Gå til innhold

Hardt å ta ingeniør utdanning i forsvaret?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta utdanning i forsvaret, på FIH. Men det jeg lurer på er om det er "hardt", fysisk og psykisk. Grunnen til at jeg lurer er at noen av de som kjenner meg rynker litt på nesa når jeg snakker med de om det å sier "Er du sånn militærfyr a?". Så jeg lurer enkelt å greit på om det er sånn som du ser i amerikanske filmer: jogge langt hver dag, opp kl. 3 på natta for oppstilling? Eller er det mest undervisning, med fysiske aktiviteter av og til? Har lest litt rundt og fått intrykket at det ikke er så tungt bortsett fra i kortere perioder

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du i militæret stilles det krav til fysikken. No vet jeg ikke hvordan de har det på FIH, men på haakonsvern hadde vi elektronikk lærlingene i fyfo i 2 måneder. Etter at vi tok de med på en 3000 meter test fikk vi kjeft av befalet for at vi hadde kjørt de for hardt... Var folk som jogga på 20, 25-tallet :ohmy:

Tviler på at FIH er fysisk utfordrende, men du må nok regne med å delta på fysiske aktiviteter som ballspill, sirkeltrening, mindre joggeturer og svømming.

Går du derimot på KS sin ingeniør linje vil du få en helt annen opplevelse, med strengere fysiske og psykiske krav.

Lenke til kommentar

Det er vanlig ukeprogram med mye undervisning, spedd inn i denne ukeplanen er rene militære fag og fysisk trening. I tillegg kommer fysiske tester med jevne mellomrom(springe 3000m + styrke tester). Ut over dette vil du også delta på øvelser, men selvføgelig ikke hver uke.

Kort fortalt så er det pensum som på en sivil ingeniørskole + pensum til befalsskole.

Når du er ferdig er du sersjant og får da en plikttjeneste på ca 3 år.

Under utdannelsen har du dagpenger og fri kost/losji. Du må bo på rom sammens med andre og vaske selv/holde orden på rommet. Dette sjekkes jevnlig så man kan ikke la det se ut som hjemme :)

De fleste helger har du fri, men av og til blir det vel en vakt som faller på en helgedag.

Endret av Wowaddict
Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på en ting. Kanskje det ikke passer helt her men..

Hvordan er ingeniørutdanningen i forsvaret egentlig? er det en stabil utdanning?

Jeg har fått studieplass på HiB, elektronikkingeniør. Men har lurt litt på hvordan det hadde vært å ta utdanningen i forsvaret.

Blir det vanskelig å få jobb i det sivile samfunnet i ettertid?

Lenke til kommentar
Nå lurer jeg på en ting. Kanskje det ikke passer helt her men..

Hvordan er ingeniørutdanningen i forsvaret egentlig? er det en stabil utdanning?

Jeg har fått studieplass på HiB, elektronikkingeniør. Men har lurt litt på hvordan det hadde vært å ta utdanningen i forsvaret.

Blir det vanskelig å få jobb i det sivile samfunnet i ettertid?

Erfaring er gull, uansett hvor du har det fra. Kan bare snakke om dagens marked, da jeg ikke er spåmann. Det er ikke vanskelig å få jobb, sett at du er oppegående. Erfaringen man har i tillegg gjør at man gjerne har andre innfallsvinkler enn en vanlig nyutdannet har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...