Hanfrapubennedigata Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Jeg vurderer å ta utdanning i forsvaret, på FIH. Men det jeg lurer på er om det er "hardt", fysisk og psykisk. Grunnen til at jeg lurer er at noen av de som kjenner meg rynker litt på nesa når jeg snakker med de om det å sier "Er du sånn militærfyr a?". Så jeg lurer enkelt å greit på om det er sånn som du ser i amerikanske filmer: jogge langt hver dag, opp kl. 3 på natta for oppstilling? Eller er det mest undervisning, med fysiske aktiviteter av og til? Har lest litt rundt og fått intrykket at det ikke er så tungt bortsett fra i kortere perioder Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Er du i militæret stilles det krav til fysikken. No vet jeg ikke hvordan de har det på FIH, men på haakonsvern hadde vi elektronikk lærlingene i fyfo i 2 måneder. Etter at vi tok de med på en 3000 meter test fikk vi kjeft av befalet for at vi hadde kjørt de for hardt... Var folk som jogga på 20, 25-tallet Tviler på at FIH er fysisk utfordrende, men du må nok regne med å delta på fysiske aktiviteter som ballspill, sirkeltrening, mindre joggeturer og svømming. Går du derimot på KS sin ingeniør linje vil du få en helt annen opplevelse, med strengere fysiske og psykiske krav. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 FIH er en befalsskole, og der ligger lista. Du må gjennom en mestringsøvelse, og en anstendig mengde fyfo i løpet av skoleårene. Lenke til kommentar
Ezl Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 På samme nivå som ved HBS? Er det ikke mulig å ta ingeniør i forsvaret sivilt? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Det vet jeg ikke. Da må du i så fall ha BS fra før, og søke om opptak til KS, og samtidig ha kommet inn på en ingeniørhøgskole, og da være kadett (med lønn) mot dobbelt opp med pliktår (6 år om du tar ingeniørutdannelsen på 3 år). Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 (endret) Det er vanlig ukeprogram med mye undervisning, spedd inn i denne ukeplanen er rene militære fag og fysisk trening. I tillegg kommer fysiske tester med jevne mellomrom(springe 3000m + styrke tester). Ut over dette vil du også delta på øvelser, men selvføgelig ikke hver uke. Kort fortalt så er det pensum som på en sivil ingeniørskole + pensum til befalsskole. Når du er ferdig er du sersjant og får da en plikttjeneste på ca 3 år. Under utdannelsen har du dagpenger og fri kost/losji. Du må bo på rom sammens med andre og vaske selv/holde orden på rommet. Dette sjekkes jevnlig så man kan ikke la det se ut som hjemme De fleste helger har du fri, men av og til blir det vel en vakt som faller på en helgedag. Endret 17. august 2009 av Wowaddict Lenke til kommentar
ShareFun Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 I tillegg kan det nevnes at FIH har lavere strykprosent enn sivile ingeniørskoler. Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Og det er jo ene og alene fordi det ikke aksepteres fravær uten god grunn, strengere i militæret vet du. I tillegg bor jo alle i lag og kan samarbeide/hjelpe hverandre med lekser osv. Lenke til kommentar
Hanfrapubennedigata Skrevet 21. august 2009 Forfatter Del Skrevet 21. august 2009 Men hvis jeg ikke klarer opptaksprøven, kan jeg gå rett til førstegangstjenesten? Er født seint på året (desember) så frykter litt at opptaket mitt kan bli utsatt et år. Eller blir alle som skal tatt opp det året de er ferdige med videregående? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Alle blir ikke kalt inn høsten etter at de var ferdige med videregående, nei. Hvis du ikke kommer inn, får du sannsynligvis tilbud om å gjennomføre førstegangstjenesten fra sommeren av, ja. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 21. august 2009 Del Skrevet 21. august 2009 Nå lurer jeg på en ting. Kanskje det ikke passer helt her men.. Hvordan er ingeniørutdanningen i forsvaret egentlig? er det en stabil utdanning? Jeg har fått studieplass på HiB, elektronikkingeniør. Men har lurt litt på hvordan det hadde vært å ta utdanningen i forsvaret. Blir det vanskelig å få jobb i det sivile samfunnet i ettertid? Lenke til kommentar
Pasient Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Etterpå som i etter de tre pliktårene etter du er ferdig på FIH? Jeg er under det inntrykket av at ingeniører fra Forsvaret er ettertraktet sivilt. De har jo både faglig kompetanse og lederutdannelsen. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 27. august 2009 Del Skrevet 27. august 2009 Nå lurer jeg på en ting. Kanskje det ikke passer helt her men.. Hvordan er ingeniørutdanningen i forsvaret egentlig? er det en stabil utdanning? Jeg har fått studieplass på HiB, elektronikkingeniør. Men har lurt litt på hvordan det hadde vært å ta utdanningen i forsvaret. Blir det vanskelig å få jobb i det sivile samfunnet i ettertid? Erfaring er gull, uansett hvor du har det fra. Kan bare snakke om dagens marked, da jeg ikke er spåmann. Det er ikke vanskelig å få jobb, sett at du er oppegående. Erfaringen man har i tillegg gjør at man gjerne har andre innfallsvinkler enn en vanlig nyutdannet har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå