Gå til innhold

kan jeg bruke X64 eller X86?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X86 er 32-bit OS, og alle PCer støtter 32-bit OS. Om ikke må din PC være 15-20 år gammel, noe som ikke er tilfelle. X64 er 64-bit OS, noe som også nå drar på årene. Så de fleste PCer kjøpt de siste 5 årene og så godt som alle kjøpt de siste 2 årene støtter 64-bit OS.

Din PC støtter både X86 32-bit OS og X64 64-bit OS.

Lenke til kommentar

Det er prossesoren som enten støtter eller ikke støtter x64 ja. Det er forskjell på ytelse på noen områder, men du kommer ikke til og merke noe i daglig bruk.

Hovedforskjellen på x86 å x64 er at x64 kan adressere (bruke) mer ram, x86 kan bare adressere (bruke) 3,2GB ram, mens x64 har en grense på 16 millioner terabyte eller noe, så viss du har over 3GB ram så bør du oppgradere for og få til og bruke den siste gigabyten.

Lenke til kommentar

takker, da vet jeg det :)

Bare et tillegspørsmål: Når jeg fikk pc-en fikk jeg beskjed om at de anbefalte å legge inn Vista... jeg ville heller ha XP. Jeg fikk ikke til å legge inn XP, så jeg måtte sende inn maskinen til multicom å få dem til å hjelpe meg. Det var en option i Biosen som måtte slås av for at jeg kunne få lagt inn XP. Jeg regner med at skal jeg legge inn windows 7 må jeg ha aktivert denne igjen. Noen som skjønner hva jeg snakker om? omså hva heter dette jeg må aktivere i bios?

Endret av bgullet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...