Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Hei Jeg lurer på om det er noen spesielle mål som gjelder for de fleste når det kommer til landeveissykling. F.eks: Hvor langt burde man kunne klare å sykle på en time hvis man regner seg selv som i god form? Hvilken gjennomsnittsfart på en time burde man klare å sykle hvis man regner seg selv som i god form? Jeg vet at løpere regner 40 minutter på mila som en god bragd. Finnes det noe som kan oversettes til landeveissykling her? Lenke til kommentar
kaj-owe123 Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Det kommer an på om strekningen du sykler er opp overbakke eller å renne nedover, eller flatt parti Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Det er så mange faktorer som spiller inn at jeg klarer ikke å gi noe eksakt svar.. Men i flatt terreng og ingen vind så burde jo en ca 3.5-4 mil gå greit. Jeg har selv syklet 2 mil med terrengsykkel på landevei i svak motvind, og med fullastet sykkelhenger på ca 1 time Det er jo bare å se litt på hva de sykler på i de forskjellige rittene ,så ser du jo at snittfarten er rundt 40 km/t+. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Hvis vi går utifra at terrenget er flatt og vinden er lik null så burde man klare ca. 4 mil helt ok med andre ord? Spørsmålet blir jo da om man må være i svært god form for å klare dette eller er det et mål de fleste kan klare med middels god trening? Lenke til kommentar
Bonzoor Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Man skal være i ganske bra form for å klare å holde 40 km/t i en hel time 1 Lenke til kommentar
Monicaott Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 Jaa, men så nevte vedkommende at han var i god form også. Lenke til kommentar
Bonzoor Skrevet 9. august 2009 Rapporter Del Skrevet 9. august 2009 (endret) Monicaott: Siktet mer til Sykkeliten som mente 4 mil kunne man klare helt ok, og pekte på snittfarten i ritt er rundt 40 km/t + hvor rytterne er i meget god form. MEN så ikke før nå at MI83 regnet seg selv i god form heller Endret 9. august 2009 av kapers12 Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 13. august 2009 Rapporter Del Skrevet 13. august 2009 Dere må nå også huske på at i ritt kjøres det i rulle som gir veldig god effekt. Pluss at man ikke sparer på kruttet. Det jeg vil si er en vanlig snittfart på en rolig tur er 24-28km/t for en som er godt trent, Kjøres det på terskel så burde vell ca 30-35km/t være bra. Det vil være på en runde hvor det går like mye opp som ned. For en referanse tror jeg Edvald Boasson Hagen vant NM i tempo med en snitt fart på 47km/t, som er sinnsykt bra! Lenke til kommentar
Bonzoor Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 Dere må nå også huske på at i ritt kjøres det i rulle som gir veldig god effekt. Pluss at man ikke sparer på kruttet. Det jeg vil si er en vanlig snittfart på en rolig tur er 24-28km/t for en som er godt trent, Kjøres det på terskel så burde vell ca 30-35km/t være bra. Det vil være på en runde hvor det går like mye opp som ned. For en referanse tror jeg Edvald Boasson Hagen vant NM i tempo med en snitt fart på 47km/t, som er sinnsykt bra! Edvald hadde snittfart på 50,3 km/t. Han var faktisk første nordmann til å sykle en tempo på over 50 km i 50 km/t i snitt, men det viste seg at løypa var litt for kort til at rekorden ble stående. Lenke til kommentar
Szmekken Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 (endret) Interessant spørsmål. At toppidrettsutøvere og andre fanatikere holder 40 km/t er jo en kjent sak, men jeg mener du kan være i god fysisk form uten å nødvendigvis klare overnevnte. Selv er jeg nok relativt godt trent nå. Jeg er 20, har 208 i maxpuls og terskel ligger på en 175-178. Målt hvilepuls mellom 45-50. Jeg er 188 cm høy og veier 80 kilo. Skulle jeg holdt 40 km/t under terskel over lengere tid måtte jeg ha hatt lår som en alpinist, og fortsatt veid 80. På et flatt strekk uten motvind kan jeg holde 32 - 34 km/t. Går det raskere enn det stiger pulsen fort opp mot en 180-190. På den andre siden er jeg seig ved anaerob belastning, og kan godt holde en 190-200 i 20-25 minutter. Som opp Holmenkollen i Oslo. En kan jo spørre seg hvor sunt det er men ;P Endret 14. august 2009 av Jorchi Lenke til kommentar
sykkeliten Skrevet 14. august 2009 Rapporter Del Skrevet 14. august 2009 Det er så mange faktorer som spiller inn at jeg klarer ikke å gi noe eksakt svar..Men i flatt terreng og ingen vind så burde jo en ca 3.5-4 mil gå greit. Jeg har selv syklet 2 mil med terrengsykkel på landevei i svak motvind, og med fullastet sykkelhenger på ca 1 time Det er jo bare å se litt på hva de sykler på i de forskjellige rittene ,så ser du jo at snittfarten er rundt 40 km/t+. For å spesifisere meg selv litt... Når jeg tenker god form,så tenker jeg også at man burde ha teknikken (rundtråkk etc) inne. Hvis man ser på første post ,så tenkte jeg at det var snakk om maks sykling,(ikke daffing nå og da ) . En treningstur er ikke i mine tanker,1 time på maks effekt er noe annet enn 1 time, også enda 1 time til med sykling. Kan jo også virke som om jeg mener at 3.5-4mil er går lett. Det går neppe lett ,men man klarer det nok hvis man ikke sparer på kruttet(og er i god form). Det å holde 30km/t på racer,er noe annet enn på terrengsykkel eller hybrid. Jeg sliter med å sykle over 30km/t på terrengsykkelen langs asfalt,og hadde neppe klart det særlig lenge. Men på en racer går det lettere å holde farten, og tråkkfrekvensen oppe. Hadde jo vært morsomt, hvis trådstarter målte hvor langt han kom på en time. Da får vi se hvor god form han er i . Jeg tipper 3.2mil. Noen andre som vil tippe? Lenke til kommentar
Bonzoor Skrevet 15. august 2009 Rapporter Del Skrevet 15. august 2009 3.2 mil er nok greit overkommelig hvis du er i god form. Men 4 mil noe helt annet. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 15. august 2009 Rapporter Del Skrevet 15. august 2009 føler meg som en skikkelig pingle nå, men klarte 2.5 mil i timen på en tur på 5 mil. Skal dog sies at det var på tredje turen med landeveissykkel. Han jeg syklet med synes et snitt på 31km/t er greit. Var ganske kupert terreng, med litt sidevind. Men vil tro at det er det vanlige over alt. Som andre her sier så er det et hav av forskjell å ligge på hjulet til andre og det å sykle alene, tror fyren klarte 35km/t trondheim-oslo, og han er egentlig i ganske god form. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. august 2009 Rapporter Del Skrevet 15. august 2009 Jeg syklet faktisk 3,2 mil på en time her om dagen. :!: Lenke til kommentar
pertm Skrevet 15. august 2009 Rapporter Del Skrevet 15. august 2009 føler meg som en skikkelig pingle nå, men klarte 2.5 mil i timen på en tur på 5 mil. Skal dog sies at det var på tredje turen med landeveissykkel. Han jeg syklet med synes et snitt på 31km/t er greit. Var ganske kupert terreng, med litt sidevind. Men vil tro at det er det vanlige over alt. Skulle gjerne klart det du klarer, jobber med det men det tar tid. Klarer konsekvent snitt på rundt 20km/t og har klart snitt på 22km på en time. Nå har jeg ikke landeveissykkel så jeg vet det ville hjulpet litt i forhold til hybriden jeg sykler på nå. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 17. august 2009 Rapporter Del Skrevet 17. august 2009 De siste to ukene har jeg syklet 3 mil annenhver dag (ca.) i kupert terreng (bakker), og brukte 58-59 minutter alle gangene. Det er uten oppvarming først, så om jeg hadde syklet ~5 km først for så å sykle 3 mil ville nok tiden vært litt bedre. Nå finnes det ikke flatt terreng her jeg bor, så det å si en snittfart på det kan være litt vanskelig. Men når vi syklet igjennom Danmark med oppakning bak på sykkelen klarte vi greit å ligge i 32-33 km/t en god stund, og da syklet vi jo 10-15 mil om dagen. Kuriosa: Vi lå i nesten 1 time i 12 km/t ene dagen, fy f****n det kan blåse i Danmark! Lenke til kommentar
ostebonden Skrevet 18. august 2009 Rapporter Del Skrevet 18. august 2009 De siste to ukene har jeg syklet 3 mil annenhver dag (ca.) i kupert terreng (bakker), og brukte 58-59 minutter alle gangene.Det er uten oppvarming først, så om jeg hadde syklet ~5 km først for så å sykle 3 mil ville nok tiden vært litt bedre. Nå finnes det ikke flatt terreng her jeg bor, så det å si en snittfart på det kan være litt vanskelig. Men når vi syklet igjennom Danmark med oppakning bak på sykkelen klarte vi greit å ligge i 32-33 km/t en god stund, og da syklet vi jo 10-15 mil om dagen. Kuriosa: Vi lå i nesten 1 time i 12 km/t ene dagen, fy f****n det kan blåse i Danmark! Snittfarten er jo distansen du har syklet delt på tiden du har brukt. 30 km på 58 min gir en gjennomsnittsfart på 30km/(58/0,6)t = 31km/t Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. august 2009 Rapporter Del Skrevet 18. august 2009 Når jeg sykler på treningen (treningssykel, sykler ikke ute) så sykler jeg alt fra 30-40 kilometer på 1 time. Men nå har jeg syklet en stund da. Lenke til kommentar
Bonzoor Skrevet 18. august 2009 Rapporter Del Skrevet 18. august 2009 Men når du sykler på treningssykkel inne, så blir det flatt absolutt hele veien. Noe som ikke ofte skjer hvis du sykler ute. MEN ute får du kanskje også med noen nedoverbakker. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 18. august 2009 Rapporter Del Skrevet 18. august 2009 Uansett er en runde med oppover og nedover tyngre enn samme lengde flatt, spør du meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå