Hellion99 Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Hei, Jeg har en Hughes & Kettner half stack som jeg spiller på. Men grunnet at jeg nettopp begynte i et band, blir det veldig mye å dra hele kabinettet med meg frem og tilbake hver gang. Så jeg tenkte at jeg kanskje kunne fått noe lyd om jeg kjørte kun toppen gjennom PC'n, og da samtidig tatt opp noen småriff om jeg fikk det til/om det er gjennomførbart. Er dette mulig? Eller er det enklere å kjøpe meg en liten forsterker å ha some øve-forsterker hjemme? Takk for alle svar! - Hellion Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 9. august 2009 Del Skrevet 9. august 2009 Line 6 har noen USB-bokser spesielt laget for opptak av gitar på PC. F.eks Line 6 PodStudio GX Lenke til kommentar
Hellion99 Skrevet 9. august 2009 Forfatter Del Skrevet 9. august 2009 Takk for svar. Er det ikke mulig å kjøre Toppen inn i PC'n? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Er det ikke mulig å kjøre Toppen inn i PC'n?Det kommer an på hvilke utganger den har. Har den en Rec eller line out (ikke balansert) kan du kople den rett i PCen. Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 10. august 2009 Del Skrevet 10. august 2009 Er det ikke mulig å kjøre Toppen inn i PC'n?Det kommer an på hvilke utganger den har. Har den en Rec eller line out (ikke balansert) kan du kople den rett i PCen. Det er vel inngangene det kommer an på. Line IN eller rec kan brukes, men det gir ikke optimalt resultat, for å si det sånn Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 11. august 2009 Del Skrevet 11. august 2009 Her er det nok både inn- og utganger det kommer an på. Kobler man for eksempel høyttalerutgangen fra en topp inn på line in på et lydkort, har man ikke verken topp eller lydkort som fungerer etter kun kort spilletid.. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 14. august 2009 Del Skrevet 14. august 2009 Her er det nok både inn- og utganger det kommer an på. Kobler man for eksempel høyttalerutgangen fra en topp inn på line in på et lydkort, har man ikke verken topp eller lydkort som fungerer etter kun kort spilletid.. Kan du være litt mer konkret? (for oss som ikke til nå har blandet gitarer med PC, mener jeg) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 (endret) Et linjesignal er et svakt signal, vi snakker om en motstand på rundt 3kOhm, og en svak spenning, tipper mellom 1-2 mV. Det er noe som låter lavt, men hørbart i hodetelefoner. En forsterkerutgang er på typisk 4- 16 Ohm, og på ganske mange watt, typisk fra 5 til flere hundre. Sender du så mye strøm inn i en linjeinngang, vil den gå i stykker, da den kun er beregnet på spenninger som er mange ganger så svake. Derfor så bør man koble line out til line in, det å koble en høyttalerutgang til en line in blir feil. På samme måte fungerer det ikke å koble en gitar, eller en mikrofon for den del, til line in. Riktignok ødelegger man ikke noe, men det blir veldig svak lyd. I dette tilfellet blir signalet for svakt til at det fungerer. Man trenger en eller annen forforsterker i mellom for at det skal virke. Har gitarforsterkeren en "line out"- utgang, kan man bruke den. Mangler den en slik utgang, må man mikke opp forsterkeren. Det siste er kanskje mest brukt i alle fall, da lyden fra line-out ikke er slik som forsterkeren låter. Det er ikke noen forskjell på en "mic" eller "line in" på et PC- lydkort og andre enheter som har de samme inngangene. Har du brukt en mikser, noe jeg tipper du har gjort mange ganger, så er det akkurat det samme. Koble høyttalerutgangen fra en Marshall- topp til line in på en stripe på en mikser, og klask til, så er stripen død før du får sagt "Metal!". Det er akkurat set samme som med lydkortet. Hva som skjer med forsterkeren er jeg usikker på, men det blir som å kjøre uten last. En annen sak er at preampen på onboard lydkort er av meget lav kvalitet, med dertil elendig lyd hvis man kobler til en mikrofon eller en gitar. Endret 15. august 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Takker! Når jeg leser svaret ditt innser jeg at jeg egentlig skjønte det hele, men uansett fint med en god forklaring. Lenke til kommentar
hakonvl Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Kaster meg litt på her. Har en bass jeg gjerne skulle ha koblet på PCen, men uten noe form for forsterker o.s.v. Kan jeg bare kjøpe en overgang å koble den til mic eller line in inngangen på PCen? Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Ja og nei. Du kan koble den til line in, men så sant det ikke er en preamp i bassen din, blir det omtrent ikke lyd, selv om du skrur inputvolumet på fullt. Det er som før nevnt fordi signalet fra bassen din ikke er tilpasset et linjesignal. Mikrofoninngangen kan brukes, og hvis lydkortet ditt er brukbart, og du bruker en VST- bassamp-plugin kan resultatet bli riktig så bra. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå