Gå til innhold

15" bærbar, 8000, diverse bruk

Anbefalte innlegg

Heisann forumbrukere!

Min trofaste følgesvenn, kollega og underholder, har desverre begynt å bli gammel. Hjernen jobber ikke så fort som den burde(les treig CPU), den gir dårlige skildringer av det jeg ønsker at den skal vise meg(les dårlig GPU), og både korttidshukomelse og langtidshukomelse er i svært dårlig tilstand(les lite ram og liten HDD). Jeg har derfor bestemt meg for å sende min gamle HP pavilion på gamlehjem, og adoptere en ny, ung og mer moderne modell.

På tide å bevege meg bort fra nostalgiske øyeblikk med min gamle laptop, og over til det jeg trenger DERE for!

Jeg er på utkikk etter en laptop i 15" klassen. Når det kommer til støy/størrelse, nøyer jeg meg med det som er normalt for bærbare maskiner i denne størrelsen.

Maskinen vil ha et variert bruk, men det er et viktig poeng for meg at den i tilegg til vanlige oppgaver kan takle nyere spill på en akseptabel måte. I tilegg til spill, vil maskinen også brukes til typiske studentoppgaver, en del grafikk(photoshop) og multimedia. Maskinen må ha OK battertid(3t+). Maskinen må minimum ha 320gb hdd, og 3gb ram. Maskinen kan gjerne leveres uten OS, men er ingen ulempe om dette følger med. Har uansett planer om W7 når det kommer i endelig versjon.

Jeg oppererer med en makspris på 8000kr, men er åpen for forslag som overstiger med noen hundrelapper hvis det bringer noe som åpenbart vil være positivt for meg som bruker av datamaskinen.

Jeg har foreløpig funnet en mulig maskin for meg.

Acer Aspire 5935G 15.6" WXGA

Spesifikasjonene på denne maskinen er:

Cpu: Intel Core 2 Duo T6500

Ram: 4gb(2x2) DDR3 SDRAM - 1066 MHz

GPU: NVIDIA GeForce GT 240M 1GB

HDD: 500 GB - Serial ATA-150 (står ikke RPM, men regner med det er av den trege typen)

Skjerm: 15.6" TFT, 24-bit (16,7 millioner farger),LED-bakgrunnsbelysning, CineCrystal, 60%-fargeskala

Oppløsning: 1366 x 768 ( WXGA )

Optisk lagring: DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - integrert

Lagerstatus: 2009-08-18 (Ubekreftet dato)

Dette er alternativet jeg har funnet, hva synes dere om denne? Selv likte jeg designet godt, og har et generelt inntrykk av at Acer har solide og gode maskiner.

Ser det er en ubekreftet dato, når tror dere de faktisk vil få den inn? Har dårlige erfaringer med ubekreftede datoer.

Hvordan er grafikkløsningen som følger med?

Er vant til 1280x800 på tilsvarende stor skjerm, men kunne gjerne tenkt meg en med høyere oppløsning, er dette mulig i prisklassen, samtidig som jeg ivaretar mine andre interesser?

Har dere noen alternativer? Har sett på multicoms Multicom Compal KHLB, men har hørt mye rart om multicom i fortiden, noen som har noen formeninger om denne?

Tusen takk for alle svar, og håper jeg har gitt nok informasjon til å gi dere et godt grunnlag for å hjelpe.

-Artilleristen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter at jeg har lest dine formeninger om en ny PC, så synes jeg at denne passer godt for ditt bruk:) Jeg Skal også kjøpe en slik selv.

Batteritiden er ca. 3.5 timer og den takler de fleste spill på Medium(crysis ca. 15fps).

Kjøper du windows Vista nå får du 7'eren med på kjøpet:) (Etter w7 lansering får du en kode som kan brukes til nedlastning av w7)

Og ja, Acer har gode maskiner. Det eneste problemet er at det følger med mye bloatware(Gamingzone og annnen skjit). Men dette sletter du bare.

Angånde skjerm så er dette en LCD skjerm med LED bakgrunnsbelysning. WXGA er også godt nok i forhold til størrerlsen på skjermen

Prosessoren er også god nok:)

Du har nok RAM i den også.

Vekten er heller ikke så gal.

Mulitcom sine maskiner har også jeg hørt mye rart om. Problemer og leveringstider(TO måneder) en en del av det jeg har hørt

Jeg hadde kjøpt Aceren:)

EDIT: Datoen er den samme hos alle nettbutikker, så jeg regner med at den er rett

MvH

Endret av Lachesis
Lenke til kommentar
Et problem med acere er at de blir veeldig varme noen ganger, min alltid. Og som fyren over meg så, det følger med masse møkk. MEN for det problemet kan denne virke, men har ikke prøvd Klikk her.

Akkurat dette er ikke et problem. Bare laste ned Ccleaner, og slette ALT som begynner med ACER.

Når jeg har vært hos kompisen min som har en ACER, så har den aldri blitt varm. Kan enten være en garantisak du har eller så er den overfylt med støv. Eller at den enkelte modellen "suger" :p

Hvilken modell har du?

Lenke til kommentar
Et problem med acere er at de blir veeldig varme noen ganger, min alltid. Og som fyren over meg så, det følger med masse møkk. MEN for det problemet kan denne virke, men har ikke prøvd Klikk her.

Akkurat dette er ikke et problem. Bare laste ned Ccleaner, og slette ALT som begynner med ACER.

Når jeg har vært hos kompisen min som har en ACER, så har den aldri blitt varm. Kan enten være en garantisak du har eller så er den overfylt med støv. Eller at den enkelte modellen "suger" :p

Hvilken modell har du?

Jeg har den "flotte" Acer Aspire 5920G. Har fjernet støvet, og etter jeg gjorde det, holdt jeg den unna gulvet.. men varm allikevel.. Men grei PC. Så lenge jeg har XP, og IKKE vista.

Lenke til kommentar
Du får vell med gratis oppgradering til w7 når det kommer? Jeg har xp liggende, og blir nok fort det som blir innstallert mens jeg venter på w7.

Håper at dette er riktig: http://www.cdata.co.uk/?p=455

Det er altså Pc- produsenten som skal sende deg w7 upgrade.

Jeg håper at du kan installere Xp, og så installere W7 uten ekstra kostnader:)

Hvis de nekter deg det, kan du bare "grafse Windows 7" fra et kjent nettsted....

Det burde besvare alle dine spørsmål:)

EDIT: Nettsiden hadde rett: http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...er-aspire-3810t

Og her er en W7 FAQ: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...ontentKey=19606

EDIT 2: * Windows Vista Home Premium -> Windows 7 Home Premium

* Windows Vista Business -> Windows 7 Professional

* Windows Vista Ultimate -> Windows 7 Ultimate

EDit 3: http://www.microsoft.com/norge/windows/buy...rs/upgrade.aspx

Endret av Lachesis
Lenke til kommentar

Takk for nok et utfyllende svar! Du tok deg til og med tiden til 3 edits!

Nok en gang hjulpet av hw-forumet!

Har regnet litt, og funnet ut at jeg egentlig har ca 1000kr ekstra til rådighet, så ser litt rundt om jeg finner noe ti 9000kr som faktisk er verd den ekstra tusenlappen, tar gjerne i mot tips på eventuelle maskiner dere tidligere har utelukket pga prisbegrensning på 8000.

Selv tror jeg det er meget sannsynelig at jeg går for Acern.

Lenke til kommentar

heisann jeg har også sett en del på denne pc'en, akkurat nå vingler jeg mellom denne og en dell studio 15.

Intel® Core™ 2 Duo P8600-prosessor (2,40 GHz, 3 MB, 1066 MHz)

Ekte Windows Vista® Home Premium SP1 64 Bit - Norsk

Microsoft® Works 9.0 - norsk

1 års begrenset garanti - henting og retur

15.6in Widescreen Full High Definition (1920x1080) WLED with TrueLife

2,0 megapikslers integrert webkamera

4096 MB 800 MHz tokanals DDR2 SDRAM [2 x 2024]

500 GB (5400 rpm) SATA-harddisk

512 MB ATI Mobility RADEON HD 4570

Fast, innebygd DVD+/-RW-stasjon med innstikksplass, inkludert programvare

Primært 6-cellers litiumionbatteri (56 Wh)

Black chainlink

Denne kommer på 8640 kr da jeg har oppgradert skjerm og prossesor. men som sagt er jeg ikke sikker selv for hvilken jeg går for.

Lenke til kommentar
Dell maskinen har jo helt kart et par gode poeng, som høyere skjermoppløsning og prossesor, men skjermkortet er vell adskillig mye dårligere?

det trodde jeg også, men snakket litt med "datanerden" min (alle burde ha ein sånn kamerat). han undersøkte litt og fant ut at ATI kort vistnok skulle prestere bedre.

http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphi...List.844.0.html

han mente også at selv om nvidia skjermkortet har dobbelt så mye minne hadde det lite å si med mindre du ska foreta heavy operasjoner som 3dstudiomax etc etc.

men som sagt så er jeg enda i tvil selv

EDIT-----------------------

Ser nå at han har sett feil. 240m kortet scorer bedre enn ATI 4570 kortet.

blei eg enda mer usikker, må ringe han på ny

Endret av Quinsi
Lenke til kommentar

Da er det blitt undersøkt vi fant ut at det hadde blitt sett på feil skjermkort. kameraten min hadde sett på 4650 istedetfor 4570 kortet.

Kameraten min begynte å lete etter andre alternativer (han har vist nok noe i mot Acer) det han kom frem til var denne:

http://www.multicom.no/SystemConfigurator....100561%3bfl%3a0

Med oppgradert skjerm, hardisk og minne kommer den på 8961,-

denne maskinen har bedre skjermkort (ATI 4650 (ref. forrige post)) det er også bedre prossesor på denne som standard (kan oppgaderes ytterligere).

minuset er at det ikke følger med windows, men det betyr heller lite for min del.

---------------------EDIT---------------------

hehe la merke til at du listet opp samme pc som et alternativ tidligere.

Endret av Quinsi
Lenke til kommentar

Ja, har som sagt tidligere sett på den multicomen. Det er helt klart at en skjerm med bedre oppløsning, og et system med raskere prossesor er bra! Men, i motsetning til din kamerat som "ikke liker acer", har jeg hørt rare ting om multicom opp igjennom årene, som for eksempel at de har utrolig lang leveringstid.

At maskinen leveres uten OS er ikke et problem for meg nå, ettersom jeg har det liggende, det som derimot er den positive siden med å få med Vista nå, er at du får med gratis oppgradering til W7, noe jeg ikke vil få dersom jeg kjøper et system uten OS.

Heller mer og mer mot Acern, men vil avvente til jeg ser de enten har en bekreftet dato, eller har fått den på lager!

Ellers har jeg en mor som bruker Mac en del i jobbsammenheng, og som gjerne vil at jeg skal anskaffe meg en mac, så hun har muligheten til å spørre meg om hjelp og tips, som hun opp igjennom årene har gjort for å lære seg å bruke windows på en effektiv måte. Hun sponser meg opp til 2000kr for å kjøpe en macbook, og jeg må faktisk innrømme at jeg har sett litt på en Macbook pro 13", oppgradert til 4gb ram og større hdd. Der får jeg derimot et dårligere grafikkkort. Er ingen tvil om at byggekvaliteten er nydelig, og designet fint. Men tror jeg holder meg til PC, rett og slett pga grafikkkortet.

Lenke til kommentar

ja har brukt en del tid på å undersøke ang, leveringstid fra multicom. ser det er mange som har skrevet at de bruker lang leveringstid på brukererfaring. så er litt usikker på det punktet selv.

vurderte selv å kanskje gå for en mac, men kom frem til samme konklusjonen som deg at de var svakere, men designet er det seff ikke noe å si på :D

jeg kommer nok til å sitte litt på gjerde enda tenker jeg, har ikke et akutt behov for en bærbar enda, og ettersom jeg verken kan få aceren eller multicomen enda uansett, så venter jeg heller og ser meg om enda mer.

Lenke til kommentar

Kjøp deg Macbook Pro 13". 7 timer batteritid til 9800 kr inkl. ipod Touch (back to school offer). Velg Education Store på applestore.com/no. Er Geforce 9400m i den, og det rocker ifølge byens blokker. Klarer de fleste spill ganske bra (kjører vista). Acer er vel og bra, men er tidenes tjukkeste laptop, dog bra med Blu-Ray. Om du kjøper den nå, kan du melde deg opp i kampanje å få Snow Leopard for 89 kr. Det er Apples svar på W7.

Så kan du skaffe deg briller og drikke Kaffe Latte med god samvittigehet.

Lenke til kommentar

Mac har som du nevner et fantastisk OS. Har ikke brukt OSx så veldig mye selv, men er veldig imponert av det lille jeg har brukt det.

Samtidig tror jeg ikke grafikkortet holder for min del. Hadde jeg hatt penger til det, hadde jeg sikkert kjøpt en 15" med 9600-kortet, men det har jeg ikke.

Nei, blir nok Acer aspire 5935g, men venter til de får den inn før jeg bestiller, eventuelt til noen andre på forumet kjøper den, så de kan fortelle hva de synes om den.

Har også sendt mail til komplett med spørsmål om hvordan ram det er på GT 240m'ene de får med Acer A 5935g, da det kan ha mye å si på ytelse. Selv tviler jeg på at de kan svare på det uten å faktisk ha en modell inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...