1915 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 er det lov å fjerne katalysatoren? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Dersom bilen er eldre en 1989-modell (tror jeg), er ikke katalysator påbudt. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Jeg mener bestemt at det er forbudt å fjerne katalysator om dette er montert originalt. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 (endret) Katalysator er ikke _påbudt_ såvidt jeg vet. Noen biler leveres jo uten katalysator eller med kraftig redusert katalysator fordi den ikke er nødvendig i den enkelte motorkombinasjon. Det er bare en metode bilprodusenter bruker for å oppnå utslippskravene for CO og/eller NOx der det er nødvendig. Derimot er det slik at bilens eksosanlegg er godkjent i den tilstand den er i fra fabrikk. Å endre dette i etterkant er ulovlig fordi godkjenningen da bortfaller (en bil uten godkjenning er ikke lovlig naturlig nok). Det igjen betyr at hvis bilen er levert med katalysator er det alltid ulovlig å fjerne den uavhengig av årsmodell eller om det faktisk er mulig å holde utslippskravene uten den. Endret 10. august 2009 av gxi Lenke til kommentar
1915 Skrevet 10. august 2009 Forfatter Del Skrevet 10. august 2009 man taper jo noen hk med katalysator. men jeg gidder ikke fjerne den. jeg bare var nyskjerrig Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 eldre bruktimporterte biler har som oftest ikke typegodkjenningsnr i vognkortet, og hvis det ikke er skrevet "katalysator" i merknad feltet.. da er det bare å fjerne den.. jeg gjorde det med gammelbilen min, passat 1991.. erstattet katten med et rør.. sveiste inn mutter til lambdasonden.. var på 3 eu kontrollen mens jeg hadde bilen.. alle hos biltilsynet.. no problem Lenke til kommentar
Blablablabla Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Fjernet katalysatoren på 940'n min. Eneste ulempe vat EU-kontrollen... Fikk ikke bemerking på selve katalysatoren, men CO og støynivå derimot... Støynivået kommer vel av 3" anlegg med kun en endepotte, men CO går nok direkte på mangel av katalysator. Men fin hurtigpatent med overgangene som følger med til kat'en ^^ Av og på annethvert år. Lenke til kommentar
masterboy Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Fjernet katalysatoren på 940'n min. Eneste ulempe vat EU-kontrollen... Fikk ikke bemerking på selve katalysatoren, men CO og støynivå derimot... Støynivået kommer vel av 3" anlegg med kun en endepotte, men CO går nok direkte på mangel av katalysator. Men fin hurtigpatent med overgangene som følger med til kat'en ^^ Av og på annethvert år. CO kommer ofte av for fet blanding. Det burde være mulig å justere dette. Katen er der mest pga Nox utslippene på eldre biler. Kan også komme av at bilen brenner olje. Skal man modifisere motoren kan det være lurt å skifte til datasprut og tenning. Man kan da langt lettere justere til absolutt optimal forbrenning, og dermed mindre verdier på utslipp. I tilegg får en mer effekt. Holder på med en gammal merc, der jeg vurderer å bygge om innsuget slik at jeg får elektroniske innjektorer til fordel for det gamle mekaniske innsprøytingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå