E.C. Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Hei hei! Etter å ha sittet i rundt en time og prøvd å få fikset noen ørepropper så har jeg blitt rimelig oppgitt og bestemt meg for å lage en tråd, som muligens svarer på noen av mine spørsmål Kan vel starte med at jeg hadde et par Sony ørepropper som fungerte rimelig greit og kosta ikke all verden heller, var vel 200kr. En fin dag kom det typiske - den ene øreproppen ga ingen lyd. Ved å vri kabelen 270 grader helt ved pluggen og holde den slik kom jeg meg hjem med musikk i begge ørene. Brukte mine Koss i mellomtiden, helt til jeg idag plutselig bestemte meg for å fixe Sony-proppene - om det lot seg gjøre. Som dere sikkert vet så har man 2 ledninger til hver liten høyttaler i selve proppen. Den ene er gull-farget og den andre er rød på høyre propp og blå på venstre propp. I tilfellet mitt så var kabelen åpenbart ødelagt, så etter litt roting ble den kuttet av og etterhvert så hadde jeg den ene høyttaleren liggende for seg selv på bordet. Fra den går det en rød og en gull ledning, de krysser seg ikke, begge er ca. 3-5 cm lange. Etter å ha failet på å få lyd med den gamle kabelen bestemte jeg meg for å kutte opp de øreproppene som fulgte med ipod. Begge proppene på dette settet fungerer, men lyden er så jævlig at jeg bestemte meg for å bruke ledningen derfra med de Sony høyttalerne jeg hadde. Det gikk da selvfølgelig ikke. Nå som jeg har en fungerende kabel og en fungerende høyttaler så får jeg likevel ikke noe lyd. Jeg kobler den røde til den røde og den gullfarga til den gullfarga, men får uansett ikke noe lyd. Teorien min er at disse to lederne som ligger innpakka i gummi og som danner selve ledningen krysser seg så jeg ikke får noe lyd. Tror dere at dette stemmer? De ligger veldig nærme, men er det det som skjer? Er det noe måte å få de adskilt på så jeg kan sette sammen et par ørepropper som fungerer? Eller er det rett og slett laget slik at man ikke skal kunne fikse ørepropper selv, men måtte kjøpe nye hver gang? Det hadde nok vært mye enklere om hver leder hadde vært isolert for seg selv, men slik er det altså ikke. Blir bare litt frustrert når jeg egentlig har "nok komponenter" for å sette sammen et par fungerende ørepropper, men det vil bare ikke fungere Er det noen her som har erfaring med å fikse ørepropper og kan gi noen tips? Er det bare å kaste alle disse restene jeg har i søpla og plage folk med Koss'ene på bussen eller er det noen sjanse for å fikse et par propper igjen? Alle tips mottas med takk PS: dere som har kutta opp ledningen til øreproppene skjønner nok hva jeg mener, for dere andre kan nok hele opplegget høres litt merkelig og rotete ut Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 De ledningen du snakker om (gull, blå og rød) er isolert med ett tynt belegg, men det er du kanskje klar over? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Det er på en måte en hvit tråd inni i disse, men jeg kan faktisk ikke se noe isolasjon rundt. Har vært borti ledninger som har hatt tynt gummilag rund, men kan ikke se noe på disse EDIT: virker som om det er akkurat 1/5 mm mellomrom mellom de når de ligger i selve kabelen (mellom rød og gull), men at de berører seg med en gang man prøver å kutte opp ledningen, så man ender opp med å "fucke opp" hele greia. Endret 10. august 2009 av E.C. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Det er på en måte en hvit tråd inni i disse, men jeg kan faktisk ikke se noe isolasjon rundt. Har vært borti ledninger som har hatt tynt gummilag rund, men kan ikke se noe på disse Hadde det ikke vært noe isolasjon rundt dem, hadde dem jo kortsluttet. Skraper du dem en kniv så ser du at det kommer fram til selve ledningen. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Lurer litt på om det ikke er selve malingen på de røde og blå som er isolasjonen, se "edit" i posten over forresten. Lenke til kommentar
Kuffe Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Lurer litt på om det ikke er selve malingen på de røde og blå som er isolasjonen, se "edit" i posten over forresten. Det var det jeg skulle fram til =) Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 Hmm, tenkte faktisk ikke så mye over det før jeg postet Vel, tenker jeg gir det et forsøk til i morgen, må nesten legge meg, skal tidlig opp, dessuten er det kanskje ikke så smart å sitte på en laptop ute på verandaen når det tordner Skal nok komme med en update. Takk for tipset og god natt Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Det stemmer nok det med at malingen er isolasjon Vært borti det før.. En enkel måte å få den av på er å bruke en lighter.. da tar malinga fyr, men pass på så du ikke brenner av for mye.. også må du prøve å skrape av det brente til slutt, da skal du klare å få lyd.. Men jeg ville heller kjøpt nye enn denne løsningen.. pleier ikke å virke så lenge før man må gjøre det igjen Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 (endret) Hadde så dårlig tid at jeg ikke kunne sette meg ned og prøve igjen, før idag Brukte det tipset med lighteren og etter en time så fikk jeg faktisk satt sammen det jeg hadde i planene. Prøvde proppene litt nå og så langt så fungerer alt utmerket, får da se hvor lenge de holder Her er et bilde av resultatet: Tusen takk for hjelpen alle sammen Endret 21. august 2009 av E.C. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå