bohemian Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Har en stasjonær og en bærbar PC, som begge kjører w2k. Relativt nylig har det dukket opp en feil ved Logoff/shudown på begge maskinene. Jeg får en "end program - explorer.exe" popup, som må avsluttes manuelt, noe som er temmelig irriterende i seg selv. Jeg fant dette problemet nevnt, men ikke løst på et annet forum; http://www.dslreports.com/forum/remark,606...ity,1~mode=flat I dette andre forumet omtales problemet relatert til ZA (Zone Alarm), noe som uansett ikke er tilfelle hos meg. Jeg har kommet frem til et fåtall alternative pekepinner mot en eventuell årsak; 1. jeg har i senere tid slettet noen filer i Documents and Settings/"Brukernavn"/Local Settings/Temp/ hadde forøvrig ikke tenkt så nøye igjennom virkningen av dette på forhånd. 2. Jeg koplet nylig maskinene i nettverk - og det var først etter dette jeg kan huske med sikkerhet at problemet gjaldt på begge maskiner. Selv har jeg ikke virkelig tro på at noen av disse pekepinnene virkelig har noe med saken å gjøre, men det er det første og beste jeg kommer på. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Hvilke program er det som du har problemer med å få en riktig avsluttning da? Hvis det er et spesifikkt program, eller flere så kan en reinstallasjon eller oppdatering av program-softwaren være lurt å gjøre. Ellers så kan kanskje et register opprydding med Regclean eller Norton Windoctor (som rydder og ordner på mye annet også). Ad-aware kan også være lurt for å fjerne uregelmessige programmer som kjører i bakgrunnen som kanskje kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Har en stasjonær og en bærbar PC, som begge kjører w2k. Relativt nylig har det dukket opp en feil ved Logoff/shudown på begge maskinene. Jeg får en "end program - explorer.exe" popup, som må avsluttes manuelt, noe som er temmelig irriterende i seg selv. Du har sjekket den for virus? Har sett slikt ved virusinfeksjoner. Lenke til kommentar
bohemian Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Hvilke program er det som du har problemer med å få en riktig avsluttning da? Som sagt, så gjelder dette explorer.exe, som er grunnlaget for w2k grensesnittet. Jo jeg skal nok greie å fjerne problemet, ved å endre registeret. Jeg kan for eksempel tvinge automatisk lukking av alt ved logoff/shutdown, men dette liker jeg ikke helt - spesielt fordi da vil jeg aldri finne ut hva som virkelig er skyld i problemet. Håper i det lengste at noen som har vært borti dette selv og gått i dybden på problemet skal stikke innom. Lenke til kommentar
bohemian Skrevet 14. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2003 Du har sjekket den for virus? Har sett slikt ved virusinfeksjoner. Nei, det har jeg ikke. Kjøre ingen antivirus-software på maskinene. Du sier du har sett dette tidligere. Ble problemet fjernet ved fjerningen av viruset? Jeg har forøvrig ingen prosesser kjørende som jeg ikke kan forklare/gå god for. Så dette "viruset" må da alternativt ha rotet til i registeret eller noe? Oppdaget forresten at dersom man venter til maskinen har prøvd seg ferdig med å avslutte programmet, og deretter trykker "cancel", i stedet for "end program", og deretter prøvere å logge av igjen eller stenge ned maskinen, så går dette fint. Men kunne EN gang. Etter dette er vi tilbake til samme problemet igjen. Forresten.. kan det hjelpe meg å skrive over den explorer.exe filen som ligger i WINNT/ med den som ligger i WINNT/service pack/I386/? Og hvordan kan jeg eventuelt gjøre det når den oprinnelige kjører konstant? Prøvde å avslutte prosessen, og gjøre dette over nettverk, men fikk ikke tilgang til filen. Hvordan deler jeg WINNT mappen? Og hvordan deler jeg en hel partisjon? Får til å dele andre mapper og filer... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Jeg har forøvrig ingen prosesser kjørende som jeg ikke kan forklare/gå god for. Så dette "viruset" må da alternativt ha rotet til i registeret eller noe? Prøv denne online scanneren: www.antivirus.com Lenke til kommentar
xeon Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 eller denne: http://housecall.trendmicro.com Lenke til kommentar
Nklykken Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 http://www.tweakxp.com/idealbb/view.asp?to...E-65524EF4EEBB} her er det en som har noe det samme problemet du har. Det som skjer er antakeligvis at explorer prøver å sjekke for delte filer/skriver etc. Du kan prøve å gå på verktøy-->mappe alternativer-->vis der skal du ta vekk avkryssningen av "automatisk søk etter nettverksmapper og skrivere". Fungerer dette? Lenke til kommentar
bohemian Skrevet 15. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2003 takk, til alle som har kommet med tilbakemeldinger. det kan uten tvil konstanteres at et virus med evne til å endre registeret og benytte seg av explorer.exe var skyld i probelemet. har ikke brukt noen former for "prevensjon" på den stasjonære pc'n med bredbåndstilgang, så det var vel nesten noe slikt jeg burde forvente. lastet ned NAV2002, som jeg forøvrig syntest var ganske ok. får vel lete litt i forumet etter den mest anbefaltet lokale firewall-software løsningen også. Lenke til kommentar
Nklykken Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Jeg bruker Norton Personal Firewall 2003 til vanlig, og er kjempe fornøyd med den. Den kan jeg trygt anbefale for de fleste... Fint å høre at du fikk løst saken, som regel er det den enkleste ting som er galt. ( takk og pris for det! ) Lenke til kommentar
starcatcher Skrevet 7. august 2003 Del Skrevet 7. august 2003 ...det kan uten tvil konstanteres at et virus med evne til å endre registeret og benytte seg av explorer.exe var skyld i probelemet. Hei, hvordan fant du ut at dette var et virus. Fant du virus med Norton AV? Ærna Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå