Gå til innhold

Gamer-PC til HD-filmredigering, 7-8000 eller opp

Anbefalte innlegg

Hallo alle sammen.

Jeg har fått i oppdrag fra noen i familien å byggen en ny PC, som skal brukes primært til å redigere HD-video fra videokameraet de hadde fått seg. Men antakeligvis enda mer primært til spill, tenker jeg...

Kameraet han bruker er visst et Canon HF200. Tydeligvis snakk om 1080p, men jeg har ikke så altfor god erfaring med filmredigering annet enn noe 3D-rendrede greier, og å se på det såklart. Tenker at quad-core hjelper, iallefall.

Hovedsakelig blir egentlig PCen bare en kopi av gamer-PCen jeg har nå, bare med nyere prosessor og hovedkort. Har ikke tenkt så mye på kjøling, går utifra at stock er tilstrekkelig når det ikke blir snakk om overklokking.

Budsjettet er vel på 7-8000 uten skjerm, antakelig også mere hvis det er sånn det blir.

Foreløpig oppsett:

Hovedkort:

Asus P6T SE

(1495,-)

https://prisguiden.no/product.php?p...7&cat_id=10

Prosessor:

Intel Core 2 Q9550

(1732,-)

https://prisguiden.no/product.php?p...10&cat_id=5

Kunne, i teorien, gå for AMD sitt tilsvarende, men siden de har sugd så fælt de siste årene og jeg ikke har hørt noe særlig at de har brutt uvanen, så blir det antakelig ikke.

Skjermkort:

XFX Radeon HD4870X2

(2943,-)

https://prisguiden.no/product.php?p...3&cat_id=30

Alternativt skjermkort:

Sapphire Radeon HD4890

(1530,-)

https://prisguiden.no/product.php?p...8&cat_id=30

Hvis budsjettet går så alt for mye over er vel 4870X2en det første som går. Jeg har en sånn selv (vannkjølt) og er rimelig fornøyd, men er rimelig sikker på at en 4890 burde holde.

Strømforsyning:

Tagan 580W (som lå på loftet)

(1000,-?)

Kabinett:

Billigste maxi-tower (helst) eller midi-tower

(300,-?)

DVD-brenner:

Billigste som er

(200,-?)

Harddisk:

Billigste 1,5TB som er

(1000,-?)

Muligens den Seagate Barracuda 7200.11'en som det visstnok hviler en forbannelse over, men som jeg ikke har hatt problem med så langt. Kan være jeg går ned i en kjappere 1TB, siden det er mye som skal skrives og leses fra den disken.

Tror ikke det er verdt prisen med noe fancy raskere harddisk, annet enn kanskje en liten en bare til operativsystem (og spill). Kanskje den 1,5TBen til meg, som jeg kan bytte mot et par av mine eldre harddisker for å få plass i kabinettet (1TB og 640GB).

Trådløst nettverkskort:

Bare det beste er godt nok, så lenge det også er det billigste

Butikk:

Sannsynligvis Amentio, ser ut å være kombinert billigst. Har ikke handlet fra de før, men det er sikkert begrenset hvor mye galt de kan gjøre. Jeg pleier å bruke prisguiden her flittig, så hvis det er noen billigere der ute som *ikke* er der, så ikke nøl med å si ifra.

Men jo, ser alt dette noenlunde bra ut?

Noe annet å anbefale som jeg kan sjekke ut?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vel kanskje vært litt slem mot stakkars AMD. Vi var gode venner før, men så drev vi bare fra hverandre etter hvert... Sørgelige greier...

Næ, er ikke så spesielt *nødt* til å ha Intel over AMD, og etter en kjapp kikk, så ser det ut som AMD har forbedret seg mye mer enn jeg regnet med. Det ser ikke ut som Phenom II (X4 955 omtrent?) er nevneverdig dårligere enn Q9550, og ikke så altfor dårligere i pris.

*Men*...

Hovedpoenget med denne PCen blir at den *må* kunne redigere HD-video, og så kommer spill i tillegg. Hadde jeg bygd PC til meg selv, så hadde jeg kanskje gått for AMD (har fremdeles litt dårlig samvittighet for å ha gått bort fra de, heh). Det virker som om Intel sin er litt bedre på video, og sannsynligvis litt mer pålitelig og noob-vennlig, der denne stakkars PCen sannsynligvis skal ende opp. Også er den en hundrelapp billigere. Alle monner drar...

Lenke til kommentar

tja, jo, q9550 og phii 955, er meget gjevne, i videendcoding, f.eks slår phii955 q9550 ganske bra i x264 HD Video Encoding Performance, samt i mange andre encoding oppgaver.Ananandtechs review av phii 955, mot blant annet q9550

Phenom II X3 720 are all very competitive at their price points. Compared to the Core 2 Quad Q9550 the new X4 955 generally comes out ahead.

From a longevity standpoint, the AM3 platform is much wiser to invest in than LGA-775. Intel has already shown all of its cards there, and there aren't going to be any faster Core 2 Quads - just cheaper ones. By the end of this year Intel will begin transitioning to LGA-1156 and 775 will start fading away. By contrast, AMD's Socket-AM3 is going to be the flagship for the company for all of 2009 and it'll continue to live on into 2010. If you're choosing between Socket-AM3 and LGA-775, AMD has made that choice very easy - Phenom II is the way to go if you're concerned about a long term upgrade path, not to mention that the chips are generally cheaper than their Intel equivalents

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...