Gå til innhold

Hva er en god sjåfør?


Anbefalte innlegg

Mange mener de er flinke til å kjøre bil. Det kan godt hende de har rett. Men hva er god bilkjøring?

 

Typiske svar er at de er oppmerksomme, vet hvordan bilen reagerer, kjenner trafikkreglene, flink til å tolke trafikkbildet, tar hensyn til kjøreforholdene, god risikoforståelse, forstå bilens begrensninger, konsentrert, passiv (men ikke slapp), god innstilling til det å kjøre, osv.

 

Jeg vet ikke hvor mange som er mestere i bilkjøring, men i følge en undersøkelse utført av USAs "havarikommisjon", National Transportation Safety Board, mener ca 1 av 10 gutter under 20 at de er mestere, og 7 av 10 at de er erfarne.

 

Det finnes noen definisjoner både i læreplanen og i fagbøker, men hva definerer du som god bilkjøring? Hva må man kunne for å være en god sjåfør?

 

Jeg er definitivt ikke ute etter å gi kritikk eller krangle, alle innspill er veldig velkomne!

Endret av Trafikkstudenten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er noen av de tingene jeg mener karakteriserer god bilkjøring:

 

-Kan trafikkreglene og følger dem

-Er oppmerksom og konsentrert

-Ser langt fram, forutser eventuelle situasjoner og tar grep for å forebygge ulykker før de skjer

-Holder tilstrekkelig avstand til forankjørende

-Viser forståelse for og hensyn til andre trafikantgrupper, f.eks fotgjengere, syklister og tunge kjøretøy

-Gir plass til busser og lastebiler i og foran kryss, rundkjøringer og i andre situasjoner der store kjøretøyer trenger å "låne" plass fra motgående kjørefelt eller kjørefelt som ligger ved siden av

-Gir plass ved fletting

-Hjelper til ved forbikjøring

-Bremser alltid tidlig og mykt (dog ikke for tidlig, se punktet om retardasjonsfelt)

-Følger med i speil og opptar ikke venstrefilen på motorveien unødig

-Slipper fram trafikk som har vikeplikt der det er formålstjenlig (NB: Denne er svært vanskelig, i mange tilfeller bidrar man til å skape mer kø enn nødvendig.)

-Akselrerer raskt nok i akselrasjonsfelt og klarer å komme inn på motorveien i samme fart som de som allerede kjører på den

-Venter med å bremse til de er inne i retardasjonsfeltet

-Avpasser farten og gir (korrekt) tegn i rundkjøringer

-Unngår ulykker

-Har 75% bonus...

Lenke til kommentar
-Har 75% bonus...

Så man må ha 75% bonus for å være god sjåfør?

Det er nok mange med slik bonus som ikke er noen gode sjåfører.

 

En god sjåfør:

- Kjører i forsvarlig fart/kjører etter forholdene.

- Hjelper andre trafikkanter, og godtar å hjelpe andre som evt har vikeplikt. (Ved f.eks kø)

- Ser ofte i speilet

- Holder fartsgrensen, og kjører ikke i 70 i 80-sone når det er andre billister bak.

- Gir tegn i god tid.

- Hindrer at farlige situasjoner oppstår.

 

Trenger man å kjøre mest mulig miljøvennlig for å være god sjåfør?

Lenke til kommentar

Greier man å kjøre etter forholdene, dvs passer på farten og er oppmerksom på enhver påregnelig hindring som det så fint heter, så er man langt på vei..

 

Og så Veitrafikklovens paragraf 3 da..

 

Grunnregler for trafikk.

 

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

 

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Greier man å følge dette fullt ut, så er man svært nær å være en god sjåfør, mener jeg.

Erfaringsmessig vet vi jo alle at dette er det skremmende få som klarer.

Så, har vi i det hele tatt noen gode sjåfører på norske veier? Nesten ikke.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Har veldig lyst å si at de som IKKE irritere meg er godesjåfører.. meen, mulig at det blir litt voldsomt..

 

Du skal ha god kontroll over traffikkbildet

Du skal ikke lage kø (det er ALLTID bil nr 2 som lager køen..)

Du skal kunne traffikkregler og normer (snakker da ikke om å si alle regler på rams, det er ikke interesagt da 90% av disse personene ikke klarer å sette dem i spill ved faktisk kjøring)

Du skal kjenne kjøretøyet ditt! Er det en ny bil for deg, burde du fortest mulig bli kjent med den.

Du skal ha respekt for andre traffikanter

Du slipper inn biler du ikke har vikeplikt for ved kø kjøring. (utrolig irritasjons moment for meg!)

Du tar vare på bilen din! ;D

Lenke til kommentar

Min oppfatning av en god sjåfør:

 

- Blinker til deg ved kontroll

- Sakker farta foran fotobokser uten å røre bremsepdalen eller kjøre under fartsgrensa

- Ligger ti over der forholdene ligger til rette for det

- Slipper forbi folk som kommer fort bak

- Stødig kurs i riktig del av veibanen

- Klarer å kontrollere sladd

- Forutseer eventuelle ulykker

- Behagelig giring

- Kjører etter hva passasjerer og forholdene sier

Lenke til kommentar
Trenger man å kjøre mest mulig miljøvennlig for å være god sjåfør?

 

Tja. Kommer litt an på hva man legger i begrepet. Jeg mener at man ikke nødvendigvis er en dårlig sjåfør fordi man ikke kjører mest mulig miljøvennlig.

 

Det kan være en del å tjene sikkerhetsmessig ved å bruke eco-drive-teknikker.

 

Enig i de fleste svarene her. Til høsten skal jeg ha et prosjekt i Oslo der jeg skal jobbe med en gruppe yrkessjåfører for å øke deres selvinnsikt som sjåfør, og se om de gjør andre valg med mer kunnskap om hva en god sjåfør er. Gleder meg!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan man kjøre med et overfyllt vannglass stående på dashbordet uten å søle, så er man en god sjåfør. (og da skal det selvsagt ikke gå på bekostning av andre trafikanter)

Det innebærer at man kjører i langt under fartsgrensen på de fleste norske veier, noe som går på bekostning av andre trafikanter. Godt forsøk, men ikke godt nok :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Min oppfatning av en god sjåfør:

 

- Blinker til deg ved kontroll

 

Tja....hvorfor skal jeg blinke? Jeg må jo tro det beste om mine medtrafikanter og at de også er gode sjåfører. Og er de det, så trenger jeg jo ikke å varsle dem om kontroller. Da har de jo ingenting å frykte....eller?

 

 

 

Ellers er min definisjon på en god sjåfør, en som holder seg noenlunde oppdatert på lover og regler, og etter beste evne prøver å kjøre etter dem.

 

Ingen er perfekte bilførere, og alle gjør sine feil. Men man behøver ikke være en dårlig sjåfør av den grunn.

Lenke til kommentar
Min oppfatning av en god sjåfør:

 

- Blinker til deg ved kontroll

 

Tja....hvorfor skal jeg blinke? Jeg må jo tro det beste om mine medtrafikanter og at de også er gode sjåfører. Og er de det, så trenger jeg jo ikke å varsle dem om kontroller. Da har de jo ingenting å frykte....eller?

 

For min del kan man kjøre både 5 og 10km/t over grensa uten å være dårlig sjåfør. Kontroller er ofte plasser hvor grensa nettopp har blitt nedsatt, i nedover bakker o.l. Det å hoppe på bremsen i nedover for å unngå 55 i 50-sonen (som vil utgjevne seg når du komme på sletta igjen) er ikke det å være godsjåfør.

 

Det å blinke til folk ved kontroll eller når de har glemt å skru på lys er en god holdning, samme som at du hilser/takker når folk slipper deg forbi ved trange plasser.

Lenke til kommentar

En god sjåfør etter min mening:

-Kjører oppmerksomt og fokusert.

-Tilpasser farten etter forholdene.

-Viker alltid om han i den minste grad

hindrer eller forstyrrer biler m/ forkjørsrett.

-Viser hensyn til både fotgjengere & syklister.

-Samarbeider og gjerne hjelper medtrafikkanter.

-Kjører effektivt og bruker retningslysene flittig

for å vise hvor hun/han skal i f.eks. rundkjøringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...