Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

De helsemessige problemene ved å gå i høye hæler

TheMartine

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, jeg er klar over at mange menn synes høye hæler er toppen av lykke. Men jeg lurer vel egentlig mer på hvorfor kvinner er villige til å ofre all komfort og i mange tilfeller ødelegge egne føtter bare ta seg bedre ut.

Og så tenker jeg, da. Greit, hun ser kanskje dritbra ut i de skoene når hun er i 20-årene. Men er det like fett ti år etter?

post-183647-1249924601_thumb.jpg

I tillegg skader det både ben og rygg.

Jeg ser bare ikke hvordan det kan være verdt det, når det finnes så mange bra alternativer.

Lenke til kommentar

Hehe, aner ikke. Tviler.

Hvor ille føttene blir avhenger jo av så mange faktorer. Vekt, høyde, hva slags sko man bruker, hvor ofte og hvor lenge, og så videre. Men saken er at det ikke er særlig uvanlig at man ender opp med slike føtter etter å ha pint seg gjennom noen tiår med høye hæler. Og hvis man gjør dette bare for å tiltrekke seg menn, da er man på grensen til desperat, vil jeg våge å påstå. :ninja:

Lenke til kommentar

Sikker på at det var et bilde av et par ben som har blit sånn av å gå i høye hæler? Jeg kjenner mange som har brukt høye hæler hele sitt liv, og deres føtter er helt normale.

Skadene av å gå i høyehæler trenger ikke nødvendigvis være så synlige. Men det kjennes nok.

Endret av Katta0
Lenke til kommentar

Jepp, helt sikker, Katta0.

Men det er klart, som jeg sa tidligere, at skadene avhenger av mange faktorer. Ikke alle får synlige skader engang, men kan ende opp med andre plager på grunn av overdreven bruk av høye hæler.

Noen eksempler kan leses her.

Det nevnes blant annet kneskader, leddbetennelse, alvorlige rygg- og fotsmerter, i tillegg til de synlige skadene som helst finnes på foten.

Lenke til kommentar

De aller fleste bruker bare høye hæler ved litt spesielle anledninger. Hvis man går med veldig høye hæler nesten hver dag, så kan man sikkert få litt stygge føtter, kneskader, o.l. Hvis man går med det en gang i blant, så tviler jeg på at det er noe problem. Hvis man kjøper sko som passer veldig bra til foten, så er ikke nødvendigvis høye hæler så mye verre å gå i enn andre typer sko.

Mye av det vi jenter gjør, gjør vi fordi vi indirekte vil tiltrekke oss menn; vi fikser oss på håret, går i pene klær, sminker oss litt, bruker parfyme, osv. Å bruke høye hæler føyer seg bare inn i denne rekken. Å stå med en pensel og male ansiktet i forskjellige farger (sminke) kan fint sidestilles med det å bruke høye hæler med tanke på grad av "desperatshet".

Sminke sliter på huden, man kan få kreft ved å farge håret for mye og man kan få allergiske reaksjoner og pigmentflekker av parfyme. Alt det vi jenter gjør utsetter oss for en viss risiko. :fun:

Lenke til kommentar

Jeg simpelthen elsker høye hæler! Og bruker det ikke bare til fest. Man må i det minste kjøpe gode sko da:) Og jeg tror nok jeg hadde stoppet et sted på halvveien før føttene mine begynte å se ut som det der over! Det skjer ikke akkurat over natten.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten ikke noe valg når det gjelder høye hæler egentlig. Er bare 160 cm, så kunne godt ha vært litt høyere, men føttene mine er så skrøpelige fra før av, at det hadde gått til helvete. Ble født plattfot, som er fikset litt på nå, men får seriøst vondt hvist tyngdepunktet blir flyttet ned på tærene/fremsiden av foten.

Har i tillegg ganske brei fot, så jeg har ikke så mange andre alternativer enn å kjøpe komfy sko når jeg kjøper sko. Eneste som går i lengden. Men det gjør forsåvidt ingenting, de fleste jeg ser på høye hæler driter seg ut. (Ahh, skoleballet. :love: Jenter med 15 cm heler og knapt lengre kjoler. Fantastisk vaklefaktor. )

Er ikke helt enig i den som framstile sminke som like ille som høye sko. Du kan jo kjøpe sminke som er god mot huden, og prøve å ikke sparkle deg like mye som før, da tror jeg huden skal ha det bra. : D

Lenke til kommentar
high-heels.jpg

Pent? Nei.

goblin02.jpg

Pent? Nja.

Det finnes en mellomting mellom de to der da, selv har jeg et par nydelige høyhelte sko (de eneste jeg klarer - og orker - å gå med) i svart som har avrundet front, men uten den store sålen man ser her. Ellers synes jeg litt pyntede ballerinasko med liten hæl kan funke like fint til kjoler som høyhelte.

For min egen del så er jeg kun 2 cm lavere enn min kjære, så han ser helst at jeg bruker minst mulig hæler, evt. hæler som ikke rager så høyt over bakken.

Lenke til kommentar
Jeg leste forresten om opprinnelsen til disse skoene; at de var ment for å hindre kvinnelige sexslaver i å rømme fra harem. Og i dag kler man seg i dem med glede. Snålt, egentlig.

Det er nok mye som brukes til noe helt annet enn det opprinnelige, vil jeg tro, så hvorfor skulle dette være "verre"?

Hva er så grunnen? Jeg skjønner jo såpass at det må være fordi man mener det ser fint ut, men hvordan kan dette være viktigere enn komfort og å beholde føtter, ben og ryggrad i godt hold?

Vet man ikke bedre? Står skjønnhetsidealet så sterkt at man mener det er verdt det? Vil man glede seg selv eller andre?

Jeg for min del bruker høye hæler fordi de får bena mine til å se penere ut, jeg føler meg mye mer vel, mannen min liker meg i høye hæler og jeg blir tent av å se, kjenne og trippe rundt i de. Jeg bruker kun sko som passer foten min, sitter behagelig på foten og ikke klemmer, trykker eller glipper noen steder. For meg, som er vant til høye hæler, er det like komfortabelt å ha på hæler som flate sko, så framt jeg ikke skal gjøre noe spesielt (løpe, trene, skogstur o.l). Ikke har jeg noen plager, enda, heller så jeg ser ingen grunn til å kutte ut noe som utelukkende gir meg noe positivt.

Står skjønnhetsidealet så sterkt at man mener det er verdt det? Vil man glede seg selv eller andre?

---------------

Yep!

Kvinnfolk klager på mannsjåvinisme mens de innerst inne nyter undertrykkelsen. Kan ikke si mye imot meg der, kan man? (med dette mener jeg åpenbart ikke ALLE kvinner)

Hva har høye hæler med undertrykkelse og mannsjåvinisme å gjøre, sånn helt egentlig?

Jeg må desverre si deg i mot, forresten - jeg liker verken mannsjåvinisme eller undertrykkelse. Og nyter det, gjør jeg i alle fall ikke - i motsetning til høye hæler. :)

Noen eksempler kan leses her.

Den artikkelen var jo ganske artig egentlig! Særlig;

Ankelskader: Høye hæler gjør ikke akkurat underverker for balansen, og spesielt for eldre og overvektige øker det sjansen for å falle - og dermed pådra seg bristede eller brukne ankler.

For en fantastisk påstand! Høye hæler er helseskadelige fordi de øker sjansen for å falle hos gamle feite mennesker som ikke eier balanse - ja, dette er livsfarlig! :p Man kan da falle hvor som helst, så da er jo alt en potensiell helsefare. Skummelt bare å leve..

Det står jo også i artikkelen "utstrakt bruk av høyhælte sko" og "overdreven bruk av høyhælte sko" - det sier seg jo selv at dette ikke gjelder de fleste. "Overdrevent" er ikke normalt.

Lenke til kommentar

Vel, jeg merker jo selv hvor fort vondt jeg får når jeg bruker høyhelte sko, så man kan ikke bare feie det under et teppe at altfor mange faktisk bruker høyhelte sko som blir helt feil for kroppen. I tillegg er det mange som bruker altfor små sko, og i kombinasjon med høye hæler så er det slettes ikke bra. Det hjelper ikke at det "ser bra ut", om man ødelegger føttene.

Bare se på denne artikkelen.

Damer som bruker for små sko kunne vi ha skrevet bok om, sier ortopediingeniør Rolf Christensen ved Drevelin Ortopedi i Bergen.

Nesten daglig møter han kvinner som trenger behandling etter å ha gått med for smale sko i årevis. Skjev stortå og såkalt hammertå er blant de vanligste skadene.

Lenke til kommentar

Nja, jeg mener nå ikke at selve skoene er undertrykkelse.. haha.

Men noen jenter liker å kle seg for at menn skal sikle, men klager likevel på at de gjør det. For sikkerhetsskyld nevner jeg nok en gang: Jeg snakker ikke om samtlige tilfeller.

Beklager, i akkurat det sitatet formidlet jeg ikke tydelig hva jeg snakket om. Mulig at jeg var litt usaklig også :blush:

Lenke til kommentar

I alle år har man pint seg og lidd seg gjennom utallige smertefulle ting og satt livet sitt i fare for skjønnheten. Ta korsettene for eksempel! De ble snørt så stramt at kvinnene ofte besvimte. Organene forflyttet seg og kroppen ble rett og slett deformert. Eller hva med kinesisk fotbinding? Uhyre smertefullt! De presset føttene inn i stadig mindre sko, og føttene ga til slutt etter og brakk. Føttene hovet opp, de fikk infeksjoner og det som verre er. Ikke et pent syn. Det var også veldig farlig med ulike typer giftig kosmetikk. Selv om man også den gangen ble advart mot det, gjorde de det likevel. De døde rett og slett, hvis det var det som skulle til. Besatt av skjønnheten.

Lenke til kommentar
Kvinnfolk klager på mannsjåvinisme mens de innerst inne nyter undertrykkelsen. Kan ikke si mye imot meg der, kan man? (med dette mener jeg åpenbart ikke ALLE kvinner)
Hva har høye hæler med undertrykkelse og mannsjåvinisme å gjøre, sånn helt egentlig?

Grunnen til at noen mener at høye hæler har noe med undertrykkelse/mannsjåvinisme er vel at det ikke er særlig godt å gå i. Likevel bruker man det istedenfor mer komfortable sko. Det er liksom blitt en sannhet at høye hæler skal til for at du skal være fin og feminin.

Hvis du hadde kunnet endre tiden og gjøre slik at gode sko som alikevel var pene var det som var ultimat skjønnhet, hadde du ikke gjort det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...