å levere brukbart skjermbilde? Og hvordan vil farten ved filoverføring normalt være? Kan man få til wake-on-lan over internett??

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TeamViewer kan virke bra hvis du vil ha en brukbar VNC. Den er gratis og god på ett ikke-kommersielt plan.

Hvis ditt fremste mål er å holde torrents vedlike, så burde torrenflux være noe for deg, men den avhenger av en unix boks.

Til fildelingen er det nok enklest å bare sette opp en FTP server, og jeg går ut i fra OS X har en egen ftp klient - ellers må du google dette opp. :)

Lenke til kommentar

Skal vi se..

Jeg vil la en stasjonær maskin stå igjen, for å fungere som ekstern filserver

Her ville jeg satt opp en SSH-server, sikkert og fint.

og for å, eh, seede ferdig noen linux-distroer...

Om du som meg bruker µTorrent for å holde styr på torrentene dine kan du bruke den innebygde funksjonen WebUI

Operativsystemet på denne maskinen er XP Professional, men jeg vil i hovedsak koble meg til denne maskinen med OS X evt. Windows.

SSH-klient finnes for OS X. Nettleser har det vel også..

Kan VNC være et reelt alternativ eller vil ikke tilkoblingen normalt ha tilstrekkelig båndbredde for å levere brukbart skjermbilde?

Litt vanskelig å svare på da du ikke oppgir båndbredden din : )

Og hvordan vil farten ved filoverføring normalt være?

Farten ved filoverføring vil være det som er raskest av din hjemmelinjes opphastighet og skolens nedhastighet(motsatt for opplastning) minus annen bruk samtidig.

Kan man få til wake-on-lan over internett??

Ja, det kan man. Flere måter å gjøre dette på.

Om du har en router som støtter DD-WRT eller Tomato er det lett og smertefritt.

Den andre måten har jeg ikke satt meg inn i, men her er et dytt i riktig retning : http://www.ezlan.net/WOL.html

Om du vil se skjermen din bør du sette opp en vnc-server, men dette kommer selvfølgelig an på hastigheten du vil kunne oppnå.

Jeg har selv hatt VNC-server på min pc og styrt den fra skole, det fungerte smertefritt(selvfølgelig kunne jeg ikke se film ol.).

Og helt til slutt, finn ut om de portene du vil bruke er åpne for utgående trafikk. Skoler har det med å blokkere litt av hvert..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...